همشهری آنلاین: منابع بلندپایه دیپلماتیک در شورای امنیت از طرح پیشنهادی فرستاده سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه در شورای امنیت خبر داده و اعلام کردند که در این طرح ابراهیمی بر حضور اسد در قدرت بدون ایفای نقش در روند انتقالی سوریه تاکید دارد.

جزئیات طرح 6 ماده‌ای ابراهیمی درباره سوریه

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة،‌ منابع بلندپایه دیپلماتیک غربی در شورای امنیت اعلام کردند که اخضر ابراهیمی،‌ فرستاده سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه در نشست خود با اعضای شورای امنیت که روز 29 ژانویه به دور از چشم رسانه‌ها برگزار شد طرحی شش ماده‌ای را به این شورا ارائه داد.

بنا به گفته این منابع، ابراهیمی در این طرح خود به شورای امنیت بر باقی ماندن بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در قدرت تاکید کرده است.

همچنین این منابع اعلام کردند که وی تاکید کرده است که اسد در روند انتقالی سوریه هیچ نقشی نداشته باشد.

منابع دیپلماتیک غربی در ادامه خاطرنشان کردند: ابراهیمی در این طرح جدید خود تاکید کرده است که علاوه بر باقی ماندن بشار اسد در قدرت مذاکرات میان هیات‌های مخالفان و دولت نیز در خارج از خاک سوریه ادامه داشته باشد.

این در حالی است که مقامات دیپلماتیک با انتقاد از این طرح ابراهیمی و اعلام اینکه این طرح برای ارائه به شورای امنیت جهت توافق درباره راهکاری سیاسی کافی نیست، تاکید کردند: باقی ماندن بشار اسد در قدرت روند انتقالی را به شکست می‌کشاند هر چند که دولت انتقالی در سوریه تشکیل شود.

منابع دیپلماتیک غرب در ادامه تاکید کردند: شورای امنیت طی چند روز آینده به بررسی بندهای طرح پیشنهادی ابراهیمی می‌پردازد.

یکی از این منابع گفت: ابراهیمی در طرح خود به شورای امنیت اعلام کرده است که باید در حل و فصل بحران سوریه حاکمیت و تمامی ارضی سوریه به طور کامل حفظ شود.

همچنین ابراهیمی در طرح خود اعلام کرده است که هدف از روند انتقالی اجازه دادن به ملت سوریه برای برخورداری از حقوق قانونی‌شان است.

بنا به نوشته روزنامه الحیاة، منابع غربی اعلام کردند که ابراهیمی در طرح خود متذکر شده است عامل اساسی و محوری در روند سیاسی سوریه تشکیل دولت انتقالی با اختیارات کامل و اجرایی است و باید تا پیش از نشست طرفین درگیر سوری برای بررسی این مساله جزئیات آن مشخص شود.

ابراهیمی همچنین در اظهارات خود در شورای امنیت تاکید کرد: مذاکرات میان دو طرف درگیر در سوریه باید بین هیاتی کامل و قدرتمند به نمایندگی از مخالفان و تیمی مدنی - نظامی به نمایندگی از دولت سوریه برگزار شود که توانایی رسیدن به توافق در مدت زمان مشخص شده را داشته باشد.

همچنین ابراهیمی اعلام کرد: مذاکرات باید در خارج از سوریه آغاز و براساس جدول زمانی مورد توافق باشد تا بتوان در سریع‌ترین زمان ممکن روند دموکراسی را که شامل برگزاری انتخابات و بازنگری در قانون اساسی و برگزاری همه پرسی است، آغاز کرد.

بنا به گفته مقامات دیپلماتیک غربی، ابراهیمی در شورای امنیت اعلام کرده است "با توجه به اطلاعاتی که در دمشق و سایر بخش‌های سوریه به دست آوردم تضمین توافق بر سر انتقال سوریه از نظام ریاست جمهوری به نظام پارلمانی دشوار نیست".

ابراهیمی همچنین در این اظهارات خود تاکید کرد: از انجام تحقیقات بین‌المللی در خصوص جنایاتی که در دانشگاه حلب و سایر بخش‌های سوریه رخ داده، حمایت می‌کنم.

ابراهیمی در پایان تاکید کرده است که طرح جدیدش می‌تواند آغازی برای شروع مذاکرات مخالفان و دولت سوریه باشد.

کد خبر 199825
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز