جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل-محمد کرباسی: خبرهای حمله هوایی روز چهارشنبه رژیم صهیونیستی به داخل خاک سوریه به‌تدریج در حال منتشر‌شدن است و هر روز نکته جدیدی از عملیاتی که مقام‌های اسرائیلی به‌خودشان اجازه انجام آن را داده‌اند افشا می‌شود.

مقام‌های سوریه اعلام کرده‌اند که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی با تجاوز به خاک این کشور یک مرکز تحقیقاتی را در حومه دمشق هدف قرار داده‌اند. غربی‌ها اما مدعی شده‌اند که یک محموله موشکی در این حمله هدف قرار گرفته است. چه مرکز تحقیقاتی و چه محموله موشکی در این حمله هدف قرار گرفته باشد جنگنده‌های رژیم صهیونیستی از طریق عبور از آسمان لبنان وارد خاک سوریه شده‌اند و حریم دو کشور را به‌صورت علنی نقض کرده‌اند.

مقام‌های رژیم صهیونیستی با انتشار خبر این حمله اما مانند پرونده‌های ترور این رژیم و تسلیحات هسته‌ای‌ خود سیاست سکوت را در پیش گرفته‌اند. سیاست ابهام راهکاری است که اسرائیلی‌ها درباره همه پرونده‌های سیاه خود در همه سال‌های گذشته در پیش گرفته‌اند و وقتی قوانین بین‌المللی را نقض می‌کنند نه چیزی را تکذیب می‌کنند و نه تصدیق!

روزنامه هاآرتص گزارش داده که رژیم صهیونیستی پیش از حمله هوایی به سوریه، مقام‌های آمریکایی را مطلع کرده‌اند. این مسئله نشان می‌دهد که اسرائیل مانند حملات خود به کشورهای دیگر برای بازخواست‌نشدن پشت واشنگتن پناه گرفته است تا کسی نتواند این رژیم را مورد سؤال و جواب قرار دهد. این حمله در حالی صورت گرفته که گزارش‌هایی از موفقیت ارتش سوریه در مقابل مخالفان مسلح منتشر شده‌است. همچنین گفته می‌شود مخالفان بارها تلاش داشته‌اند که مرکز هدف‌قرار‌گرفته را تصرف کنند اما موفق به این کار نشدند.

رژیم صهیونیستی مانند پرونده ترور شخصیت‌ها، در نقض حریم کشورها به وسیله جنگنده‌های خود پرونده قطوری دارد. لبنانی‌ها که این بار هم حریم هوایی‌شان توسط رژیم صهیونیستی مورد سوءاستفاده قرار‌گرفته بارها به سازمان ملل در این رابطه شکایت برده‌ و به نتیجه‌ای نرسیده‌اند. همین پاییز گذشته جنگنده‌های رژیم صهیونیستی وارد حریم سودان شدند و یک کارخانه ساخت سلاح را در این کشور هدف قرار دادند. در سپتامبر سال ۲۰۰۷ هم جنگنده‌های این رژیم با ادعای هدف قرار‌دادن یک مرکز هسته‌ای در عملیاتی موسوم به ارکارد به‌صورت ناگهانی وارد خاک سوریه شدند و هدفی در منطقه دیر‌الزور را بمباران کردند.

پس از انجام این حمله مشخص شد که کاخ سفید و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) برای این عملیات همکاری نزدیکی با رژیم صهیونیستی داشته‌اند. هفت ژوئن سال ۱۹۸۱ هم عراق شاهد حمله مشابهی در عملیات موسوم به اپرا یا بابیلون بود. در این عملیات هم جنگنده‌های رژیم صهیونیستی وارد خاک عراق شدند و آنچه یک رآکتور هسته‌ای در حال ساخت خوانده شد را در ۱۷ کیلومتری جنوب شرقی بغداد بمباران کردند. این حملات تنها گوشه‌ای از نقض حریم کشورهای دیگر از سوی رژیم صهیونیستی به‌حساب می‌آید.

وجه مشترک همه این حملات اما این است که مقام‌های رژیم صهیونیستی هیچ وقت به‌خاطر اقدام‌هایی که به‌صورت آشکار نقض اصول اولیه قوانین بین‌المللی است مورد بازخواست جدی قرار نگرفته‌اند. به‌دنبال حمله به سوریه اتحادیه عرب با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن تجاوز رژیم صهیونیستی به سوریه آن را نقض آشکار حاکمیت یک کشور عربی و نقض منشور سازمان ملل، قوانین و معاهدات بین‌المللی دانست. وزیر امور خارجه مصر هم تجاوز نظامی رژیم صهیونیستی به خاک سوریه را محکوم کرده و نسبت به تکرار این تجاوز‌ها هشدار داده است.

نخست‌وزیر عراق هم با اعلام اینکه اسرائیل همیشه بهانه‌ای برای حملات خود به کشورهای دیگر دارد تأکید کرده که باید هرچه زودتر جلوی اقدام‌های اینچنینی اسرائیل گرفته شود. چین، ایران و روسیه هم حمله اسرائیل را محکوم کرده‌اند و دبیر کل سازمان ملل هم نگرانی عمیق خود را در این رابطه اعلام کرده است. رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا همواره قوانین بین‌المللی را با خیال راحت نقض می‌کند و محکومیت این رژیم در حد لفظی باقی‌مانده است.

کد خبر 199718
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز