گروه ادب و هنر: جشنواره موسیقی خنیاگران انقلاب اسلامی وارد سومین دوره زندگی خود شده‌است که همزمان با ایام دهه فجر اجرا خواهد شد.

موسیقی

 این جشنواره ملی به‌عنوان یک طرح ثابت در حوزه هنری برگزار می‌شود و فرصتی برای جوانان تا به خلق آثاری در موسیقی مناطق نواحی دست پیدا کنند.

به گفته رئیس مرکز موسیقی حوزه هنری این جشنواره در شاخه‌های سنتی‌، محلی‌ و آثار کر تعریف شده است و دارای چهار موضوع با عناوین آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی، فرهنگ ایثار‌، سبک زندگی‌ و خانواده است. در نشست رسانه‌ای جشنواره موسیقی خنیاگران که شنبه 14بهمن‌ماه برگزار شد، پیروز ارجمند که به‌تازگی هدایت مرکز موسیقی حوزه هنری را برعهده گرفته ‌است، در مقایسه خود از جشنواره‌های دو دوره قبل گفت: این جشنواره تخصصی‌تر برگزار خواهد شد و سعی کردیم برای استان‌ها بستری فراهم کنیم تا گروه‌های محلی فرصتی برای اجرا داشته باشند.

سومین جشنواره موسیقی خنیاگران که تا 20بهمن در قلعه فلک‌الافلاک لرستان برگزار می‌شود، کار خود را در مهرماه امسال با مشارکت مرکز موسیقی حوزه هنری و حوزه هنری لرستان آغاز و نخستین جلسات را در راستای مقدمات برنامه‌های جشنواره در آبان‌ماه برگزار کرد. مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری همزمانی با دهه فجر انقلاب اسلامی را باعث تخصصی‌تر‌شدن موسیقی در سه‌ شاخه سنتی، کر و محلی دانست و افزود: این جشنواره با موضوعات آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی، فرهنگ ایثار، ارزش‌های خانواده و سبک زندگی ایرانی- اسلامی برگزار می‌شود.

آنطور که اعلام شده، در این دوره از جشنواره 400 گروه برای حضور در جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند و با توجه به اینکه برگزار‌کنندگان جشنواره درصدد ارتقای کیفیت جشنواره هستند، تنها 13گروه برای شرکت در جشنواره انتخاب شده‌اند. ارجمند رشد این آمار را نسبت به سال گذشته مثبت خواند و گفت: در نبود جشنواره‌های تخصصی موسیقی محلی و کمبود برگزاری جشنواره‌های استانی، جشنواره موسیقی خنیاگران بستری برای حضور گروه‌های محلی و سنتی خواهد بود. در سال‌های گذشته 20گروه از 20منطقه کشور شرکت می‌کردند که در این دوره در راستای ارتقای کیفی جشنواره تعداد شرکت‌کننده‌ها را به 13گروه رساندیم. اما این تمام صحبت‌های مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری نبود، او نوک انتقاد را به سمت جشنواره موسیقی فجر برد و گفت: آنچه باعث تأسف می‌شود این است که چرا موسیقی محلی از جشنواره موسیقی فجر حذف شده و جشنواره موسیقی محلی کرمان دیگر اجرا نمی‌شود. امیدوارم با رویکردی جدید در سال آینده جشنواره‌های موسیقی نواحی را به‌شکل دیگری برگزار کنند. اما شاید سخنان دبیر علمی جشنواره موسیقی خنیاگران انقلاب اسلامی جالب‌ترین بخش این نشست باشد.

او ضمن دفاع از خود اعلام کرد که ‌شبکه‌های ماهواره‌ای به بدترین شکل جریان این موسیقی را خراب کرده‌است. او در ادامه از خود به‌عنوان مبدع جشنواره خنیاگران نام برد و گفت: طراح و بنیانگذار این طرح من هستم، چرا که در زمانه حاضر موسیقی مناطق و نواحی با تحولات و دگرگونی روبه‌رو شده‌اند و هیچ‌کس صدایش در نیامد. جاوید در ادامه به این نکته اشاره کرد که به‌دلیل تغییر مدیریت در حوزه هنری کمی شتاب‌زدگی در انجام برگزاری جشنواره شکل گرفت. وی با بیان اینکه هدف از برگزاری جشنواره خنیاگران به‌کار‌گیری نیروهای مختلف در نواحی کشور است، گفت: یکی از موضوعاتی که در این جشنواره مطرح شد، ستایش از شهدای انقلاب و دفاع‌مقدس با زبان موسیقی هر منطقه است، زیرا سابقه خنیاگری در کشور شامل قهرمانان سروده‌ها می‌شود. در این دوره از جشنواره از سهراب محمدی پیشکسوت موسیقی شمال خراسان، آشیخ سلجوق شهبازی از آذربایجان‌شرقی و دکتر علی نعمتی بنیانگذار جشنواره موسیقی مقاومت تجلیل به عمل خواهد آمد.

کد خبر 199897

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز