پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دادگاهی در آمریکا جیمز کامرون را از اتهام سرقت ایده فیلم پرفروش «آواتار» تبرئه کرد. موراوسکی با شکایت از کامرون ادعا کرده بود ایده‌ای مشابه ایده ساخت آواتار را به کامرون ارائه کرده و او در آن زمان آن ایده را برای ساخت فیلم، مناسب ندانسته ب

avatar

به گزارش ایسنا، دادگاهی در آمریکا جیمز کامرون، کارگردان سرشناس آمریکایی را از اتهام سرقت ایده فیلم پرفروش «آواتار» تبرئه کرد.

به گزارش گاردین، مدتی قبل فیلمنامه‌نویسی به نام «جرالد موراوسکی» با شکایت از کامرون ادعا کرده بود که در سال 1991 ایده‌ای مشابه ایده ساخت آواتار را به کامرون ارائه کرده بوده که کامرون در آن زمان ایده او را برای ساخت یک فیلم، مناسب ندانسته است.

کامرون که کسب سه جایزه اسکار را در کارنامه کاری خود دارد در دفاعیاتش در داگاه با ارائه یک پرونده 45 صفحه‌ای به قاضی اثبات کرد، تخیلاتی که بر اساس آن آواتار را ساخته، چگونه در ذهنش شکل گرفته‌اند.

در گذشته نیز دو نویسنده به نام‌های «اریک رایدر» و «برایان مور» هم با شکایت از او به دادگاهی در آمریکا ادعا کرده بودند که کامرون در خلق فیلمنامه آواتار از آثار آنها الهام گرفته است.

«آواتار» یا یک فیلم علمی-تخیلی سه‌بعدی ساخته جیمز کامرون است که در تاریخ ۱۸ دسامبر ۲۰۰۹ به نمایش درآمد. این فیلم محصول کمپانی آمریکایی فاکس قرن بیستم بوده و به همراه فیلم تایتانیک پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینمای جهان است.

در داستان فیلم، زمینیان به منظور تصرف منابع سرشار «پندورا» (سیاره ناوی‌ها)، آماده برای اشغال نظامی و استفاده از قوه قهریه می‌شوند که منجر به نابودی خانه و کاشانه ناوی‌ها و محیط زیستشان خواهد شد.

ناوی‌ها اکنون در معرض انقراض قرار دارند. اما از سوی دیگر، گروهی از انسان‌های دانشمند مشغول آزمایش پروژه‌ای هستند بنام «آواتار» که در آن با علم ژنتیک بدن‌های ناوی مصنوعی در آزمایشگاه خلق کرده، و خودآگاهی انسانی را بعنوان رانندهٔ آن بدن بطور موقت درون آن بدن تزریق یا قالب کرده تا بتوانند از این طریق با فرستادن این ناوی‌های مصنوعی، داخل جماعت ناوی‌ها بطور ناشناس تجسس کرده تا بلکه فرهنگ و رسم و رسوم آنان را بشناسند...

این فیلم که مورد تحسین منتقد مشهور، «راجر ایبرت» قرار گرفت و درسال 2010 موفق به کسب جوایز معتبری از جمله جایزه «گلدن گلوب» برای بهترین فیلم درام و بهترین کارگردانی برای «جیمز کامرون»، جایزه «اسکار» برای جلوه‌های ویژه، بهترین فیلمبرداری برای «مایرو فیور» و بهترین کارگردانی هنری برای «ریک کارتر»، «روبرت سترومبرگ» و «کیم سینکر» و «بفتا» برای بهترین صحنه‌آرایی و بهترین جلوه‌های ویژه شد

کد خبر 200547
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز