گروه اقتصادی: کل ارز تخصیص‌یافته توسط بانک مرکزی از آغاز فعالیت مرکز مبادلات(سوم مهرماه) تا پایان روزکاری بیست و چهارم بهمن‌ماه بالغ بر4.7میلیارد دلار شد.

صمد کریمی سخنگوی این مرکز با اعلام این خبر به همشهری گفت: با گذشت 113روز کاری از فعالیت مرکز مبادلات ارزی کشور تعداد ثبت سفارش‌های پذیرفته شده به رقم 17هزار و728فقره رسیده است. او تأکید کرد که ثبت سفارش به‌معنای ارسال قطعی وجه برای فروشنده کالا بوده و نگرانی از این بابت برای واردکنندگان وجود نخواهد داشت.

این در حالی است که طی هفته‌های گذشته فعالان بخش خصوصی از مشخص‌نبودن سیاست‌های ارزی انتقاد کرده و همین عامل را زمینه‌ساز دپوشدن کالاها در گمرکات کشور عنوان کردند. پیش از این رئیس اتاق بازرگانی تهران گفته بود که متأسفانه برخی گشایش‌ها با ارز 1226تومانی انجام شده است ولی گشایش‌کنندگان باید مابه‌التفاوت ارز مرجع و مبادله‌ای را پرداخت کرده و همچنین به بانک تعهد دهند. به گفته یحیی آل اسحاق علاوه بر همه این مسائل، از متقاضیان درخواست ‌شده که صبر کنند تا جلساتی برقرار شود که این خود مسائل را پیچیده‌تر کرده است.

به اعتقاد وی، نکته نگران‌کننده دیگر، مواداولیه و کالاهای واسطه‌ای واحدهای تولیدی است. هم‌اکنون موضوع ثبت سفارش برای مواداولیه کالاهایی که باید وارد کشور شوند، مشکل‌‌ساز شده است.البته آل‌اسحاق گفته است که در رابطه با کالاهای اساسی تأمین لازم صورت گرفته و جای نگرانی نیست اما در رابطه با مواداولیه و کالاهای واسطه‌ای باید بازنگری جدی صورت گیرد. با وجود این، رئیس مرکز مبادلات ارزی می‌گوید: بالاترین مبلغ ارز تخصیص یافته مربوط به گروه کالایی پنجم(مواد و قطعات واسطه‌ای) به میزان 30درصد و گروه کالایی چهارم (مواداولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی) به میزان 18.4درصد بوده است.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور تأکید کرد: چنانچه تجار و فعالان اقتصادی واردات خود را به سمت کشورهای طرف عمده تجاری ایران و ارزهای ملی(محلی) هدایت کنند، فرایند تأمین ارز از طریق مرکز جهت واردات مواداولیه،کالاهای واسطه‌ای، سرمایه‌ای و کالاهای نهایی بادوام با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. به گفته او گروه کالایی یک و دو نیز کماکان به نرخ مرجع توسط بانک مرکزی تأمین ارز می‌شود. کریمی ادامه داد: موارد حاکی از آن است که تقاضای واقعی ارز مربوط به بخش تولید و خدمات به سیستم بانکی کشور هدایت‌شده؛ ضمن اینکه طی هفته‌های اخیر تعداد ثبت سفارش‌های تخصیص‌ارز‌یافته توسط بانک مرکزی و همچنین مبلغ تخصیص‌یافته در مقایسه با هفته‌های گذشته رشد چشمگیری داشته است.

کد خبر 201379
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز