همشهری‌آنلاین: درحالیکه بارش برف و باران در غرب کشور موجب تعطیلی برخی مدارس و کندی حرکت در جاده های کوهستانی این مناطق شده، در بیشتر مناطق نیمه شرقی کشور جو آرام و بهاری حاکم است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، براساس پیش بینی سازمان هواشناسی کشور از بعدازظهر امروز- یکشنبه 15 بهمن - از میزان بارندگی و ابرناکی هوا از نیمه غربی کشور کاسته می‌شود.

بنابر گزارش های دریافتی از سراسر کشور، برف و کولاک راه ارتباطی 50 روستا در چالدران و 20 روستا در شهرستان سلماس را بست.

نظری فرماندار شهرستان سلماس گفت: 32 گرفتار در منطقه آشناک و بروشخوران در برف نیز با حضور نیروهای امدادی نجات یافتند.

قلی‌پور فرماندار چالدرن هم از بسته شدن راه های روستایی در بخش مرکزی و دشتک خبر داد و افزود: ارتفاع برف در روستاهای دوشان تپه، ناور و شیخ سیلو به حدود 2 و نیم متر رسیده است.

مرکز مدیریت راه‌های استان هم اعلام کرد: گردنه‌های گوردیک و زرآباد در خوی آواجیق در ماکو یخبندان و با کولاک همراه است.

بر اساس گزارش این مرکز جاده ارتباطی مرز تمرچین به پیرانشهر و محورهای راژان قوشچی سرو با یخبندان وکولاک همراه است.

این مرکز اعلام کرد: راهداران اکنون در حال روان سازی جاده های آذربایجان غربی هستند.

فرمانی رئیس پلیس راه آذربایجان غربی از رانندگانی که قصد عبور در مناطق این استان را دارند، خواست تا خودروی خود را به تجهیزات ایمنی مجهز کنند.

برف و کولاک شدید بیشتر محورهای مواصلاتی استان اصفهان را نیز باکندی تردد روبرو کرده است.

مسئول مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: بارش برف که از صبح امروز 15 بهمن در محورهای گلپایگان - خوانسار ، گلپایگان - خمین ، میمه - مورچه خورت ، میمه - دلیجان و سمیرم - شهرضا - یاسوج آغاز شده است،‌ اکنون ادامه دارد.

کازرونی افزود: درگردنه های نیه در آزاد راه اصفهان - نطنز - کاشان و ظفرقند در محور اردستان - نایین هم برف می بارد و این محورها لغزنده و باکندی تردد روبرو است.

وی به رانندگانی که قصد عبور از این محورها را دارند، توصیه کرد: وسایل نقلیه خود را به تجهیزات زمستانی و زنجیز چرخ مجهز و هنگام رانندگی چراغهای مه شکن را روشن کنند.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان هم اعلام کرد : صبح امروز بارش پراکنده برف و باران، وزش باد شدید وکولاک شهرستان های فریدونشهر، داران، خوانسار، کاشان ، اردستان ، نطنز و بخش میمه را فراگرفته است و تا عصر امروز ادامه دارد.

حاجی بابایی دمای فعلی اصفهان را 4 درجه بالای صفر اعلام کرد و افزود: شهرستان‌های میمه و فریدونشهر با هفت درجه زیرصفر سردترین نقطه این استان هستند.

بارش برف و سردی هوا برخی مدارس استان اردبیل را هم به تعطیلی کشاند.

به دنبال بارش برف و سردی هوا اداره کل آموزش و پرورش استان در مشگین شهر مقاطع پیش دبستانی و ابتدایی، در ارشق، گرمی و انگوت مقاطع پیش دبستانی، ابتدایی و راهنمایی و در لاهرود همه مقاطع تحصیلی نوبت صبح امروز را تعطیل اعلام کرد.

بنا بر اعلام مرکز اطلاعات راه‌های اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل ، همه محورهای مواصلاتی استان به علت بارش برف و سردی هوا خیس و لغزنده و در محورهای خلخال اسالم و منطقه مشگین شهر استفاده از زنجیر چرخ ضروری است.

همچنین براین اساس محور اردبیل- سرچم تا 21 بهمن ماه از ساعات 8 صبح تا 16 عصر مسدود است.

و خبر دیگر اینکه جاده چالوس براثر ریزش بهمن در منطقه گچسر مسدود شد.

رییس راهداری استان البرز گفت: با تلاش نیروهای راهداری این جاده با آغاز بارش برف از نیمه شب تاکنون باز بوده و مشکلی برای تردد مسافران وجود نداشته است.

آقای پوستین دوز افزود: وقوع بهمن در منطقه گچسر باعث مسدود شدن جاده شد و هر چند عوامل راهداری به سرعت جاده را پاکسازی کردند و از ماندن مسافران در مسیر جلوگیری کردند اما به علت احتمال وقوع بهمن و به منظور حفظ سلامت مسافران این جاده تا ظهر امروز 15 بهمن مسدود است.

وی اضافه کرد: مسافران می‌توانند تا قبل از رسیدن به منطقه گچسر ازطریق روستاهای اطراف سفر کنند.

بارش برف و ریزش بهمن حادثه‌ای درپی نداشت.

از آذربایجان شرقی هم خبر می‌رسد که بارش برف مدارس برخی از مناطق استان را تعطیل کرد.

مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: مدارس تمام مقاطع تحصیلی در 2 نوبت صبح و بعدازظهر در شهرهای تبریز، جلفا، هریس، چاراویماق، صوفیان، ورزقان و در روستاهای مرند و اهر تعطیل است.

آقای رضایی افزود: در شهرهای اسکو و سهند مدارس پیش دبستانی و ابتدایی و در روستاهای تابع اسکو همه مقاطع تحصیلی در 2 نوبت صبح و بعدازظهر تعطیل شد.

وی اضافه کرد: در شهرهای بستان آباد، کلیبر، هوراند و مرند و شهرهای تابعمرند هم مدارس پیش دبستانی و ابتدایی در نوبت صبح تعطیل است.

آقای رضایی ادامه داد: مدارس پیش دبستانی، ابتدایی و راهنمایی نوبت صبح و بعد از ظهر در مناطق خواجه و خاروانا و در روستاهای تابع هشترود نیز تعطیل است.

مدیرکل فرودگاه های آذربایجان شرقی هم از لغو 2 پرواز فرودگاه بین المللی شهید مدنی شهر تبریز به علت بارش شدید برف دیشب 14 بهمن خبر داد.

آقای رستمی گفت: این پروازها در مسیر تهران - تبریز و بالعکس بوده است.

مدیرکل فرودگاه های آذربایجان شرقی از مسافران خواست ، پیش از حرکت از وضع پروازها به وسیله تماس با اطلاعات پرواز به شماره‌های 4- 5234701 و یا 199 آگاهی یابند.

هواشناسی آذربایجان شرقی در همین حال اعلام کرد که بارشها در این استان متوقف شده است.

دیروز بیشتر مناطق این استان شاهد بارش برف بود و بیشترین بارش در شهرستان جلفا به میزان هفت و هشت دهم میلی متر گزارش شد.

ورزقان با 9 درجه زیر صفر سردترین منطقه استان در 24 ساعت گذشته بود.

هوای استان در ساعات آینده صاف تا کمی ابری همراه با افزایش دما پیش بینی شده است.

خبر دیگر اینکه، سرعت وزش باد در خلیج فارس 65 کیلومتر در ساعت است.

بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی هرمزگان وزش باد موجب مواج شدن خلیج فارس و دریای عمان شده است.

طول موج در خلیج فارس و دریای عمان 2 متر و در تنگه هرمز به یک متر رسید.

کارشناس اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت: وزش باد تا ظهر فردا ادامه دارد و پس از آن در شرق خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان و شمال هرمزگان افزایش سرعت وزش باد از شمال شرقی پیش بینی می‌شود.

آقای حمزه نژاد افزود: براثر این پدیده کاهش دید افقی و بروز گرد و غبار دور از انتظار نیست.

وی اضافه کرد: تا پایان هفته نیز کاهش 2 تا 5 درجه ای دمای هوا در هرمزگان پیش بینی می شود.

هم اکنون هوای بندرعباس 21 درجه بالای صفر است.

خبر دیگری نیز از این استان حاکیست، به گفته مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان سیریک، آب آشامیدنی 120 روستا در شهرستان‌های سیریک، جاسک و میناب تا 48 ساعت آینده قطع است.

آقای محمودی افزود: آب آشامیدنی 2 شهر سیریک و گروگ نیز قطع است.

وی اضافه کرد: بارندگی دیروز و طغیان رودخانه چالاک روستای پالور بخش بمانی شهرستان سیریک و بردن لوله اصلی انتقال آب، علت قطعی آب آشامیدنی 74 روستای سیریک و گروک، 35 روستای شهرستان جاسک و 11 روستای میناب است. شهرستان سیریک 32 هزار نفر جمعیت دارد.

آب آشامیدنی شهرستان سیریک و روستاهای جاسک و میناب از چاه های راونگ شهرستان میناب تامین می‌شود.

هوای قم هم اکنون کمی ابری همراه با وزش نسبتا شدید باد و دمای فعلی آن 6 درجه سانتیگراد بالای صفر است.

بنابر اعلام اداره کل هواشناسی استان قم، سرعت وزش باد 13 متر بر ثانیه ( 46 و 8 دهم کیلومتر در ساعت) و از سمت غرب است.

بیشینه دمای قم در 24 ساعت گذشته 12 و کمینه آن 2 درجه سانتی گراد بالای صفر بوده است و در 24 ساعت آینده پیش بینی می‌شود حداکثر دما به 14 و حداقل به 2 درجه بالای صفر برسد.

بیشینه رطوبت نسبی هوای قم نیز در 24 ساعت گذشته 100 درصد و کمینه آن 45 در صد است.

هواشناسی قم هوای این استان را در 24 ساعت آینده قسمتی ابری تا نیمه ابری و بتدریج کاهش ابر پیش بینی کرد .

و اما، آسمان مازندران از فردا صاف و با کاهش ابر پیش بینی شد.

کارشناسان اداره کل هواشناسی آسمان امروز استان را ابری همراه با بارندگی و بارش برف در ارتفاعات و از فردا 16 بهمن با کاهش ابر پیش بینی کردند .

بنابراین گزارش، آسمان استان از فردا تا پنج شنبه باکاهش ابر و صاف پیش بینی شد.

و بالاخره اینکه هموطنان مشهدی امروز هوای سالمی را تجربه کردند.

مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی از 12 ایستگاه سنجش سلامت در مشهد شاخص کلی کیفیت هوا در این شهر در وضع سالم است.

آقای ناصری افزود: شاخص سنجش شده کیفیت هوا در مشهد 72 است.

اداره کل هواشناسی خراسان رضوی هم هوای نواحی مختلف استان را نیمه ابری تا تمام ابری در برخی ساعات همراه با بارش برف و باران ، وزش باد نسبتا شدید و گاهی مه آلود پیش بینی کرد.

در 24 ساعت گذشته کوهسرخ کاشمر زاوه با 2 درجه سانتیگراد زیر صفر سردترین و تایباد با 17 درجه سانتی گراد بالای صفر گرمترین شهر خراسان رضوی بود.

کد خبر 200001
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز