همشهری آنلاین: استان خوزستان با مساحتی در حدود 212/63 کیلومتر مربع، در جنوب غربی ایران واقع شده است و با استان های لرستان، چهار محال بختیاری، کهکیلویه و بویر احمد و ایلام هم مرز است.

سوغاتی‌های استان خوزستان

استان خوزستان از لحاظ اقتصادی و صنعتی اهمیت ویژه ای دارد و یکی از قطب‌های مهم تولیدی کشور محسوب می شود. این استان به لحاظ دارا بودن ذخایر نفت و گاز، برخورداری از آب فراوان و خاک مناسب، وجود شبکه ارتباطی هوایی، زمینی و دریایی و دسترسی به آبهای آزاد، از اهمیت جهانگردی و سرمایه گذاری بالایی برخوردار است.

صنایع دستی استان خوزستان خاصه منسوجات و صنعت حریر بافی در گذشته معروف بود. المقدسی جغرافیدان عرب از منسوجات شهر یاد کرده است.

عبای نازک و ضخیم شوشتر و اطراف آن مشهور است. در شادگان نیز عبا بافی رواج دارد، در خوزستان بافت مقنعه و بافت چفیه رواج دارد.

همچنین در شوشتر ملحفه ( ملافه) و در دزفول لنگ بافته می شود. جاجیم بافی در شادگان رایج است . سایر صنایع دستی استان خوزستان عبارتند از : قالیبافی، قلابدوزی، جاجیم و گلیم، حصیر و بوریا، چادر شب، ورشو سازی، چوقا بافی و گبه بافی که بیشتر توسط عشایر بختیاری و عرب بافته می شود.

خرما، ادویه هفت رنگ، لیف خرما، عبا، حصیر، گبه، فرش، گلیم، سجاده بافی، جاجیم، نمد، خراطی، حصیر بافی، حلوا ارده، حلوا شکری، حلوا کنجدی، شیر ارده، انواع کلوچه سنتی.

سوغات:

  • شیرینی: حلوا ارده، حلوا شکری، حلوا کنجدی، شیره ارده، انواع کلوچه های سنتی.
  • کشاورزی: انواع ادویه، خرما، لیف خرما.
  • صنایع دستی: جاجیم، حصیربافی، خراطی، سجاده بافی، گبه، گلیم، فرش، نمد.
کد خبر 198927
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز