همشهری آنلاین: برنامه تلویزیونی ثریا شب گذشته با حضور کارشناسان مختلف پیرامون دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه پرنده‌های هدایت‌پذیر از دور (پهپاد) پخش شد.

RQ170

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، برنامه تلویزیونی ثریا شب گذشته پیرامون دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه پرنده‌های هدایت‌پذیر از دور (پهپاد) پخش شد.

در این برنامه تاریخچه تولید و استفاده از پهپادها در ایران مطرح و گزارش‌هایی از نحوه شکل‌گیری و شروع روند تولید پهپادها منتشر شد. همچنین در بخشی از این برنامه متخصصان امر تولید پهپاد به بیان موضوعاتی در این راستا به خصوص نقش پهپادها در دوران دفاع مقدس پرداختند.

* رونمایی از خط تولید اسکن ایگل در کشور

همچنین برای اولین بار تصاویر خط تولید پهپاد اسکن ایگل که توسط متخصصین کشورمان راه‌اندازی شده بود، منتشر شد.

 پهپاد اسکن ایگل

خط تولید پهپاد اسکن ایگل در ایران

اسکن ایگل یکی از پهپادهای شناسایی آمریکایی است که چند نمونه از آن در گذشته توسط نیروهای مسلح کشورمان به دام افتاده‌اند.

پهپاد اسکن ایگل

* اسلامی: رونمایی از جدیدترین پهپاد برد بلند ایرانی در سوم خرداد 92

میهمان اصلی این برنامه محمد اسلامی معاون تحقیقات و امور صنعتی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بود که در خصوص توانمندی‌های ایران در حوزه هواپیماهای بدون سرنشین مطالبی ارائه کرد.

اسلامی جایگاه ایران را در این حوزه در میان کشورهای جهان بسیار بالا دانست و گفت: ما امروز در کشور بیش از 20 نوع پهپاد تولید می‌کنیم که این پهپادها در سه حوزه برد و ارتفاع بلند، متوسط و کوتاه تعریف می شوند.

وی خاطرنشان کرد: پهپادهای برد بلند، پهپادهای استراتژیک و راهبردی هستند. پهپادهای متوسط بیشتر وظیفه مراقبت و دیده‌بانی با مداومت پروازی بالا دارند و پهپادهای با برد کوتاه که دامنه گسترده‌ای از مصرف را شامل می‌شوند برای امور مختلف مثلا آموزش، شرکت در رزمایش‌ها و نیز به همراه دسته‌های رزمنده‌ای که می‌باید به صورت مستمر در یک منطقه عملیات کنند به کار می رود که این پهپادهای برد کوتاه معمولا حداکثر 200 کیلومتر برد دارند که به لحاظ مصرف و تولید جزو فراوانترین پهپادها در حوزه‌های آفندی، پدافندی و شناسایی هستند.

پهپاد اسکن ایگل

معاون وزیر دفاع تاکید کرد: در حوزه پهپادهای برد متوسط نیز معمولا نسبت به برد کوتاه محدودترند و بیشتر به منظور امور شناسایی با مداومت پروازی بالا (حداقل 12 ساعت) به کار گرفته می‌شوند که می‌توان به نوع پیشرفته خانواده پهپادهای مهاجر در این حوزه اشاره کرد.

اسلامی همچنین افزود: ما در لایه سوم یعنی پهپادهای استراتژیک و برد بلند نیز دستاوردهای خوبی داشتیم که توانستیم به طراحی و تولید موتور جت برسیم که این موتور بر روی پهپاد بمب‌افکن کرار نیز نصب شد و در آینده امیدواریم بتوانیم از پهپادهای جدید استراتژیک با سطح پرواز 30هزار پا و مداومت پرواز 24 ساعت رونمایی کنیم که این پهپادها ماموریت‌های گسترده‌ای دارند.

وی خاطر نشان کرد: ان‌شاالله در سوم خرداد سال آینده از جدیدترین پهپاد برد بلند کشور که تکنولوژی بالایی نیز دارد رونمایی خواهد شد.

معاون وزیر دفاع در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به، به دام‌انداختن پهپاد پیشرفته آمریکایی RQ170 توسط نیروهای مسلح در سال گذشته گفت: این هواپیما حاوی آخرین تکنولوژی آمریکایی‌ها در این حوزه است و چون بهترین محیط عملیاتی برای آمریکایی‌ها منطقه ماست، آنها سعی می‌کنند در این منطقه از بهترین تجهیزات خود استفاده کنند.

اسلامی تصریح کرد: نیروهای مسلح ما نیز با استفاده از سامانه‌های مدرن تمام کشور را به صورت کامل رصد کرده و همه اقدامات آنها را زیر نظر داشتند که از جمله همین هواپیما بود و متخصصین ما نسبت به آن آگاه بودند.

وی در خصوص اینکه این هواپیما سقوط کرده و یا به زمین نشسته گفت: اگر این هواپیما سقوط می کرد به دلیل ضربه خوردن به زمین متلاشی می شد و از بین می‌رفت اما اینکه نیروهای ما توانسته‌اند این هواپیما را در یک محیط بیابانی به زمین بنشانند کار بسیار بزرگی بود.

معاون وزیر دفاع با تاکید بر اینکه این پهپاد از بزرگترین دستاوردهای آمریکایی‌ها بهره می‌برد و فقط یک محصول علمی ساده نیست، خاطرنشان کرد: صنعت دفاعی ما نیز به لحاظ طراحی و ساخت تجهیزات همواره در ردیف‌های دهم تا اول دنیا قرار دارد و به عقیده بنده در حوزه پهپادها نیز ما جزو پنج کشور اول جهان هستیم.

اسلامی با اشاره به انتقال تکنولوژی پهپاد ایوب به حزب‌الله لبنان گفت: با عمق استراتژیکی که ایران دارد تجهیزات و دستاوردهای ما برای آنها هم قابل استفاده است.

وی تاکید کرد: امروز پهپادهای ایرانی خواهان‌های گوناگونی دارد و آن را به کشورهای مختلف انتقال داده‌ایم و در آنجا کارخانه و ظرفیت تولید ایجاد و محصولاتی صادر کرده‌ایم. بازار کار بسیار بزرگی پیش روی ماست.

* پاریاب: خودکفایی دفاعی مهمترین مولفه استقلال کشور

در بخش دیگری از این برنامه حمزه پاریاب کارشناس رسانه حوزه دفاعی با اشاره به مولفه‌های استقلال کشور گفت: استقلال در حوزه دفاعی یکی از مهمترین مولفه‌های استقلال در جمهوری اسلامی است که ما می توانیم در حوزه دفاعی به خوبی آن را نشان دهیم.پهپاد اسکن ایگل

وی افزود: مقایسه الان با زمان قبل از انقلاب به خوبی نشان دهنده این موضوع است. ما در آن زمان تنها می‌توانستیم سری ساده فشنگ را بسازیم و نه حتی خود اسلحه را؛ درحالیکه امروز بعد از انقلاب و با پشت سر گذاشتن هشت سال جنگ تحمیلی و البته بدون هیچ گونه ارتباط با کشورهای خارجی، دستاوردهای بسیار بزرگی داریم. پاریاب تاکید کرد: مطالعه ساده اظهارات کارشناسان و مقالات خارجی و حتی واکنش مردم منطقه نشان دهنده پیشرفت ما در حوزه دفاعی است. به عنوان مثال در لبنان که طوایف مختلفی وجود دارد جوانان بسیجی لبنانی دستاوردهای ایران را پیرینت گرفته و در تابلوهای مساجد قرار می دهند و واکنش مردم نسبت به این دستاوردها با خوشحالی همراه است.

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه ممکن است در حوزه رسانه به خوبی در این عرصه فعالیت نکرده باشیم، گفت: ولی با این حال عمق باور به استقلال و توانمندی‌های دفاعی در بین مردم ما از بسیاری حوزه‌های دیگر عمیق‌تر است.

پاریاب در ادامه تصریح کرد: همه کشورها از پهپادها در حوزه‌های مختلف به دلیل کاهش در هزینه‌ها استفاده می‌کنند اما متاسفانه اغلب کشورهای غربی از این علوم بیشتر استفاده نظامی می‌کنند تا صلح‌آمیز.

وی با اشاره به پهپاد بمب‌افکن کرار اظهار داشت: بعد از رونمایی از این پهپاد بسیاری از تحلیل‌گران خارجی عنوان کردند این پهپاد می تواند پایه‌ای برای ساخت موشکهای کروز در ایران تلقی شود و به لحاظ برد، سرعت و ارتفاع می‌تواند توانمندی ما را در ساخت موشک‌های کروز زمینی ارتقا دهد.

این فعال رسانه‌ای همچنین با اشاره به شکار پهپاد اسکن ایگل گفت: متخصصین ما علاوه بر مهندسی معکوس، ارتقاهای خوبی نیز در این پهپاد ایجاد کرده‌اند و در خط تولید قرار گرفته و کمک زیادی به افزایش توان نیروهای مسلح ما کرده است.

پاریاب با اشاره به نقش ریزپهپادها در امر دفاعی تصریح کرد: اشغالگرانی که در اطراف مرزهای ما هستند برای مدیریت صحنه نبرد از ریزپهپادها استفاده می کنند که پهپاد زنبور سیاه که اخیرا عملیاتی شده نیز از این دسته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به طراحی و ساخت جنگنده بومی قاهر، اظهار داشت: طراحی جنگنده قاهر در دنیا نمونه ندارد و این نبوده که متخصصان ما نمونه‌های خارجی را ببینند و آن را با تغییراتی بسازند این یک نمونه کاملا بومی و مطابق با توانمندی ماست.

پاریاب در پایان سخنانش تاکید کرد: اینکه کشوری با سی سال تحریم و به تنهایی جنگنده نسل 5 بسازد، نشان دهنده اعتماد به نفسی است که از دفاع مقدس و اشراف به علوم و آشنایی با دفاع هوایی حاصل شده است. ساخت این جنگنده نشان می دهد متخصصین ما به مهندسی معکوس و نگاه به دستاوردهای کشورهای دیگر اکتفا نکرده‌اند.

* از مهاجر تا کرار

در برنامه شب گذشته ثریا همچنین برخی پیشکسوتان و متخصصان حوزه پهپادی به بررسی انواع پهپادهای ایرانی و روند تولید آنها بخصوص در ایام دفاع مقدس پرداختند که از جمله این پهپادها، پهپاد مهاجر بود که به یاد شهید علی اصغر مهاجر از شهدای فعال در این حوزه نامگذاری شده بود.

پهپاد اسکن ایگل
بررسی انواع پهپادهای ساخته شده در ایران از جمله تلاش، مهاجر، صاعقه، ابابیل، کرار، شاهد و... از دیگر موضوعات این برنامه بود.

* آموزش نیروهای لبنانی در ایران

یکی از کارشناسان برنامه با اشاره به عملکرد پهپاد ایوب در نفوذ به سرزمین های اشغالی و نیز غافلگیر شدن سامانه‌های پدافند هوایی رژیم صهیونیستی، به آموزش نیروهای حزب‌الله در سال‌های گذشته در ایران اشاره کرد و گفت: برای اولین بار بود که سال‌های قبل، چند نفر از بچه‌های لبنانی را برای آموزش در حوزه پهپاد به ایران آوردند و کار آموزش آنها شروع شد تا اینکه امروز به جایگاهی رسیدم که پهپادی مثل پهپاد ایوب می‌تواند چنین عملکردی داشته باشئد و خط بطلانی بکشد بر سیستم گنبد آهنین اسراییل.

* ناوهای هواپیمابر آمریکا زیر دید پهپادهای سپاه

همچنین در این برنامه تصاویر هوایی ناوهای هواپیمابر آمریکایی در منطقه که توسط پهپادهای شناسایی سپاه فیلمبرداری شده است به نمایش در آمد که از جمله ویژگی‌های این تصاویر وضوح بالای آن و نیز رعایت اصل غافلگیری در مواجه با یگان‌های شناوری فرامنطقه‌ای بود.

پخش مستند «شکار طبس» با موضوع نحوه شکار و رمزگشایی پهپاد جاسوسی RQ170 نیز از دیگر بخش های مهم برنامه ثریا بود که طی آن علاوه بر ناگفته هایی از نحوه به دام انداختن این پرنده پیشرفته جاسوسی، برای اولین بار تصاویر رمزگشایی شده از حافظه RQ170 به نمایش در آمد که این تصاویر در پایگاه آمریکاییها در قندهار ضبط شده بود.

* آماده‌باش کامل پایگاه‌های موشکی سپاه بعد از شکار دیده‌بان آمریکایی

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه ذر این مستند با اشاره به در اختیار گرفتن هواپیمای جاسوسی RQ170 آمریکا (معروف به دیده بان) توسط سپاه در سال گذشته، گفت: در آن زمان عده‌ای اعتقاد داشتند که به هر حال آمریکایی‌ها هلی‌برن می‌کنند و نیرو و کوماندو پیاده می‌کنند و آن را منهدم خواهند کرد.

وی افزود: عده‌ای هم معتقد بودند آمریکایی‌ها حمله هوایی صورت می‌دهند و این هواپیما را با بمباران از بین ببرند ولی جمع‌بندی ما این بود که آنها هلی‌برن نمی‌کنند و نیروهایشان را به دام ما نمی‌فرستند.

حاجی‌زاده تاکید کرد: چون اگر این نیروها با تمهیداتی که فکر شده بود می‌آمدند و گرفتار می‌شدند مشکل آمریکایی‌ها بزرگتر از مشکل اول می‌شد. لذا احتمال اینکه بیایند و بمباران کنند را رد نمی‌کردیم.

RQ170

نحوه انتقال پهپاد شکار شده RQ170 پس از جدا کردن بال‌ها

فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: البته در حدود 10 الی 15 درصد احتمال بود این اتفاق بیفتد به همین دلیل به همه پایگاه‌های موشکی و یگان‌ها آماده باش داده بودیم که اگر آنها حرکتی کردند ما بلافاصله پایگاه‌های آنها را موشک‌باران کنیم.

حاجی‌زاده با اشاره به رمزگشایی اطلاعات هواپیمای جاسوسی RQ170 گفت: پس از رمزگشایی حافظه‌های این هواپیما متوجه شدیم این هواپیما در کشورهای اطراف ایران پروازهای زیاد داشته و خیلی از درگیری‌های پاکستان را هدایت کرده است.

حاجی‌زاده ادامه داد:‌هر روز که جلوتر می‌رفتیم متوجه می‌شدیم آمریکایی‌ها چه چیز بزرگی را از دست داده‌اند. فناوری‌های موجود در این هواپیماها خیلی به هواپیماهای پیشرفته مانند B2 که کاملا رادار گریز و بمب‌افکن هستند و همچنین جنگنده F35 شباهت دارد.

وی با اشاره به محل نگهداری این هواپیما در افغانستان اظهار داشت: RQ170 در پایگاهی در حدود 420 کیلومتری مرزهای شرقی ما و در داخل افغانستان بود که البته هواپیماهای دیگری از جمله هواپیماهای سری MQ که هم در کار شناسایی و مراقبت استفاده می‌شوند، در آنجا سازماندهی شده‌اند. عمده بمباران‌هایی که آمریکایی‌ها علیه افغانی‌ها و پاکستانی‌ها انجام می‌دهند توسط هواپیماهایی است که از این پایگاه بلند می‌شوند.

در این مستند همچنین برای اولین بار نشان داده شد که پاسداران انقلاب اسلامی از چه روش هایی برای انتقال پهپاد RQ170 استفاده کرده‌اند.

* ایران جزو ده کشور اول دنیا

نظرسنجی برنامه شب گذشته ثریا نیز به جایگاه ایران در حوزه پهپادها در جهان اشاره داشت که قاطبه شرکت کنندگان و نیز کارشناسان حاضر در برنامه، جایگاه ایران را بین ده کشور اول دنیا عنوان کردند.

کد خبر 200558
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز