بیرجند: بیشتر متقاضیان در منطقه زلزله‌زده زهان از آزاد بودن قیمت مصالح و تهیه آن با هزینه شخصی گلایه دارند و از طرفی پرداخت‌نشدن تسهیلات احداث واحد مسکونی از مشکلاتی است که متقاضیان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. سرمای هوا نیز بر مشکلات افزوده و باعث تأخیر در ساخت‌وساز واحدهای مسکونی در مناطق زلزله‌زده شده است.

زلزله - بازسازی - آذربایجان شرقی

به گزارش ایسنا،یکی از اهالی روستای زلزله‌زده شاج گفت: میلگرد، شن و سیمان استفاده شده را با قیمت آزاد و بسیار بالا تهیه کردم که برایم خیلی مشکل بود، چون هیچ‌گونه تسهیلات ساخت‌وساز به ما داده نشده است.

وی با انتقاد از اینکه هیچ مسئولی بر قیمت مصالح برای ساخت‌وساز در این منطقه زلزله‌زده نظارت ندارد، افزود: مصالح ساختمانی را به هر قیمتی بخواهند به ما می‌فروشند که با توجه به وضعیت اقتصادی و کمبود نقدینگی، برای خرید مصالح با مشکل روبه‌رو می‌شویم. او با گلایه از اینکه تاکنون بنیاد مسکن برای آزادسازی قسط اول تسهیلات ساخت‌وساز اقدام نکرده است، ادامه داد: برای اجرای شناژ 85مترمربع ساختمان، بیش از 90میلیون ریال به‌صورت شخصی هزینه کردم و بنیاد مسکن در این زمینه همکاری نداشت. وی همکاری مسئولان برای استقرار کانکس در روستا را قابل تقدیر دانست و مساعدت آنها برای ساخت‌وساز واحدهای مسکونی را ضروری عنوان کرد.

محمدحسین عباسی، یکی دیگر از اهالی روستای شاج که خانه‌اش بر اثر زلزله اخیر تخریب شده است نیز سردی هوا را مهم‌ترین عامل کندی ساخت‌وساز واحدهای مسکونی اعلام کرد و گفت: مصالح را خودمان تهیه می‌کنیم و تاکنون تسهیلاتی به ما پرداخت نشده است.

عباسی با بیان اینکه کارشناسان بنیاد مسکن دلسوزانه در اجرای صحیح نقشه‌های ساختمانی همکاری دارند، افزود: نظارت آنها بر ساخت و سازها قابل تقدیر است. نظر افینی یکی دیگر از اهالی با بیان اینکه حدود چهار سال قبل تسهیلات مسکن گرفته است، افزود: در زلزله اخیر واحد مسکونی ناتمام من دچار خسارت شد و اکنون برای تکمیل آن تسهیلات جدید به من پرداخت نمی‌شود. افینی از مسئولان می‌خواهد حداقل تسهیلاتی در قالب تعمیر یا تکمیل بنا به افرادی که قبلاً تسهیلات مسکن دریافت کرده‌اند پرداخت شود. ابراهیم تقی‌زاده از دیگر متقاضیان دریافت تسهیلات ساخت‌وساز نیز، گفت: قبل از زلزله اخیر 100میلیون ریال وام گرفتم اما با توجه به گران شدن مصالح، واحد مسکونی‌ام تا مرحله سفت‌کاری پیش رفت و حتی بدون حصار و امتیازات آب و برق ماند و پس از زلزله اخیر دیوارهای منزل ترک برداشته است و به تعمیر و مرمت نیاز دارد، به همین دلیل از مسئولان می‌خواهم برای تکمیل این واحد مسکونی تسهیلات پرداخت کنند.

نوروز حبیبی از اهالی روستای حسین‌آباد زهان نیز با بیان اینکه در سرمای شدید هوا اهالی این روستا بی‌صبرانه منتظر تحویل کانکس هستند، افزود: از تسهیلات 25میلیون ریالی بلاعوض برای ساخت‌وساز واحد مسکونی نیز هنوز خبری نیست. کریمی عضو شورای اسلامی روستای حسین‌آباد نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سردی هوا، اظهار کرد: در این شرایط تا اواسط بهمن هیچ اقدامی برای ساخت‌وساز نمی‌توان انجام داد. وی از تشکیل حدود 70پرونده برای متقاضیان احداث واحد مسکونی این روستا خبر داد. رضا منطقی، رئیس شورای اسلامی روستای عباس‌آباد نیز با بیان اینکه تسهیلات ساخت‌وساز واحد‌های مسکونی هنوز واریز نشده است، گفت: سردی هوا باعث کندی روند ساخت‌وساز در منطقه شده است.

وی با بیان اینکه در روستای عباس‌آباد کمبود زمین وجود ندارد، افزود: افرادی که زمین از شورای اسلامی تحویل نگرفته‌اند می‌توانند یک قطعه زمین را به قیمت 500هزار ریال تحویل بگیرند و افرادی که خواستار تحویل بیش از یک قطعه زمین هستند باید زمین را به قیمت آزاد یعنی سه میلیون ریال بخرند و هیچ مشکلی در مورد واگذاری زمین نداریم. میرزایی، رئیس بنیاد مسکن قاینات نیز در گفت‌وگو با ایسنا درباره گلایه متقاضیان ساخت واحد مسکونی از گران بودن سیمان، گفت: با چند شرکت تعاونی سیمان مذاکره شد. تا در این مورد مساعدت کنند. کارخانه‌های سیمان نیز وجه سیمان را نقدی مطالبه می‌کنند که این خواسته از توان متقاضیان خارج است.

میرزایی افزود: با چند نفر از مصالح‌فروشان منطقه هماهنگی‌های لازم برای رفع این مشکل انجام شده است. وی درباره تعداد افرادی که تاکنون برای ساخت واحد مسکونی تشکیل پرونده داده‌اند نیز اظهار کرد: در این ارتباط برای بیش از1100نفر پرونده تشکیل شده است و احتمال دارد این آمار افزایش یابد.

او از انصراف برخی متقاضیان برای دریافت تسهیلات ساخت‌وساز خبر داد و افزود: تاکنون 9متقاضی برای اجرای شناژ و بتن‌ریزی اقدام کرده‌اند. رئیس بنیاد مسکن قاینات علت کندی ساخت‌وساز واحدهای مسکونی مناطق زلزله‌زده را سردی هوا دانست و تصریح کرد: اسکلت و میلگرد 400واحد مسکونی تهیه شده است و برای همکاری با متقاضیان آمادگی لازم وجود دارد. وی مبلغ تسهیلات احداث واحد مسکونی را 125میلیون ریال اعلام و اضافه کرد: این مبلغ برای تکمیل واحد مسکونی کافی نیست و 25میلیون ریال وام بلاعوض نیز به این مبلغ اضافه می‌شود و تاکنون اسکلت پنج واحد مسکونی در منطقه زلزله‌زده نصب شده است.

کد خبر 199143

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز