چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: پس از گذشت ۲۲‌ماه از ناآرامی‌های سوریه این بار اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در گزارش خود به شورای امنیت هشدار داد که سوریه در حال متلاشی‌شدن در برابر چشم همگان است.

اخضر ابراهیمی

اخضر ابراهیمی در سخنرانی خود برابر اعضای شورای امنیت که پشت درهای بسته صورت گرفت گفت: شاید بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه بتواند قدرت را نگه دارد اما باید بگویم که سوریه در برابر چشم‌های جامعه جهانی در حال فروپاشی است.

به گفته دیپلمات‌های حاضر در این جلسه نماینده ویژه سازمان ملل در گزارش خود از ۱۵ عضو شورای امنیت خواست برای پایان بحران سوریه دست به اقدام فوری بزنند.وی تأکید کرد که جنگ داخلی سوریه «به سطح بی‌سابقه و دهشتناکی» از خشونت رسیده و تنها جامعه بین‌المللی و در راس آن شورای امنیت می‌تواند به حل این موضوع کمک کند.ابراهیمی با اشاره به اختلاف‌ها میان اعضای شورای امنیت گفت:ما نمی‌توانیم باز هم بگوییم که اختلاف نظر داریم و باید منتظر موقعیت بهتری بمانیم. جامعه جهانی باید همین حالا دست به‌کار شود.

نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب با تأکید بر اینکه «سوریه ذره ذره در حال نابود شدن است» اعلام کرد که میانجیگری او تا زمانی که شورای امنیت دولت و مخالفان سوریه را به سمت توافق هدایت نکند پیشرفتی نخواهد داشت.ابراهیمی با اعلام اینکه به‌خاطر تکرار حرف‌های مشابه گذشته شرمنده شده است تأکید کرد که اصول توافقنامه ژنو برای انتقال قدرت در سوریه که ژوئن سال گذشته درباره آن تصمیم گرفته شد می‌تواند پایه‌های طرح شورای امنیت را تشکیل دهد. نماینده سازمان ملل همچنین پس از ضیافت شام با سفیران پنج عضو ثابت شورای امنیت(روسیه، چین، آمریکا، انگلیس و فرانسه) با رد شایعات درباره قصدش برای استعفا تأکید کرد که در حال حاضر خواستار اقدام شورای امنیت شده و به فعالیتش ادامه می‌دهد.

اعلام آمادگی رهبر مخالفان برای گفت و گو

روزنامه السفیر چاپ لبنان روز گذشته خبر داد که معاذ الخطیب رهبر ائتلاف ملی مخالفان سوریه پذیرفته است که به صورت مستقیم با دولت بشار اسد گفت و گو کند. او برای این گفت و گو دو شرط قرار داده است؛ یکی از این شروط آزادی گروهی از زندانیان و دیگری اجازه ورود به گروهی دیگر از مخالفان به خاک سوریه. بعد از انتشار این خبر اعضای ائتلاف مخالفان اعلام کردند که این پیشنهاد یک اظهار نظر شخصی از سوی معاذ الخطیب بوده و نظر رسمی این ائتلاف نیست. این خبر نشانه دیگری از وجود اختلاف شدید میان مخالفان سوریه به حساب می‌آید.

هشدار ابراهیمی درباره سوریه ساعاتی پیش از برگزاری کنفرانس سازمان ملل در کویت صورت گرفت. در این کنفرانس کویت، امارات و عربستان وعده دادند که هر کدام ۳۰۰ میلیون دلار به غیرنظامیان آسیب دیده از درگیری‌های سوریه کمک کنند. شیخ صباح احمد الصباح، امیر کویت در این کنفرانس اعلام کرد که خشونت‌ها در سوریه آینده این کشور را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد هم در سخنرانی خود از طرف‌های درگیر در سوریه خواست «به نام انسانیت» به جنگ پایان دهند. وی با اعلام اینکه وضعیت در سوریه فاجعه بار است خواستار پایان کشتار در این کشور شد. اجلاس کشورهای کمک‌کننده به سوریه روز گذشته کار خود را در کویت آغاز کرد و سازمان ملل امیدوار است بتواند کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس را قانع کندکه یک و نیم میلیارد دلارهزینه کمک‌های بشردوستانه به مردم سوریه را برعهده بگیرند. اتحادیه اروپا هم وعده کمک ۱۰۰ میلیون یورویی داده است.

پیشرفت نظامی ارتش سوریه

روزنامه الاخبار چاپ بیروت، به نقل از گروهی از دیدار‌کنندگان با بشار اسد از پیشرفت نظامی نیروهای نظامی این کشور در برابر شورشیان خبر داده است. گفته می‌شود در این دیدار بشار اسد اعلام کرده که ارتش سوریه ابتکار عمل را در صحنه عملیات علیه شورشیان به‌دست گرفته و دستاوردهای مهمی داشته است که به‌زودی اخبار آنها منتشر خواهد شد.

حمله رژیم صهیونیستی

خبرگزاری رویترز روز گذشته از حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به اهدافی در مرز سوریه و لبنان خبر داده است. منابع امنیتی با اعلام این خبر جزئیات بیشتری از این عملیات را افشا نکرده‌اند. ارتش لبنان پرواز گسترده جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در مناطق مرزی خود را تأیید کرده است. گفته می‌شود جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در ساعات اولیه بامداد حداقل سه عملیات انجام داده‌اند. مقام‌های رژیم صهیونیستی در هفته گذشته درباره تسلیحات شیمیایی سوریه هشدار داده بودند و برخی منابع اعلام کرده‌اند که جنگنده‌های اسرائیل با نقض حریم هوایی لبنان کاروانی از تسلیحات سوریه را هدف قرار داده‌اند.

کد خبر 199580
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز