دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۵
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- زهرا رفیعی: در فضای بخارگرفته سونا همدیگر را تشویق می‌کنند که اگر درست تزریق کنند کم‌کم عضله بازویشان رشد می‌کند و دیگر سایز و شکلش تغییر نمی‌کند.

تجویز و تزریق هورمون‌ها و شبه‌هورمون‌های غیراستاندارد توسط افراد غیرمتخصص به آرایشگاه‌های زنانه نیز راه‌یافته است. زنان و مردان ناراضی از شرایط موجود، بدون اینکه بخواهند برای هیکلی متناسب، ورزش کرده و رژیم غذایی صحیحی را رعایت کنند، دست به انتخاب‌های اشتباهی می‌زنند که آنها را بعضا به بیراهه‌های بی‌بازگشت می‌کشاند و اعتیاد، رفتارهای جنسی پرخطر، رفتارهای خشونت‌آمیز، نارسایی کبدی، اختلال رشد، اختلال در یادگیری، عقیمی و... از شایع‌ترین عوارض آنهاست.

شهرزاد محمدیان، متخصص تغذیه ورزشی در گفت‌وگو با همشهری در مورد شیوع استفاده از این هورمون‌ها و شبه هورمون‌ها گفت: نوجوان‌ها و جوان‌ها گرایش بیشتری به استفاده از هورمون‌ها و شبه‌هورمون‌ها دارند. این افراد جذب برنامه‌های تلویزیونی وعکس‌های مجله‌ها می‌شوند و به جای برنامه غذایی و ورزشی مناسب به سمت این مواد کشیده می‌شوند و در نتیجه عوارض بسیار زیادی را تحمل می‌کنند.

از آنجا که نظارت خاصی بر باشگاه‌های ورزشی نمی‌شود، بعضا دیده شده که افراد دوره‌ندیده و مربیان ورزشی به‌صورت زیرزمینی و غیرقانونی اقدام به فروش، تجویز و تزریق هورمون‌های رشد می‌کنند؛ درصورتی که اگر این افراد به متخصصان مراجعه کنند حداقل در جریان عوارض سوء داروها و هورمون‌ها قرار خواهند گرفت. وی در مورد عوارض هورمون‌ها و شبه‌هورمون‌ها گفت: درنتیجه مصرف خودسرانه این هورمون‌ها، سطح کلی هورمون‌ها در بدن افراد به هم می‌ریزد.

مرکز کنترل رفتارهای جنسی در مغز، نزدیک قسمت کنترل رفتار قرار دارد. وقتی سطح هورمون‌های جنسی که عموما جزو هورمون‌های مردانه هستند تغییر می‌کند، رفتار فرد مصرف‌کننده نیز به طرز خشونت‌آمیز تغییر می‌کند. از دیگر عوارض این هورمون‌ها دیابت، پرفشاری و سکته‌های مغزی، قلبی و مشکلات کبدی و کلیوی است. از آنجا که هورمون‌ها به‌صورت تزریق استفاده می‌شوند، درصورتی که از سرنگ تمیز استفاده نشود، عوارض مصرف هورمون با بیماری‌هایی مانند هپاتیت و ایدز بیشتر می‌شود. وی با اشاره به اینکه حتی همه ورزشکاران نیاز به مکمل‌های ساده خوراکی ندارند گفت: متأسفانه ورزشکاران برای اینکه شکل و تناسب هیکل خود را به هر قیمتی حفظ کنند به این هورمون‌ها و شبه‌هورمون‌ها روی می‌آورند و از این عوارض غافل می‌شوند.

وی گفت: هورمون‌ها و شبه‌هورمون‌ها (تحریک‌کننده هورمون‌های بدن) ازجمله موادی هستند که برای بدن ورزشکاران مضرند و در لیست ممنوعه قرار دارند. برخی دیگر از این مکمل‌ها که در این لیست قرار ندارند مثل اسید آمینه، کراتین، پودرهای پروتئینی Bcaa ممنوع نیستند ولی نحوه استفاده و شرط سنی مصرف‌کننده دارند. به‌طور مثال افراد زیر 18سال به هیچ عنوان حق استفاده خودسرانه از این مواد را ندارند و باید با چکاپ‌های سلامتی و تحت شرایط بسیار خاص این مواد توسط پزشک برایشان به‌صورت دارو تجویز شود. متأسفانه افراد غیرمتخصص علاوه بر اینکه چنین موادی را تجویز می‌کنند، دوز مصرف نیز پیشنهاد می‌دهند.

دوز‌هایی که روی بسته‌بندی این هورمون‌ها چاپ شده، دوز‌های تجاری است. فروشنده‌ها به‌دنبال مصرف بیشتر مصرف‌کننده هستند. وی گفت: مکمل‌ها باید آرم و لوگوی وزارت بهداشت و بارکد شبنم داشته باشند. دیده شده که در قوطی مکمل‌های اصلی و استاندارد، داروهای تقلبی ریخته شده است. بنابراین برای خرید این مکمل‌ها باید به داروخانه‌های مجاز مراجعه شود. عضو هیأت علمی جشنواره تناسب اندام و بدنسازی درباره این جشنواره گفت: در این جشنواره برای نوجوانان و جوانان در مورد معایب مکمل‌های متنوع، از مجاز تا غیرمجاز، اطلاع‌رسانی خواهد شد. همچنین سعی خواهد شد به افراد گفته شود که مکمل‌های تغذیه در بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت و فشار خون تأثیرات منفی می‌گذارد.

کد خبر 201032
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز