همشهری‌آنلاین: بارش برف و باران اکثر شهرستان‌ها و گردنه‌های استان های چهارمحال و بختیاری، آذربایجان غربی و خوزستان را فرا گرفته است.

بر اساس نقشه‌های پیش یابی سازمان هواشناسی دامنه فعالیت سامانه بارشی نیمه شمالی ، برخی مناطق مرکز و شرق کشور را فرا می گیرد و باعث بارش باران و برف ، وزش باد و کاهش دما در این مناطق می‌شود.

همچنین این سازمان اعلام کرد این باران و برف و وزش باد و کاهش دما امروز در نیمه غربی تشدید می‌شود.

گزارش خبرنگـاران ما حاکیست تردد در گردنه‌های برفگیر چهارمحال و بختیاری ، آذربایجان غربی و خوزستان به تجهیزات زمستانی بدون زنجیر چرخ امکان پذیر نیست و مدیریت راه‌ها در این استان‌ها به مسافران توصیه کردند از سفرهای غیرضرور به ویژه به سمت گردنه های برفگیرخودداری کنند.

برف راه ارتباطی 83 روستای سلماس و 10 روستای خوی و 105 روستای چالدران را بست.

مرکز مدیریت راه‌های استان هم اعلام کرد هم اکنون بارش برف در کلیه جاده‌های ارتباطی شهرستان سلماس جریان دارد و تردد در گردنه های قوشچی به سمت ارومیه و قره تپه به سمت خوی فقط با زنجیر چرخ امکان پذیر است.

آقای قلی پور فرماندار چالدران هم گفت: راه ارتباطی 105 روستا بر اثر بارش شدید برف در این شهرستان بسته شد و ارتفاع برف در این شهرستان حدود 60 سانتی متر است.

آقای نصیرزاده بخشدار قطور هم اعلام کرد بارش سنگین برف راه خوی به رازی و 10 روستا را در این شهرستان مسدود کرد.
ارتفاع برف در این شهرستان هم 50 سانتی متر گزارش شده است.

آقای مجاهدی فرماندار شهرستان پیرانشهر هم اعلام کرد برای تردد در جاده ارتباطی پیرانشهر به نقده هم به همراه داشتن زنجیر چرخ الزامی است.

در چهارمحال و بختیاری نیـز تمامی محورهای مواصلاتی استان لغزنده است.

رئیس پلیس راه استان امروز گفت: هم اکنون به سبب بارش باران و برف در بیشتر جاده های استان ،‌ تمامی محورهای مواصلاتی استان لغزنده است.

سرهنگ اعرابی افزود: تردد در گردنه‌های شهرستان کوهرنگ فقط با زنجیر چرخ میسر است.

مرکز مدیریت راه های آذربایجان غربی امروز اعلام کرد تمامی گردنه های شهرستان های سلماس، خوی، ماکو، سرو راژان و تکاب برفی و تردد با زنجیر چرخ امکان پذیر است.

این مرکز همچنین آسمان شهرستان‌های نقده، مهاباد، تکاب، سردشت و پیرانشهر را بارانی اعلام کرد.

مرکز مدیریت راه های استان اعلام کرد: هم اینک راهداران در مناطق برف گیر و گردنه‌های این استان مشغول نمک پاشی و برف روبی هستند.

رئیس اداره هواشناسی مهاباد گفت: ورود یک سامانه گسترده مدیترانه ای کم فشار که از غرب کشور وارد آذربایجان غربی شد، موجب بارش باران در این منطقه شده است.

آقای خوشخو افزود: این سامانه تا فردا این منطقه را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

مدیریت بحران استانداری خوزستان، در خصوص بارندگی شدید همراه با رعد و برق و وزش باد شدید در استان تا فردا حالت هشدار اعلام کرد.بر روی عکس کلیک کنید

آقای آمولا زاده گفت: با توجه به هشدار مجدد اداره‌کل هواشناسی خوزستان مبنی بر وزش باد و باران شدید ، احتمال وارد آمدن خسارات به تاسیسات زیربنایی و مواج و طوفانی شدن خلیج فارس پیش‌بینی می‌شود.

براساس اعلام هواشناسی گیلان با نفوذ سامانه هوای سرد و بارش زا به کرانه های جنوب خزر ، دمای هوای گیلان امروز در مقایسه با یک هفته گذشته 14 درجه کاهش یافته است.

گیلانی‌ها در یک هفته گذشته به علت وزش باد گرم روزهای بهاری را تجربه کردند به طوری که دمای هوا در برخی مناطق این استان به 24 درجه سانتی گراد هم رسیده بود.

در کوهستان های شهرستان تالش تاکنون 20 سانتی متر برف باریده است.

آقای کاوه ای رئیس اداره راه و شهرسازی تالش هم گفت: در محور اسالم به خلخال به ویژه گردنه الماس ، رفت و آمد بدون زنجیرچرخ امکان پذیر نیست.

با شکل گیری یک سامانه باران زا در خوزستان از دیشب، بارندگی در شهرهای شمالی استان آغاز شد.

اداره کل هواشناسی استان خوزستان اوایل هفته جاری با صدور اطلاعیه‌ای از بارندگی قابل توجه همراه با رعد و برق در این استان خبر داد و اعلام کرد: احتمال آب گرفتگی معابر ناشی از شدت بارندگی در مناطقی از استان وجود دارد.

معاون اداره کل هواشناسی خوزستان گفت: هم اکنون در مناطق شمالی استان و ارتفاعات آن‌، آسمان تا تمام ابری و همراه با بارندگی قابل ملاحظه، رعد و برق و وزش باد شدید است.

آقای غلامپور افزود: آسمان نواحی مرکزی و غربی استان نیز ابری و همراه با بارندگی است و همراه با رعد و برق و وزش باد قابل‌ملاحظه است و در ارتفاعات نیمه شرقی استان نیز بارندگی قابل‌توجه خواهد بود و گاهی رعد و برق و وزش باد نیز مشاهده می‌شود.

وی گفت:‌ در مناطق ساحلی و جنوبی استان نیز آسمان تا تمام ابری است و از اواخر وقت امروز بارندگی همراه با رعد و برق انتظار می‌رود.

مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی امروز گفت: بر اساس اطلاعات دریافتی از 12 ایستگاه سنجش سلامت در مشهد شاخص کلی کیفیت هوا امروز در این شهر در وضع سالم است.

ناصری افزود: شاخص سنجش شده کیفیت هوا امروز در مشهد 96 است، این در حالیست که شاخص کلی کیفیت هوا دیروز در مشهد تا 149 گزارش شد.

کد خبر 199426
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز