دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۱
۰ نفر

احداث پروژه‌های عظیم تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر از همان روزهای نخست طراحی اولیه مورد توجه اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت.

اعضای شورای شهر با حمایت کامل از اجرای این طرح عظیم شهری، آن ‌را به‌عنوان گام بزرگی قلمداد و برای تأمین اعتبار اجرای این پروژه برنامه‌ریزی کردند.

از همین‌رو بود که مهندس چمران، رئیس شورای‌اسلامی شهرتهران نیز پیرامون هزینه‌ای که برای پروژه‌های بزرگ عمرانی همچون پروژه تونل ‌نیایش و بزرگراه‌طبقاتی صدر تخصیص یافته توضیحاتی ارائه کرد.

رئیس شورای‌اسلامی شهرتهران در مورد برخی صحبت‌ها که راجع به هزینه پروژه صدر- نیایش مطرح‌می‌شود، گفت: تونل‌نیایش و بزرگراه‌طبقاتی صدر یکی‌از پروژه‌های فنی و تکنیکال قابل‌توجه کشور است که تجربیات به‌دست ‌آمده درجر یان انجام آن دارای ارزش‌علمی بالایی بوده و قابل‌ارائه در نشست‌های تخصصی است؛ به‌طور مثال دوراهی‌های درنظر گرفته‌شده در تونل‌نیایش و ضخامت مناسب پوشش بتن در این تونل که باعث صرفه‌جویی قابل‌توجه هزینه‌ها شده‌است، ازجمله مواردی است که جای تأمل و تقدیر دارد.

رئیس شورای‌عالی استان‌ها با اشاره به گزینه‌های مطرح شده برای احداث این دو پروژه عظیم گفت: برای پروژه صدر- ‌نیایش 28گزینه به شورا ارائه ‌شد که پس ‌از دو سال بحث و بررسی، درنهایت طرح فعلی به‌تصویب رسید. در واقع از آنجا ‌که بزرگراه‌صدر تحمل هیچ‌گونه بار اضافه را‌ نداشت و از طرفی ایجاد تونل زیر بزرگراه صدر نیز باعث راهبندان‌های شدید در داخل تونل می‌شد، نتیجتا طرح طبقاتی‌‌کردن بزرگراه صدر و احداث تونل‌ نیایش مورد ‌قبول واقع‌ شد تا یک معبرشریانی شرقی - غربی مؤثر به معابر شهرتهران که از این حیث در مضیقه است، اضافه‌شود.

چمران همچنین در مورد مخارج پروژه صدر- نیایش اظهار داشت: باید تا پایان پروژه صبرکرد و سپس به برآورد ‌نهایی هزینه‌ها پرداخت اما آنچه مسلم‌است اینکه تا به ‌امروز مبلغ 1400 الی 1500میلیارد‌تومان برای پروژه درنظر گرفته‌شده که به این رقم باید ضرایب تعدیل و نیازمندی‌های آتی این پروژه که از قرارداد خارج ‌است را نیز افزود. به‌این ترتیب به‌نظر می‌رسد همان مبلغ یک‌میلیارد دلاری که براساس قیمت روز محاسبه‌ شده‌بود، برای پروژه کفایت‌کرده و ان‌شاءالله درهمین چارچوب‌ مالی، پروژه به سرانجام خواهدرسید.

وی در ادامه تصریح کرد: لازم‌ به‌ذکر است که مبلغ 322میلیون یورو از اعتبارات فاینانس برای این پروژه استفاده‌شده که در نوع خود مزیت بزرگی است. تمام این مخارج با توجه به اینکه در این پروژه برخی تکنولوژی‌ها در ایران برای اولین‌بار به‌کار برده‌ می‌شود، قابل‌قبول و ارزنده است؛ به‌طور مثال جرثقیل‌‌هایی که کار نصب قطعات ‌بتنی عرشه را برعهده‌ دارند برای نخستین‌بار در کشور مورد استفاده قرارگرفته و جزو فناوری‌های مدرن صنعت پل‌سازی به‌حساب ‌می‌آیند. به‌این ترتیب می‌توان ‌گفت مخارجی که صورت‌می‌پذیرد، می‌تواند کمک شایان‌توجهی به کاهش ترافیک کرده و البته تکنولوژی جدیدی را برای توسعه، عمران و آبادانی کشور به ارمغان آورد.

کار ساخت تونل نیایش به‌درستی پیش رفت

حمزه شکیب، رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای شهر تهران در توضیح دلایل ساخت تونل نیایش گفت: سال‌ها بود که امتداد بزرگراه‌های نیایش و کردستان به بهره‌برداری رسیده بود ولی تا خیابان ولی‌عصر قطع می‌شد و عملا استفاده فرامنطقه‌ای نداشت؛ در واقع در خاتمه بزرگراه نیایش به سمت تقاطع ولی‌عصر، بار ترافیکی تردد غرب به شرق وارد خیابان‌های ولیعصر، اسفندیار و بزرگراه مدرس می‌شد. همچنین در جهت تردد شرق به غرب نیز بار ترافیکی بزرگراه صدر وارد بزرگراه مدرس و چمران می‌شد که ترافیک سنگینی را به منطقه وارد می‌ساخت. لذا به‌منظور حل مشکل ترافیکی منطقه این پروژه با دو تونل رفت و برگشت شرقی و غربی طراحی شد تا به این ترتیب ترافیک عبوری از بزرگراه صدر از طریق تونل شرقی- غربی به‌صورت مستقیم به بزرگراه نیایش وارد شود و ترافیک بزرگراه نیایش در مسیر غرب به شرق از طریق تونل به‌طور مستقیم به بزرگراه صدر برسد.

وی با اشاره به اینکه تا قبل از احداث تونل نیایش دو بزرگراه نیایش و کردستان عملا استفاده فرامنطقه‌ای نداشتند، گفت: به همین دلیل از سال‌های گذشته طرحی در دست داشتیم که براساس آن بتوانیم کردستان را به سمت مرکز تهران و نیایش را به غرب تهران متصل کنیم، ضمن اینکه براساس طراحی‌های انجام شده قرار بود کار اتصال مسیرهای شرقی با تونل انجام شود ولی عقب افتاد اما بالاخره در دستور کار قرار گرفت و پس از طی روال قانونی‌ از شورای شهر مصوبه گرفت.

به گفته شکیب یکی از نگرانی‌های اعضای کمیسیون فنی و عمران شورای شهر این بود که وقتی بار ترافیک نیایش و کردستان از طریق تونلش وارد صدر شود، این بزرگراه توان و ظرفیت این حجم بار ترافیکی را نداشته باشد. پس چند پیشنهاد دادیم؛ یکی این بود که به موازات این تونل کار طبقاتی شدن صدر نیز دنبال شود که به تصویب رسید اما طرح تعریض بزرگراه صدر و احداث تونل هم مطرح بود که درنهایت طبقاتی شدن به‌دلیل توجیهات فنی ، اقتصادی و اجرایی در دستور کار قرارگرفت. به‌هرحال این اتفاق باید می‌افتاد و خوشبختانه آغاز شد که حتما باید از تمامی عوامل دست‌اندرکار پروژه صدر- نیایش اعم از پیمانکار مشاور، همچنین مدیریت عمرانی شهرداری و شخص شهردار تهران تقدیر و تشکر کرد. امیدوارم درهرحال هرچه سریع‌تر این طبقاتی شدن صدر که مدتی بود کار احداث آن به دلایلی با کندی پیش می‌رفت مجددا فعال شود تا در زمانی که جدیدا تعریف کرده‌اند یعنی در فصل بهار به بهره‌برداری برسد.

در هرحال از نظر رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای شهر با وجود آنکه ساخت تونل در شهر قبلا تجربه شده بود- مثل تونل‌های توحید و رسالت- اما تونل نیایش نسبت به تونل‌های رسالت و توحید وضعیت خیلی بهتر و مناسب‌تری دارد و با برطرف کردن نقص‌هایی که در پروژه‌های مشابه قبلی بود کار ساخت تونل نیایش به درستی پیش رفت، آن هم در شرایطی که ساخت تونل نیایش به لحاظ ساختار زمین شناسی پیچیده‌تر است. حتی در برخی مقاطع دهانه‌های تونل خیلی بزرگ شده؛ مثلا آنجا که نیایش و کردستان دو شاخه می‌شود دهانه‌های 29متری در نوع خود منحصربه‌فرد است و به لحاظ فنی و مهندسی به‌نظر می‌رسد که کار به‌خوبی انجام شده ضمن اینکه از نظر طراحی به‌گونه‌ای عمل شده که از نظر اقتصادی در مقایسه با تونل توحید صرفه‌جویی شده است و در عین حال هر جا لازم بوده از دیدگاه‌های فنی مشاور نیز استفاده شده است.

شکیب درباره تأثیرات ترافیکی تونل نیایش گفت: درباره تأثیرات ترافیکی این تونل باید سراغ طرح جامع حمل‌ونقل برویم و سعی کنیم که حمل‌ونقل خصوصی را به حداقل 25درصد برسانیم؛ یعنی براساس طرح‌های تعریف شده روزانه 18میلیون سفر و 25میلیون جابه‌جایی داریم اما باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که 25درصد سهم حمل‌ونقل خصوصی باشد و بقیه به سمت حمل‌ونقل عمومی حرکت کند؛ حتی سهم وسایل نقلیه نیمه‌عمومی نیز باید به حداقل برسد.

کد خبر 198550

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز