همشهری آنلاین: معاون دانشگاه تهران و یکی از 17 امضاکننده نامه به رئیس‌جمهور مصر گفت: اگر روشنفکران جهان اسلام تلاش نکنند تجربه صورت‌ گرفته در ایران را به کشورهای دیگر منتقل کنند، اسب زین‌ شده بیداری اسلامی به دست دیگران خواهد افتاد.

به گزارش فارس، 17 اندیشمند و استاد ایرانی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور مصر اعلام کردند، اندیشمندان مسلمان ایرانی آمادگی دارند تجربه و توان علمی خود را به دولت و ملت مصر انتقال دهند.

گزیده اظهارات دکتر سعیدرضا عاملی یکی از امضاکنندگان نامه مذکور درباره ضرورت ارسال چنین نامه‌ای به رئیس جمهور مصر در ادامه آمده است:

  • از زمانی که بیداری اسلامی آغاز و منجر به حکومت جدید در مصر و کشورهای دیگر شد، مخالفان پیوند دین و سیاست، فضایی را در مصر ایجاد کردند تا از پیوند این دو رکن مهم جلوگیری کنند. مخالفان پیوند دین و سیاست با این استدلال که اگر دین از عرصه‌های سیاست جدا شود کشمکش در مصر ایجاد نخواهد شد، چنین سناریویی را پیگیر هستند. چنین تفکری به دلایلی نادرست است. نخست اینکه بنیان‌های معرفتی اسلام کاملاً روشن است لذا نمی‌شود منابع اصلی که در زندگی مسلمان با آن شکل داده از دین جدا کرد. در صورت جدایی دین از سیاست، فرهنگی اسلامی در جامعه نهادینه نمی‌شود.
  • در این نامه با استناد به منابع قرآنی تأکید شده که دین از یک جامعیتی برخوردار است که نمی‌شود با تمسک به یک بخش از بخش دیگر آن غافل شد. صرف توقف دین در عرصه فردی موجب می‌‌شود دین در جامعه نهادینه نشود و این رویکرد موجب رشد ناقص آن خواهد شد. بنابراین تأکید بر نقش دین از وظایف همه روشنفکران در جهان اسلام است تا از تمام ظرفیت دینی استفاده شود تا بتواند دین در تمام نهادهای اجتماعی تسری پیدا کند و منجر به نهاد‌‌سازی دینی شود.
  • این نامه تناقضی را مطرح می‌کند مبنی بر اینکه تا زمانی که دین وارد عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی نشود نمی‌تواند موجبات پیشرفت همه جانبه را در کشورهای اسلامی از جمله مصر ایجاد کند.
  • در این نامه با استناد به منابع غیر ایرانی، جایگاه پیشرفت جمهوری اسلامی نشان داده شده است. این نامه تأکید کرده جمهوری اسلامی با تمسک به اسلام نه تنها عقب‌گرد نداشته بلکه بزرگترین مرحله پیشرفت را طی کرده است. البته ما هرگز این ادعا را نداریم که اسلام به طور کامل در ایران اجرا شده است بلکه در راه تحقق کامل دین اسلام مسیر طولانی داریم.
  • نهادینه شدن قانون اسلامی به طور تام در کشورهای اسلامی نیاز به طی‌شدن مسیری طولانی دارد و باید برای تحقق کامل دین اسلام در این مسیر گام برداشت. نکته‌ای که در این نامه تأکید شده این است که فشار و غرامتی که جمهوری اسلامی بعد از انقلاب در حال پرداخت است ناشی از اهداف متعالی و اجرای اسلام است.
  • از بدو پیروزی انقلاب اسلامی نظام‌های استکباری مشکلات گوناگونی برای کشور درست کرده‌اند. آن‌ها همواره در پی انزوای بین‌المللی ما بودند که این امر ناشی از حمایت ما از ملت فلسطین است و این فشارها در قالب جنگ به کشور تحمیل شده است.
  • نامه دانشمندان ایرانی به رئیس جمهور مصر به نوعی اقامه امر به معروف و نهی منکر است، هر کس در حوزه توانایی‌ها و تخصص خود در مورد بیداری اسلامی وظیفه دارد تا اقدامات عملی انجام دهد تا این بیداری در تمام کشورهای اسلامی تحقق پیدا کند.
کد خبر 201486
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز