همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: متقاضیان دریافت وام 50 میلیون تومانی ساخت مسکن می‌توانند به بانک مسکن مراجعه و علاوه بر 30 میلیون تومانی که سپرده‌گذاری کرده‌اند، 20 میلیون تومان هم وام بگیرند که این در مجموع 50 میلیون تومان وام ساخت محاسبه می‌شود.

ایسنا نوشت: علی نیکزاد اظهار کرد: وام 50 میلیون تومانی مسکن، وام ساخت است که متقاضیان برای دریافت این وام باید به بانک مسکن مراجعه کرده و برای سپرده‌گذاری حساب باز کنند و تا سقف 50 میلیون تومان وام ساخت بگیرند.

وی گفت: به دلیل این‌که در بخش مسکن مشکلی ایجاد نشود این وام برای ساخت است که امیدواریم با اجرای این طرح و شروع ساخت و سازها چرخه اقتصادی بچرخد چراکه با ساخت هر واحد مسکن سیمان، آجر و لوازم خانگی به چرخه اقتصادی می‌افتد.

نیکزاد اظهار کرد:‌ در دولت نهم و دهم با محوریت فرمایشات امام راحل زمین رایگان شد و اکنون خانه‌هایش در حال ساخت است.

وی گفت: خانه‌هایی که امروز به مردم تحویل داده می‌شود با وام 20 تا 25 میلیون تومانی قرض‌الحسنه که در تهران 9 درصد، در مرکز استان‌ها هفت درصد و در سایر شهرها چهار درصد است، ساخته شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که دولت باید از هر کانالی و با هر تاسیساتی هزینه آب، برق، گاز و تلفن را تامین کند افزود: متقاضیان فقط در این میان حق انشعاب را پرداخت می‌کنند.

نیکزاد با اشاره به ساخت چهار میلیون و 300 هزار واحد مسکونی در کشور که شامل 17 میلیون نفر در طرح مسکن مهر و بافت فرسوده است گفت: این حرکت برای ذی‌نفعان مهم بوده است.

وی با بیان اینکه رعایت روح قانون اساسی، خدمت به مردم است گفت: 6000 انبوه‌ساز، 6000 پیمانکار، اتوبوس‌داران، فعالان بنادر، بخش هوایی، راه‌آهن و جاده همه در خدمت مردم هستند اما وقتی بخش خصوصی می‌تواند فعالیت کند مشکلاتی هم سر راهش وجود دارد که باید در واگذاری‌ها به بخش خصوصی اقداماتی صورت گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که دیگر سرپرست وزارت ارتباطات نیست گفت: مخابرات، تلفن همراه و تلفن ثابت به بخش خصوصی واگذار شده و حاکمیت می‌تواند با کنترل کیفیت این صلاحیت را کنترل کند.

نیکزاد افزود: دولت نهم و دهم کار انقلابی انجام داد که آن هم رایگان شدن زمین بود در صورتی که در دولت هفتم و هشتم زمین به صورت کارشناسی و به قیمت روز خرید و فروش می‌شد و در کنار آن پول واحدها به نام اجاره به شرط تملیک پرداخت می‌شد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه امروز 25 میلیون تومان تسهیلات مسکن با سود چهار درصد پرداخت می‌شود تصریح کرد: این بدین معنی نیست که تنها این چهار درصد لحاظ شود چراکه طبق مصوبه شورای پول و اعتبار بانک همان 17 درصد را می‌گیرد که مابه التفاوت این را دولت می‌پردازد.

نیکزاد با اشاره به سرشماری سال گذشته گفت:‌ 420 هزار واحد در تهران و شهرهای جدید داریم که 373 هزار واحد براساس این سرشماری خالی هستند.

نیکزاد افزود: چهار میلیون و 300 هزار واحد برای اولین بار در طول 60 سال گذشته ساخته شده که بر اساس سرشماری سال 90 در کشور یک میلیون و 663 هزار واحد خالی وجود دارد البته بدین معنی نیست که همه مردم خانه دارند چرا که ممکن است برخی افراد چندین خانه داشته باشند و برخی دیگر خانه‌ای نداشته باشند.

وی با بیان این‌که باید برای خانه‌های خالی برنامه‌ای در نظر گرفت گفت: در دنیا برای خانه‌های خالی مالیات وضع شده است و اکنون اگر بتوانیم دولت و مجلس را که تا امروز پشت به پشت هم پیش رفته‌اند، متقاعد کنیم به نظر می‌رسد مشکلی برای زمین، توانمندسازی و انبوه سازی نداشته باشیم.

نیکزاد تاکید کرد: در حال حاضر که چهار میلیون و 300 هزار واحد آغاز به ساخت شده که از این میان دو میلیون و 300 هزار واحد را افتتاح کردیم و حدود دو میلیون و 300 هزار واحد دیگر برای افتتاح باقی مانده است.

او گفت: امسال ساخت یک میلیون و 500 هزار واحد تمام می‌شود و برای سال آینده 800 هزار واحد باقی می‌ماند که می‌توان گفت دولت دهم با حداقل مانده واحدها را به دولت بعدی تحویل می دهد و نگرانی مردم برای ادامه در دولت بعدی نخواهد بود چرا که دولت‌ها نمی‌توانند بدون حمایت از مسکن حرکت کنند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که زمین واحدهای مسکن مهر رایگان است گفت: خانه‌هایی که ساخته می‌شوند براساس وام و آورده متقاضیان است و با قیمت مقطوع ساخته می‌شوند چرا که با افزایش قیمت سیمان و مصالح مابه التفاوت نیز بالا می‌رود اما تمام تلاش خود را کردیم تا کار به صورت مطلوب ادامه یابد.

کد خبر 200384
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز