سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت در گزارش جدید خود اعلام کرد: سرطان، یکی از عوامل مهم مرگ و میر در جهان است و طبق آخرین آمار بازبینی شده، این بیماری در سال 2008 میلادی جان 6/7 میلیون نفر را گرفته است

cancer

آمار به روز شده این سازمان نشان می‌دهد که از میان سرطان‌های مختلف، سرطان ریه، معده، کبد، روده بزرگ‌ و پستان، کشنده‌ترین انواع این بیماری هستند و هرسال بیشترین آمار قربانیان سرطان را به خود اختصاص می‌دهند. همچنین شایع‌ترین انواع این بیماری در بین زنان و مردان، متفاوت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان جهانی بهداشت، حدود 30 درصد از مرگ و میرهای ناشی از سرطان به دلیل پنج فاکتور خطرزای اصلی رفتاری و رژیمی شامل افزایش شاخص‌ توده بدنی، مصرف کم میوه و سبزی، کمبود فعالیت و تحرک بدنی، استعمال دخانیانت و بالاخره مصرف الکل است. به همین ترتیب استعمال دخانیات مهم‌ترین فاکتور خطرزا در بروز سرطان است که 22 درصد از کل مرگ و میرهای جهانی ناشی از سرطان را موجب می‌شود و نیز 71 درصد از کل مرگ و میرها ناشی از سرطان ریه در جهان از این فاکتور نشأت می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، سرطان‌های مرتبط با عفونت‌های ویروسی عامل 20 درصد از مرگ و میرهای ناشی از سرطان در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط هستند. آمار جهانی همچنین نشان می‌دهد که حدود 70 از کل مرگ و میرهای ناشی از سرطان در سال 2008 میلادی در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط اتفاق افتاده است.

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت در این گزارش آماری جدید پیش‌بینی کرده‌اند که افزایش شمار قربانیان این بیماری همچنان ادامه خواهد داشت و در سال 2030 حدود 1/13 میلیون نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست خواهند داد.

کد خبر 200280
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز