سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: صنعت حفاری در ایران با حفر اولین حلقه چاه نفت در منطقه مسجدسلیمان آغاز گردید و اکنون که حدود یک قرن از عمر آن می گذرد، این صنعت دوران پرفراز و نشیبی را طی نموده و بسیاری از تحولات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور ما در سایه آن رقم خورده است.

شرکت ملی حفاری ایران

حضور بیش از 46 شرکت خـارجی تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و انحصـار مهندسی تولید و اطـلاعات مخـازن نفت و گـاز در دست آنـان و عدم دخالت نیروهای ایرانی و در فرآیند اکتشاف، تولید و بهره‌برداری از مخازن، صنعت نفت ایران را در هاله‌ای از وابستگی کامل فرو برد و چشم‌انداز بسیار تیره و تاری در جامعه برای دسترسی به چگونگی این فرآیندها به منظور استحصال ذخائر ملی بوجود آورد.

در چنین شرایطی روشنگری نیروهای دلسوز و متعهد و مبارزات حق‌طلبانه مردم ایران، منجر به ملی شدن صنعت نفت گردید، ولی متأسفانه مهمترین حلقه تولید نفت یعنی صنعت حفاری کماکان در اختیار بیگانگان باقی ماند و روند چپاول سـرمایه‌های ملی تا سقوط رژیم پهلوی همچنان توسط آنان ادامه داشت.

پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در ایران، موجب دگرگونی و تحولات بنیادینی در نهادهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور گردید و به تبع آن صنعت نفت کشور و بویژه حفاری نیز دستخوش تحولاتی عظیم گردید.

شرکت ملی حفاری ایران به عنوان مولود انقلاب اسلامی در اول دی ماه 1358 به فرمان بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) تأسیس گردید.

منبع: nidc.ir

کد خبر 201136
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز