گروه شهری: شمار روزهای هوای پاک تهران در سال‌جاری به عدد سه رسید.

آب و هوا

دیروز به لطف بارش باران و وزش باد مداوم که در اثر حضور سامانه بارشی سودانی ایجاد شد، سومین روز هوای پاک در پایتخت ثبت شد و شهروندان توانستند هوایی تنفس کنند که فاقد آلاینده‌های مضر جوی بود. به گزارش سازمان هواشناسی سامانه بارشی که با عنوان «سامانه سودانی» شناخته می‌شود، علاوه بر شرایط جوی روزهای اخیر، مجدد از امروز (شنبه) استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان و دامنه‌های شمالی رشته کوه البرز را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و سبب بارش برف و باران و وزش باد در این نواحی می‌شود.

وحید نوروزی نماینده شهرداری تهران در کمیته اضطرار آلودگی هوا نیز با اشاره به اینکه تهرانی‌ها روز جمعه سومین روز هوای پاک خود را در سال‌جاری تجربه کردند، گفت: تهرانی‌ها امسال از بابت هوای آلوده متحمل خسارات فراوانی شدند اما در پایان هفته گذشته، با عنایت خداوند، چند روزی هوای تهران از آلودگی همیشگی خود خارج شد و تهرانی‌ها روزهای پنجشنبه و جمعه در هوایی پاک تنفس کردند. وی با اشاره به آمار وزارت بهداشت گفت: در سال گذشته تهران 321روز از سال هوای ناسالم داشت که این میزان هوای ناسالم عملا زنگ خطری برای پایتخت نشینان است.

وی با اشاره به برخی طرح‌ها در زمینه آب‌پاشی و نصب دستگاه‌های تهویه هوا در پایتخت، درباره بارندگی و باد پنجشنبه شب گفت: اگر آقایان می‌توانند چنین بارندگی و بادی را تولید کنند که هوای تهران را اینگونه پاک کند، بهتر است هرچه سریع‌تر این طرح‌ها را اجرا کنند و در غیراین صورت وقت خود را تلف نکنند و به فکر طرح‌های اجرایی و رفع معضل آلودگی هوا از مبادی تولیدکننده آلایندگی باشند. نوروزی با اشاره به اینکه متأسفانه روز هوای پاک امسال(29دی) هم در هوایی ناپاک سپری شد، گفت: پیشنهاد می‌کنم مسئولان با توجه به اینکه نتوانسته‌اند راهکار مؤثری برای رفع آلودگی هوا بیابند، هفته هوای پاک را هر وقت که هوا پاک بود برگزار کنند.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد فردا درحالی‌که فعالیت بارشی سامانه سودانی به استان‌های گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی محدود می‌شود، دما در بیشتر نقاط کشور، به‌ویژه در نوار شرقی، کاهش محسوس می‌یابد. این هوای سرد روز دوشنبه بخش شرقی کشور را نیز در بر می‌گیرد. امروز و فردا همچنین به سبب وزش باد شدید، خلیج‌فارس و دریای عمان مواج و توفانی پیش‌بینی شده و ممکن است ارتفاع موج‌ها به 50متر نیز برسد.

کد خبر 199729
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز