شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان ژاپنی توانسته‌اند برای نخستین بار در جهان بافت کلیه انسان را از سلول های بنیادی رشد دهند که این اقدام می‌تواند برای میلیون‌ها بیمار مبتلا به نارسایی کلیه که وابسته به دیالیز هستند نوید بخش باشد.

kidney

کلیه‌ها ساختار پیچیده‌ای دارند و در صورت آسیب‌دیدگی به آسانی ترمیم نمی‌شوند اما جدیدترین یافته‌ها، دانشمندان را بر آن داشته تا به عضو آسیب دیده کمک کنند خود را ترمیم کند.

به گزارش مهر، «کن جی اوسافونه» از دانشگاه کیوتو و مجری این تحقیقات گفت: همکارانش موفق شدند سلول‌های بنیادی را گرفته و آن‌ها را به سمت تبدیل شدن به بافت کلیه هدایت کنند.

وی این اقدام را گام بسیار مهمی دانست و افزود: موفق به تولید بافت متوسط مزودرم از سلول‌های بنیادی شده‌ایم یعنی بافتی میان بافت خالی و بافت تکمیل شده کلیه.

حدود 200 نوع سلول در بدن انسان وجود دارد اما این بافت فقط از سه نوع سلول ساخته شده است: سلول های آدرنال، سلول‌های غدد تناسلی و سلول‌های کلیه.

به گفته اوسافونه، تا 90 درصد کشت‌ها در تحقیقات به بافت مزدورم قابل رویش تبدیل شدند.
این بافت متوسط جنینی می‌تواند در لوله آزمایشگاه یا یک میزبان زنده به سلول کلیه خاص رشد کند.

اوسافونه و همکارانش بخشی از توبول ادراری کلیه - لوله کوچکی در کلیه که در تولید ادرار نقش دارد- تولید کرده‌اند.
این پژوهشگران قصد ندارند یک کلیه کامل را رشد دهند اما شیوه ابداعی آن‌ها می‌تواند به دانشمندان کمک کند اطلاعات بیشتری در مورد رشد مزودرم متوسط به دست آورند.

 

کد خبر 199064
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز