پاییز سال گذشته در یک نظر‌سنجی شهروندان تهرانی میزان رضایتمندی مطلوب خود از پروژه‌های عمرانی و نحوه اجرای آنها را بیش از 80درصد اعلام کردند.

شاید بتوان گفت که این نظر‌سنجی نخستین نظرسنجی در مورد پروژه‌های عمرانی شهر تهران بود که از شهروندان پایتخت‌نشین صورت گرفت. واقعیت این است که شهر تهران در طول سال‌های اخیر شاهد ساخت و سازهای گسترده‌تر در عرصه فنی عمرانی بوده و کارهای ناتمام بسیاری که تا به امروز در شهر تهران انجام نشده ‌ با سرعت بیشتری در حال اجراست. طی این سال‌ها بالغ بر 110پروژه در قالب پل، تونل، بزرگراه، تقاطع‌های همسطح و غیرهمسطح، شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی و... به بهره‌برداری رسیده تا زیرساخت‌های توسعه شهر به حداقل استانداردهای لازم نزدیک شود. اما به گواه بسیاری، از ابتدای سال1390 تاکنون، میزان فعالیت‌های عمرانی در پایتخت به بالاترین حد خود در یک دهه اخیر رسیده و تقریبا جایی در شهر نیست که یک کارگاه عمرانی فعال نباشد. از طرفی مدیریت شهری معتقد است تمام این جنب‌و‌جوش‌ها و تلاش‌ها درصورتی مؤثر و قابل‌قبول خواهد بود که اولا رضایتمندی عمومی را در برداشته باشد و در ثانی‌ شأن و منزلت مردم در دوران ساخت‌و‌سازها رعایت شده باشد. در حال حاضر بیش از 18پروژه عمرانی گسترده در سطح شهر تهران روزهای پایانی کار خود را از سر می‌گذراند و قرار است به تعبیر معاون شهردار تهران تا شش‌‌ماه آینده همه آنها به بهره‌برداری برسد.

هرگوشه این شهر دراندشت به کارگاهی شبیه است. هرگوشه پایتخت 200ساله شبیه کارگاهی بزرگ شده است. شاید به همین دلیل اطلاع از نظرات شهروندان ضروری باشد. از این‌رو ‌ می‌توان از نظرسنجی‌ای که از شهروندان تهرانی صورت گرفت نکات جالبی را برداشت کرد.

یافته‌های نظرسنجی

به‌طور دقیق 80/8درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی از اجرای پروژه‌های عمرانی رضایتمندی مطلوب داشتند. در حدود 12/5درصد نیز رضایتمندی متوسط داشته و میزان رضایت‌مندی اندک شهروندان نیز در حدود 6/7درصد است. همچنین خاص‌ترین و مؤثرترین پروژه‌های شهری تهران از نظر شهروندان به‌ترتیب بزرگراه امام علی با 40درصد و تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر با 36درصد و بزرگراه آزادگان با 14درصد اعلام شد. براساس این نظرسنجی خاص‌ترین پروژه‌ای که در حال حاضر در دست اجراست، تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر با 44درصد معرفی شد. پس از آن نیز دریاچه مصنوعی چیتگر با 29درصد به‌عنوان خاص‌ترین پروژه معرفی شد و همچنین ادامه بزرگراه یادگار امام با 11درصد در مقام سوم جای گرفت. اما نکته قابل توجه در نظرات شهروندان یک نکته کلیدی بود. شهروندان برای اجرای پروژه‌های سال‌های آینده پایتخت نیز اظهارنظر کردند. از نظر شهروندان تهرانی ساخت تونل با 42درصد به‌عنوان اولویت اول عمرانی در سال‌های آینده پایتخت از سوی شهروندان اعلام شد. بزرگراه‌سازی‌ با 19درصد در رتبه دوم قرار گرفت و پل و تقاطع غیرهمسطح نیز با 17درصد در رده سوم جای گرفت.

980نفر نظر دادند

فرم نظرسنجی به تعداد 980نسخه و با درج 14پرسش چندگزینه‌ای بین ساکنان مناطق بیست‌ودوگانه توزیع شد. میزان پاسخگویی به پرسش‌ها البته در مجموع قابل قبول و ارزنده بود و نشان می‌داد که اغلب شهروندان با آنچه در مقوله پروژه‌های عمرانی پایتخت بر‌آنها می‌گذرد، آشنا هستند. اما به هرحال کسانی نیز بودند که تعدادی از پرسش‌ها را بی‌پاسخ گذاشته و به دلیل آنچه بی‌اطلاعی از وضعیت موجود عنوان می‌کردند، فرم نظرسنجی را به طور کامل پر‌نکردند. میزان تحصیلات افرادی که در نظرسنجی شرکت داشتند از زیردیپلم تا دکترا متغیر بود و غالب آنان از 20سال به بالا سن داشتند. تقریبا از تمام صنوف و مشاغل می‌شد در این نظرسنجی نماینده‌ای را یافت و میزان استقبال، پاسخ‌دادن به پرسش‌ها و حوصله نظردهندگان در مطالعه دقیق فرم مذکور، قابل قبول بود.

میزان استقبال از پرسش‌ها

از بین 980نفری که در نظرسنجی شرکت داشتند، همگی به دو پرسش پاسخ دادند؛ یکی میزان رضایتمندی کلی از پروژه‌های عمرانی دردست اجرا و دیگری سرعت انجام آنها. کمترین تعداد پاسخ‌ها به مشکلات موجود برسر اجرای پروژه‌ها از دید مردم مربوط می‌شد که شاید حکایت از عدم اشراف همگان به این موضوع مهم داشت. در واقع می‌توان گفت خیلی‌ها هنوز از موانع موجود برسر راه انجام سریع یک طرح عمرانی چندان باخبر نیستند.

اینکه پروژه‌های دردست اجرای کنونی بیشتر در چه مناطقی جریان دارند و یا اینکه نیازهای آتی شهر به لحاظ سازه‌های حمل‌ونقلی چیست، ازجمله پرسش‌هایی بودند که به نسبت کمتر مورد توجه شرکت‌کنندگان در نظرسنجی قرارگرفتند. در مورد خاص‌ترین پروژه‌های عمرانی شهر نیز، اطلاعات عمومی ظاهرا چندان بالا نبود.

کد خبر 198535

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز