همشهری آنلاین: بازنشستگان تامین اجتماعی معتقدند بازنشستگان کشوری در مقایسه با آنها از وضعیت بهتری به لحاظ حقوق، مزایا، پاداش، تسهیلات بانکی و رفاهی و بیمه تکمیلی برخوردارند. نداشتن بیمه طلایی و خدمات نامناسب بیمه دی از جمله مشکلاتی است که به آن اعتراض دارند.

مستمر گیران

به گزارش خبرنگار مهر، تمامی افراد برای بازنشستگی باید سال‌های زیادی در بخش‌های مختلف ادارات، کارخانجات، کارگاه‌ها و... کار و تلاش کنند و با پرداخت حق بیمه در دوران فعالیت پس از حدود 30 سال طولانی بازنشسته شوند و تازه پس از این دوران که باید با خیال راحت و آرامش زندگی کنند با تبعیض و بی عدالتی‌هایی روبرو می‌شوند که آنان را ناامید می‌کند.

بازنشستگان کشوری همیشه وضعیت بهتری نسبت به بازنشستگان تامین اجتماعی داشته‌اند که البته بازنشستگان تامین اجتماعی این تسهیلات را به دلیل کار سخت خود در طی سال‌های فعالیت‌شان که عمدتا در محیط‌های کارگری و سنگین بوده حق خود می‌دانند که متاسفانه مسئولان در ان خصوص کوتاهی کرده‌اند.

نمونه آشکار تبعیض میان بازنشستگان تامین اجتماعی با کشوری‌ها ، بیمه طلایی آنان است که مدتی قبل رئیس جمهور 100 میلیارد تومان برای اجرایی شدن این بیمه به صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت کرد این درحالی است که برای بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی هیچ مبلغی از سوی رئیس جمهور اختصاص داده نشد.

کارشناسان امور رفاه و تامین اجتماعی معتقدند مسئولان نباید میان هر دو دسته بازنشستگان تبعیض قائل شوند و اجحافی که در حق بازنشستگان تامین اجتماعی شده به هیچ وجه زیبنده آنان وهمچنین نظام نیست.

بازنشستگان تامین اجتماعی محروم از بیمه طلایی

همچنین آنان معتقدند تامین اجتماعی سازمانی بسیار بزرگ با اموال و دارایی‌های بیشمار است به همین دلیل باید وضعیت بازنشستگان تحت پوشش این سازمان بهتر از سایر صندوق‌های بیمه ای باشد در صورتیکه دقیقا این موضوع برعکس است و بازنشستگان تامین اجتماعی اوضاع مناسبی ندارند.

از سوی دیگر مشکل بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی نیز این روزها بسیار حاد شده بطوریکه بیمه دی خدمات مناسبی به این افراد ارائه نمی‌دهد و طی هفته های قبل بیمه دی قرار داد خود را با برخی از بیمارستانهای خصوصی قطع کرده است و همین موضوع نیز باعث اعتراض بارنشستگان شده است.

این درحالی است که بازنشستگان کشوری علاوه بر بیمه تکمیلی از بیمه طلایی نیز برخوردارند که خدمات درمانی بدون حد و سقف برای آنان در نظر گرفته است و همین تبعیضی آشکار به حساب می‌آید.

عدم پوشش نیازهای ضروری درمانی بازنشستگان

بازنشستگان در دوران سالمندی بیش از هر خدمت درمانی دیگری نیاز به سمعک، عینک، ویزیت پزشک و ... دارند اما متاسفانه در قرارداد بیمه دی این موارد برای بازنشستگان تامین اجتماعی نیامده و از این خدمات بی بهره هستند.

در شرایطی که بازنشستگان از ناکارآمدی بیمه‌های درمانی پایه و تحمیل هزینه های کمرشکن به بیماران در مراجعه به بیمارستانها گلایه دارند و چاره ای ندارند جز این که کم کاری بیمه‌ها را با پوشش بیمه‌های تکمیلی جبران کنند، نرخ حق بیمه‌ها در سال جاری 45 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته بطوریکه از 6700 تومان به ده هزار و 450 تومان به ازای هر نفر رسیده است.

همچنین با تاخیر و کم پرداخت کردن مبلغی که بازنشستگان برای درمان و هزینه جراحی خود به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها می پردازند از سوی بیمه دی مشکل دیگری است که باعث اعتراض این افراد شده است.

البته رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی معتقد است که افزایش نرخ بیمه تکمیلی دی نسبت به سال گذشته باعث پوشش 90 درصد هزینه های درمانی بازنشستگان و افراد تحت تکفل آنها در بخش های مختلف درمان خواهد شد.

رفع مشکلات بیمه دی بزودی

علی اکبر خبازها به مهر گفت: مشکلاتی نیز برای بیمه تکمیلی بازنشستگان وجود دارد اما این مشکلات بزودی برطرف می شود بطوریکه جلسه ای نیز با مسئولان بیمه دی در این خصوص داشته ایم که قرار شده در جهت بهبود وضعیت بیمه و درمان بازنشستگان اقدام شود.

وی در مورد تحت پوشش بیمه تکمیلی نبودن برخی از خدمات درمانی نیز تاکید کرد: برای برخورداری از خدمات بیمه ای و درمانی مطلوب بازنشستگان باید مبلغ بیشتری بپردازند و در این صورت قطعا نه فقط سقف تعهد بیمه‌ها بالاتر می‌رود، بلکه این امکان هم وجود خواهد داشت که سایر خدمات مانند ویزیت پزشک، عینک، سمعک و خدمات دندانپزشکی هم در فهرست خدمات ارائه شده به بازنشستگان قرار گیرد.

رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی به تبعیض میان بازنشستگان تاین اجتماعی و کشوری نیز اشاره کرد و گفت: نباید در حق بازنشستگان تمین اجتماعی و افرادی که سالهای زیادی را برای سربلندی این کشور زحمت کشیده اند اجحاف و تبعیضی ایجاد شود .

احجاف در حق بازنشستگان تامین اجتماعی

به گفته خبازها ، مسئولان باید با ارائه خدمات رفاهی و درمانی مناسب و شایسه قدردان زحمات آنان باشند نه اینکه به بازنشستگان کشوری همه گونه خدمات ارائه شود اما برای بازنشستگان تامین اجتماعی اینگونه نباشد مگر آنان خونشان از ما رنگین تر است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 80 درصد بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل حقوق را دریافت می کنند، افزود: در مواردی مانند حقوق ، مزایا، همسان سازی، بیمه طلایی و ...همیشه بازنشستگان کشوری از ما وضعیت بهتری داشته اند و بازنشستگان تامین اجتماعی نیز از این امتیازات محروم.

در هر حال حدود یک میلیون و 500 هزار بازنشسته تامین اجتماعی که با در نظر گرفتن خانواده های آنان چندین برابر این تعداد می شوند هم اکنون برای تامین معیشت و رفع نیازهای درمانی خود با مشکلات زیادی مواجهند که امیدواریم مسئولان برای این افراد نیز مانند سایر بازنشستگان شرایط ویژه ای در نظر بگیرند تا وضعیت زندگی آنان بهتر شود.

گزارش از مهناز قربانی

کد خبر 199017
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز