گروه شهری: دکتر یوسف مجیدزاده- سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه‌ جیرفت - که چند سالی است نتوانسته کاوش‌هایش را ادامه دهد، این روزها به‌شدت نگران وضعیت تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی جیرفت و رهاشدن کاوش در آنهاست.

آثار باستانی جیرفت

وی که طبق روال هر سال، پاییز امسال هم به ایران آمد در یازدهمین کنگره‌ باستان‌شناسی کشور درباره‌ مدیریت محوطه‌های بزرگ تاریخی با محوریت جیرفت سخنرانی کرد. این باستان‌شناس در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت ادامه‌ کاوش‌ها در این محوطه، اظهار کرد: در سفری که به کرمان و جیرفت داشتم با مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و نیز استاندار کرمان صحبت کردم اما متأسفانه اعتباری برای انجام کاوش باستان‌شناسی ندارند و قرار شده است برای سال آینده طرحی بدهم که اگر شرایط فراهم شد کاوش‌ها از سر گرفته شود.

این باستان‌شناس با تأکید بر اینکه ما به‌عنوان باستان‌شناس وظیفه داریم از کاری که انجام می‌دهیم و محوطه‌ای که در آن کار می‌کنیم دفاع کنیم، افزود: این درست است که اگر آثار جیرفت پنج‌هزار سال دیگر هم زیر زمین بمانند سالم خواهند بود، ولی نگهبانی و حفاظت کردن از جایی که سوراخ کرده‌ایم و رها شده سخت است، به‌ویژه در جیرفت که نمک در آنجا زیاد است و دیواری که از خاک بیرون می‌آید، به‌محض خشک شدن و درصورت حفاظت نشدن پودر می‌شود. مجیدزاده اظهار کرد: به استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی کرمان گفتم که جیرفت به صد سال کاوش نیاز دارد، البته برخی فکر می‌کنند مجیدزاده این کاوش‌ها را برای خود می‌خواهد، درحالی‌که جوان‌های زیادی در ایران هستند که می‌توانند در این محوطه‌ مهم کاوش کنند.

وی با یاد کردن از «ژان پرو» - باستان‌شناس و کاوشگر محوطه‌ شوش - گفت: او معتقد بود در نیم قرن گذشته جیرفت بزرگ‌ترین کشف باستان‌شناسی دنیا بوده، البته آن زمان هنوز نشانه‌های «خط» را هم در جیرفت کشف نکرده بودیم که او چنین نظری داشت. به همین دلیل، با وجود اهمیت این محوطه، خوب است به باستان‌شناسان و جوانان ایرانی فرصت کاوش داده شود نه اینکه خارجی‌ها را بیاوریم تا کاوش کنند مانند اتفاقی که چند سال پیش در جیرفت افتاد و اجازه کاوش در آنجا را به یک گروه ایتالیایی دادند.

وی درباره‌ ضرورت‌های پیگیری کاوش باستان‌شناسی در جیرفت، توضیح داد: در پایین تپه‌های تاریخی این محوطه، شهری به وسعت دو در سه کیلومتر بوده که باید ببینیم بافت شهری آن چگونه بوده است. ما هنوز ارتباط خانه‌ها، محل عبادتگاه این شهر و کارگاه سنگ را نمی‌دانیم که این موارد باید مشخص شوند.

کد خبر 198982

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز