مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت "مارس وان" ثبت نام متقاضیان سفر به کره ˝مریخ˝ و اقامت در این سیاره را آغاز کرده است.

مریخ

به گزارش خبرگزاری پانا، قرار است نخستین گروه در سال ۲۰۲۳ عازم مریخ شود. بعد از آن هر دو سال یک بار گروهی جدید به جمع ساکنان زمینی مریخ افزوده خواهد شد.

شرکت هلندی "مارس وان" در پایگاه اینترنتی خود از متقاضیان سفر به مریخ دعوت به ثبت نام کرده است.

ثبت نام متقاضیان سفر به مریخ از سه‌شنبه (۸ ژانویه/ ۱۹ دی) آغاز شده است. "مارس وان" اعلام کرده است که گزینش جهانی از میان داوطلبان برای انتخاب گروه اعزامی به مریخ از طریق برنامه‌های تلویزیونی در سال جاری (۲۰۱۳) انجام خواهد گرفت.

در اطلاعیه منتشره این شرکت آمده است که این دعوت تنها متعلق به دانشمندان و خلبانان جنگی سابق نیست، بلکه هر کس که دست کم ۱۸ سال سن دارد می‌تواند در زمره نخستین ساکنان کوچگاه (کلونی) مریخ قرار گیرد.

در این اطلاعیه همچنین آمده است که مهم‌ترین ویژگی لازم داوطلبان سفر به مریخ، بهره هوشی قابل قبول، سلامت جسم و روان و وفاداری به این پروژه است. گروه منتخب باید پیش از اعزام یک دوره آموزشی ۸ ساله را با موفقیت بگذراند.

این گروه در تمام این ۸ سال تمرین‌ها و آموزش‌های لازم برای سکونت در مریخ را روی زمین خواهد دید.

اعزام نخستین گروه در سال ۲۰۲۳

شرکت "مارس وان" قصد دارد نخستین گروه مسافران مریخ را در سال ۲۰۲۳ میلادی راهی این سیاره کند. این شرکت این اقدام را اولین قدم برای تأسیس اقامتگاهی دائمی بر سیاره سرخ نامیده است.

تا سال ۲۰۲۲ چهل داوطلب در این پروژه همکاری خواهند کرد. اما سرانجام از میان آنها ۴ نفر انتخاب می‌شوند. تیمی که این ۴ نفر را انتخاب می‌کند، متشکل از فیزیک‌دان‌ها، زیست‌شناس‌ها، پزشکان و روانشناسان خواهد بود.

از آلمان گونتر رایتس (Günther Reitz)، همکار پیشین آژانس فضایی اروپا (ESA) در این تیم شرکت خواهد کرد.

گرارد ت هوفت (Gerard´ t Hooft)، برنده جایزه نوبل و کارشناس فیزیک کوانتوم هلند یکی از مشهورترین حامیان این پروژه است.

سفری‌ بی‌بازگشت

طبق پروژه سفر به مریخ یا "مارس وان"، در آوریل ۲۰۲۳ نخستین گروه چهارنفری راهی مریخ می‌شوند. این گروه دیگر به زمین باز نخواهد گشت.

تصمیم به عدم بازگشت این فضانوردان به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌های مالی اتخاذ شده است. پس از آن هر دو سال یک‌بار مسافران جدید راهی مریخ می‌شوند.

بانیان پروژه

شرکت "مارس وان" توسط باس لانس‌دورپ (Bas Lansdorp)، مهندس هلندی و آرنو ویلدرز ‌(Arno Wielders)، کارشناس فیزیک نجومی هلند بنیان‌گذاری شده است.

آنها می‌گویند، تدارکات فنی این مأموریت دست کم روی کاغذ به پایان رسیده است. برای هر یک از تجهیزات ضروری این سفر، از فضاپیما گرفته تا اقامتگاه‌ها با شرکتی مجرب در این زمینه تماس برقرار شده است و تأیید‌های کتبی مربوط به انتقال تدارکات نیز تهیه شده‌‌اند.

قرار است در سال ۲۰۱۶ نخستین اقامت‌گاه (مخزن) بی‌سرنشین و تجهیزات مقدماتی احداث کلونی به مریخ منتقل شود.

در سال ۲۰۱۸ یک دستگاه مریخ‌نورد به مریخ اعزام خواهد شد. وظیفه این مریخ‌نورد پیدا کردن مکان مناسب برای احداث کلونی خواهد بود. تا سپتامبر سال ۲۰۲۲ باید این مراحل تکمیل شده باشد. تا آن زمان باید ۶ کپسول فضایی دیگر تمام تجهیزات لازم را به منطقه مورد نظر منتقل کرده باشد.

از سال ۲۰۲۳ به بعد نیز عملیات توسعه کلونی ساکنان مریخ آغاز خواهد شد.

منتقدان پروژه

پروژه "مارس وان" نیز مانند پروژه‌های دیگر منتقدانی دارد. بنا به گزارش شبکه خبر، برخی این طرح را غیر واقع‌بینانه می‌نامند و می‌گویند، امکان شکست طرح چه به لحاظ مالی و چه از نظر زمانی وجود دارد.

باس لانس‌دورپ و آرنو ویلدرز، بانیان این پروژه نیز امکان شکست را از نظر دور نداشته‌اند. با این حال آنها معتقدند که پروژه اقامت در مریخ ارزش توجه و خطر کردن را دارد.

کد خبر 199200
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز