سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۲
۰ نفر

بنیامین صدر: در حالی‌که بر اساس اظهار نظرهای رسمی، ایران سالانه 5 میلیارد دلار برای مهاجران افغان هزینه می‌کند، وزیر کشور از خروج یک میلیون تبعه بیگانه از کشور خبر داد.

مصطفی پورمحمدی، با تاکید بر اینکه طرح اخراج اتباع بیگانه از اول اردیبهشت ماه سال جاری اجرا می‌شود، گفت: این طرح نسبت به سال‌های گذشته موفقیت‌های بیشتری خواهد داشت و در نظر داریم یک میلیون تبعه بیگانه را از کشورمان خارج کنیم.

پورمحمدی گفت: هم اکنون اتباع بیگانه غیرمجاز به عنوان کارگر در بخش‌های مختلف خصوصی، عمومی و حتی دولتی فعال هستند؛ بنابراین از تمامی این بخش‌ها درخواست کردیم در طرح خروج اتباع بیگانه غیرمجاز با دولت همکاری داشته باشند.

این در حالی است که وزیر کشور پیش از این در دیدار با دکتر سپنتا، وزیر خارجه دولت اسلامی افغانستان گفته بود، ایران سالانه دست کم 4 تا 5 میلیارد دلار برای مهاجران افغان هزینه می‌کند که اگر ایران سرمایه‌هایی را که درکشور برای افغان‌ها هزینه می‌کند، کمتر از آن را در افغانستان در بخش‌های مختلف کشاورزی، خدمات و غیره هزینه کند، هم به نفع ایران و هم به نفع افغانستان است و بسیاری از مشکلات افغان‌ها هم حل خواهد شد.

پورمحمدی در عین حال تصریح کرد: ما انگیزه کافی برای صدور سرمایه به افغانستان داریم، اما موانعی هست که امکان حضور ما را فراهم نمی‌کند.

او با اشاره به وضعیت مطلوب آموزشی کودکان افغان در ایران، گفت سیاست آموزشی ما این است که کودکان، چه ایرانی و چه غیرایرانی، بی‌سواد نباشند.

پورمحمدی مهاجران افغان مقیم ایران را به دو دسته ثبت‌نام شده و ثبت‌نام نشده تقسیم کرد و با بیان اینکه ایران رویه مورد توافق با سازمان ملل و وزارت مهاجران افغانستان را نسبت به ثبت‌نام شده‌ها ادامه خواهد داد، خاطرنشان کرد: ایران در این راستا به آخرین توافقنامه که در اسفند ماه منعقد شد، ملتزم است.

وزیر کشور همچنین در خصوص مهاجران ثبت‌نام نشده گفت: بنا داریم با رعایت همه موازین در مورد ثبت‌نام نشدگان عمل کنیم.

وی با بیان این مطلب که توقف در بازگشت مهاجران افغان مشکلی را حل نخواهد کرد، یادآور شد: ما از سال گذشته که توقفی در بازگشت مهاجرین ایجاد شد با افزایش چند صد هزار نفری مهاجران مواجه شدیم ولی امسال با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده از اردیبهشت ماه برنامه خروج افغان‌ها پیگیری خواهد شد.

وزیر کشور افزود: به لحاظ وجود معیارهای مشترک فرهنگی و اجتماعی بین دو جامعه ایران و افغانستان، در هیچ یک از مدارسی که کودکان افغان مشغول تحصیل هستند، مشکلات فرهنگی و عقیدتی نمود نداشته و تنها نوع محیط، بهداشت و سلامت آنها دغدغه‌ مسئولان آموزش بوده است.

سپنتا، وزیر خارجه دولت افغانستان نیز بر توسعه روابط فیمابین تاکید و خاطرنشان کرد نحوه رفتار ایران در کمک به ثبات و امنیت در افغانستان و میزبانی از سه میلیون مهاجر افغان در پنج سال اخیر بسیار صادقانه بوده و ما به آن ارج می‌نهیم.

مراکز بازگشت داوطلبانه اتباع افغان

تمامی اتباع افغان دارنده برگه تردد خروج مدت‌دار نارنجی رنگ و کارت هویت ویژه که داوطلب بازگشت به افغانستان هستند، باید از تاریخ 20 فروردین 86 جهت ثبت‌نام و انجام امور اداری به مراکز تعیین شده در استان‌ها و یا به دفاتر امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری‌ها مراجعه می‌کردند.

ستاد مرکزی پیگیری بازگشت آوارگان افغان با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تعیین مراکز بازگشت داوطلبانه آوارگان اعلام کرد: تمامی اتباع افغان دارنده برگه تردد خروجی مدت‌دار نارنجی رنگ و کارت هویت ویژه که داوطلب بازگشت به افغانستان هستند، به منظور ثبت‌نام و انجام امور اداری به مراکز بازگشت در استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و کرمان یا به دفاتر امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری های مربوطه مراجعه نمایند.

کد خبر 19859

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز