سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۹:۰۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل - وحیدرضا نعیمی: در خلال دهه گذشته، کشورهای غربی درگیر جنگ‌های طولانی در مناطق دورافتاده بوده‌اند.

جنگ

تقریباً 10سال از تهاجم ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا به عراق می‌گذرد. مأموریت نیروهای آمریکایی تا سال 2010در این کشور به پایان نرسید. بیش از 11سال نیز از ورود نیروهای ناتو به افغانستان می‌گذرد و هنوز ده‌ها هزار سرباز غربی در آن حضور دارند، هر چند که قرار است براساس برنامه، حضور نیروهای غربی تا دو سال دیگر در این کشور به پایان برسد.

مداخله نظامی کشورهای غربی در ساقط کردن معمر قذافی دیکتاتور لیبی بیشتر به‌صورت حملات هوایی بود و با مرگ وی به پایان رسید. اما حالا به‌نظر می‌رسد کشورهای غربی دست به ماجراجویی دیگری زده‌اند که با وجود اینکه می‌کوشند آن را کوتاه‌مدت جلوه دهند، ممکن است حتی چند دهه طول بکشد.نیروهای فرانسوی نزدیک به سه هفته پیش به بهانه مقابله با شبه‌نظامیان اسلامگرا که شمال مالی را تصرف کرده و در حال پیشروی به طرف باماکو پایتخت بودند، وارد جنگی تمام عیار در مالی شدند. این شبه‌نظامیان که عموماً از گروه‌های اسلامگرایی تشکیل می‌شوند که ماه‌ها جنگ در لیبی آنان را آبدیده کرده است، بخش اعظم مالی را تصرف کرده بودند.

در ابتدا، پاریس کوشید وانمود کند این عملیات کوتاهی است که ظرف چند هفته تمام می‌شود. فرانسه که استعمارکننده سابق مالی است، تا به حال توانسته است وعده کمک برخی قدرت‌های غربی را جلب کند. آلمان، کانادا، انگلیس و آمریکا همه وعده کمک و پشتیبانی داده‌اند. هواپیماهای ترابری آمریکا در مراحل اول در انتقال نیروهای فرانسوی مشارکت کردند. همچنین جامعه اقتصادی کشورهای آفریقای غربی نیز گفته‌اند طرحی برای دفاع از باماکو تدوین می‌کنند.

به‌نظر می‌رسد کشورهای غربی از مداخله تمام عیار نظامی در مالی که آنها را به سال‌ها مأموریت نظامی در این منطقه از آفریقا وادارد، چندان راضی نیستند؛ از این رو، هیچ کدام وعده گسیل نیروی زمینی رزمی نداده‌اند. یک مقام اداره آفریقا در وزارت خارجه آمریکا به آسوشیتدپرس گفت: مداخله نظامی فرانسه در مالی سال‌ها طول خواهد کشید. دان یاماماتو افزود: کسی نباید در این توهم باشد که این عملیات سریع خواهد بود. سخنان وی مانند گفته‌های دیوید کامرون است که گفت عملیات نظامی در آفریقا ممکن است چند دهه طول بکشد.

وی گفت مسئله مالی مستلزم واکنشی است که سال‌ها حتی دهه‌ها طول می‌کشد، نه ماه‌ها و به واکنشی نیاز داریم که نه‌تنها صبورانه، دشوار و دردناک بلکه هوشیارانه و مهم‌تر از همه با اراده آهنین باشد. انگلیس اعلام کرده است که حدود 200سرباز برای آموزش نظامیان مالی به این کشور گسیل خواهد کرد. این در حالی است که برخی محافل در فرانسه، کمک فرانسه را اندک و ناکافی ارزیابی کرده‌اند.

از سوی دیگر، پنتاگون طرحی را اعلام کرده که معنایی جز برنامه‌ریزی برای حضور طولانی در آفریقا ندارد. ارتش آمریکا می‌خواهد پایگاه هواپیماهای بدون خلبان در شمال غرب آفریقا دایر کند تا نظارت خود را بر گروه‌های محلی وابسته به القاعده و دیگر افراطیون اسلامگرا افزایش دهد. پنتاگون گفته است که فعلاً هواپیماهای غیرمسلح از این پایگاه پرواز خواهند کرد، هرچند که پرواز هواپیماهای مسلح را از آن رد نکرده است. درصورتی‌که این طرح تصویب شود، احتمالاً مقر این پایگاه در نیجر خواهد بود. آمریکا اکنون فقط یک پایگاه در آفریقا دارد که آن هم در جیبوتی است.مردم مالی امیدوار هستند جنگ داخلی این کشور به‌زودی به پایان برسد اما به‌نظر می‌رسد مداخله نیروهای غربی در جنگ داخلی می‌تواند آغاز یک مناقشه بین‌المللی طولانی دیگر باشد.

کد خبر 199469
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز