همشهری آنلاین: ایستگاه مطالعاتی British Antarctic Survey یکی از دورافتاده‌ترین ایستگاه‌های مطالعاتی در قطب جنوب است که قابل حمل بوده و با استفاده از رایحه، رنگ و شکل هندسی اتاق‌ها به نبرد طولانی‌ترین زمستان‌ها در غیرقابل سکونت‌ترین نقاط زمین رفته است.

این ایستگاه مطالعاتی با نام هالی 6 توسط معماری با نام هیو براتون ساخته شده است. این ایستگاه مجموعه‌ای سورتمه مانند از هفت اتاقک‌ چهارپایه آبی و یک اتاقک قرمز هستندکه بر روی سطحی یخی قرار گرفته که با سرعتی برابر 400 متر در سال حرکت می‌کند و روزی تکه تکه شده و در آب شناور خواهد شد.

 از این رو این اتاقک‌ها به گونه‌ای طراحی شده اند که می‌تواند درصورت نیاز آنها را به راحتی قطعه قطعه کرده و درجایی دیگر سرهم کرد. این اتاقک‌ها درعین حال به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از قابلیت مرتفع شدن برخوردارند از این رو همیشه می‌توانند بالاتر از سطح معمول بارش برف قرار بگیرند.

در فصل زمستان 16 نفر در این ایستگاه در جنوبی‌ترین نقطه زمین سکونت داشتند و در فصل تابستان،‌ تعداد این افراد به 71 نفر افزوده شد. این افراد در تنهایی مطلق زندگی می‌کنند و کمبود نور خورشید در طی زمستان می‌تواند در آنها عارضه شب‌گردی شود. وظیفه این گروه مطالعه بر روی اتمسفر زمین است، مطالعاتی که در سال 1985 منجر به کشف حفره لایه اوزون در اتمسفر زمین شد.

منبع: گاردین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۵