همشهری‌آنلاین: دبیر کل بانک مرکزی گفت: از آنجایی که پیش فروش سکه منجر به سقوط قیمت سکه و ارز در بازار می‌شود، بانک مرکزی مصمم به اجرای این طرح است و سکه‌ها در این مرحله برای ایجاد ثبات در بازار و در نهایت جمع آوری نقدینگی موجود پیش فروش می‌شود.

ایرنا نوشت: محمود احمدی افزود: بانک مرکزی به منظور جمع آوری نقدینگی از بازار سکه، اقدام به پیش فروش سکه کرده است که امید می‌رود با این اقدام نقدینگی موجود تا حد قابل توجهی جمع آوری شود.

وی با اشاره به تمهیدات بانک مرکزی برای انجام هر چه بهتر امور جهت عرضه سکه در سری جدید پیش فروش اظهار داشت: کمیته کارشناسی و تخصصی در بانک مرکزی با بهره‌گیری از تجربه سال گذشته، درنظر گرفتن شرایط بازار و انجام بررسی‌های کارشناسی، برنامه ریزی‌ها و هماهنگی‌های لازم را انجام داده است تا این مرحله عرضه به بهترین وجه ممکن صورت پذیرد.

دبیرکل بانک مرکزی درباره شاپرک نیز گفت: این طرح در تمام کشورهای دنیا به عنوان یک طرح الکترونیکی بانکی اجرا می‌شود ضمن آنکه در ایران شرایط پرداخت کارتی نسبت به سایر کشورها متفاوت بود که با اجرای طرح شاپرک شاهد ایجاد تحول در نظام پرداخت کارتی خواهیم بود.

دبیرکل بانک مرکزی تصریح کرد: هر چند مجموع مغازه‌ها و حتی زیرپله‌های موجود در کشور 2 میلیون مغازه است اما با این تعداد رقمی بالغ بر 2.5 میلیون دستگاه POS (پایانه فروش) در کشور وجود داشت که همین موضوع باعث توزیع نامناسب خدمات دستگاه‌های کارتخوان در کشور شده بود.

وی افزود: براین اساس، ورود بانک مرکزی به موضوع ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان و در نهایت بحث پرداخت کارتی براساس طرح شاپرک باعث شد که این توزیع نامناسب ساماندهی شده و با همکاری همان افراد و فعالانی که درصحنه حاضر بودند، از جمله شرکت‌های PSP و حتی خود مردم، شرایط پرداخت کارتی براساس طرح شاپرک ساماندهی شود.

کد خبر 201451
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز