دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ائتلافی که به ضرب زور و تهدید برای ایستادن در برابر دولت سوریه در قطر شکل گرفت، دیروز برای دومین بار طعم تلخ شکست را در رایزنی‌ها برای تشکیل دولت انتقالی چشید و رئیس آن دیروز نشست استانبول را به نشانه اعتراض ترک کرد و عازم قطر شد.

سوریه

به گزارش خبرگزاری رویترز، ائتلاف شکننده مخالفان سوریه که دیروز برای شکل دهی دولتی انتقالی در استانبول تشکیل جلسه داده بود، به دلایلی نامشخص بدون نتیجه ملموسی به جلسه خود پایان داد و تنها یک بیانیه صادر کرد. عبدالناصر سنکی یکی از اعضای ائتلاف اعلام کرد که علت به تعویق انداختن رایزنی‌ها درباره تشکیل دولت انتقالی، تمایل ائتلاف به کسب تضمین‌هایی برای حمایت بین‌المللی از دولت و به رسمیت شناخته شدن آن است. اما برخلاف این اظهارات، شبکه خبری بی‌بی‌سی روایتی دیگر ارائه داد و اعلام کرد:

اختلافات در این جلسه زمانی آغاز شد که قدرت دولت مورد نظر در تحمل فشارها و قوام و دوام آن مطرح شد و در همین اثنا، احمد معاذ الخطیب رهبر ائتلاف جلسه را ترک کرد و عازم قطر شد. گویا نگرانی از بابت حمایت‌های مالی و مادی قطر از دولت مورد نظر مخالفان، باعث شده تا معاذ الخطیب به ناچار راهی قطر شود.

دو ماه پیش قطر با همکاری رابرت فورد سفیر سابق آمریکا در سوریه، مخالفان را تحت تهدید قطع کمک‌های مالی و تسلیحاتی در دوحه دورهم جمع کرد و ائتلافی 70 نفره با اکثریت اخوان المسلمین و متحدان آنها را تحت نام ائتلاف مخالفان سوریه شکل داد که برخی از کشورها آن را به‌عنوان نماینده مشروع ملت سوریه به رسمیت شناختند اما این موضعگیری‌ها در همان حد موضعگیری ماند و جنبه‌ای عملی به‌خود نگرفت.

اما در بیانیه مخالفان در استانبول، اعلام شد که ائتلاف کمیته‌ای پنج‌نفره را برای ارائه پیشنهاد به‌منظور تشکیل دولت و معرفی آن به ائتلاف به‌مدت10 روز، تشکیل داده است. این کمیته قرار است با مخالفان مسلح داخل سوریه، با دولت‌های همسایه سوریه و کشورهای غربی درباره ترکیب دولت انتقالی رایزنی ‌کند. به تعویق افتادن تشکیل دولت مورد نظر مخالفان ضربه‌ای دیگر به آنان تلقی می‌شود، چرا که مذاکراتی که از روز شنبه شروع شده، دومین دور مذاکرات مخالفان برای تشکیل دولت انتقالی است و این امر مجددا آنان را در برابر محک راستی‌آزمایی جامعه جهانی قرار می‌دهد و در پی آن، به رسمیت شناختن دولت مورد نظر آنان نیز سخت و دشوار خواهد بود.

این تحول در حالی صورت می‌گیرد که رئیس‌جمهور سوریه در گفت‌وگو با یک رسانه ایرانی جنگ جاری در کشورش را جنگ اراده‌ها توصیف کرد و افزود: مردم سوریه به تروریستی‌بودن ماهیت تحولات کشور پی برده‌اند. بشار اسد گفت: ارتش سوریه در حال پیشرفت عملیاتی است و شرایط بسیار بهتر از گذشته است اما رسیدن به نتیجه مشخص، نیاز به وقت بیشتری دارد.

بشار اسد با تکذیب وجود هرگونه منطقه خارج از کنترل ارتش در سوریه، تأکید کرد که ارتش بدون هیچ مشکلی به هر منطقه‌ای که اراده کند وارد می‌شود و از این‌رو، چنین مناطقی اساسا وجود ندارد، این مناطق تنها یک تصور است. وی در پایان تصریح کرد که به نتیجه رسیدن اقدامات ارتش علیه گروه‌های مسلح برایند کشف واقعیت و افزایش آگاهی مردم است که دریافته‌اند تحولات سوریه نه انقلاب است و نه بهار عربی بلکه صرفا اقدامات تروریستی است. وی افزود: دولت ترکیه در کشتار مردم سوریه نقش مستقیم دارد اما ملت این کشور در کنار ماست.

کد خبر 198607
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز