گروه شهری: خبرهای نگران‌کننده از وضعیت آثار تاریخی کشور ادامه دارد. در تازه‌ترین خبرها میرعابدین کابلی، باستان‌شناس کشور اعلام کرده که دولت در حال ساختن مسکن مهر در حریم اثر ثبت جهانی شده گنبد سلطانیه در استان زنجان است.

تخریب آثار فرهنگی

 در خبری دیگر از پل تاریخی خواجو که رسانه‌ها پیش‌تر از وضعیت نامناسب آن در اصفهان خبرهایی منتشر کرده بودند که از سوی سازمان میراث فرهنگی تکذیب شده بود، بار دیگر تصویر جدید منتشر شده از این پل تاریخی نشان می‌دهد که بی‌توجهی‌ها به آن ادامه دارد.

براساس آنچه میرعابدین کابلی درخصوص ساخت مسکن مهر در حریم اثر تاریخی گنبد سلطانیه زنجان به خبرگزاری مهر گفته است، ساختمان‌های مسکن مهر درحالی در حریم این گنبد ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو در حال ساخت است که هیچ تناسبی با این محوطه تاریخی و معماری آن ندارد. به گفته این باستان‌شناس، سازمان میراث فرهنگی قانون و معیار مناسبی برای ثبت آثار تاریخی ندارد چون اگر داشت چنین اتفاقاتی نمی‌افتاد و منظر بصری بسیاری از آثار تاریخی به خطر نمی‌افتاد.کابلی همچنین این سؤال را از سازمان میراث فرهنگی پرسیده است که چرا یک اثر تاریخی را ثبت می‌کنید درحالی‌که موضوع مهم ثبت حریم یک اثر به تعویق می‌افتد؟

براساس آنچه در قانون عتیقات مصوب سال 1309آمده است تمامی ضوابط مربوط به ثبت آثار تاریخی به‌صورت کاملا واضح شرح داده شده است. به گفته کابلی مسئولان میراث فرهنگی می‌خواهند با تغییر حریم آثار، حریم برخی بناها را کاهش یا افزایش بدهند.

اشتباهی به نام ثبت حریم آثار با یک شماره

میرعابدین کابلی به ثبت حریم آثار تاریخی نزدیک به هم با یک شماره ثبتی نیز اعتراض کرد و گفت: این اقدام امکان‌پذیر نیست. به گفته وی در فاصله میان برخی محوطه‌های تاریخی و بناهای ثبت شده ساخت و سازهای غیرمجاز در حال انجام است. کابلی همچنین در واکنش به اظهارات مدیرکل ثبت آثار تاریخی که گفته است، در برخی از موارد آثار تاریخی تنها یک شماره ثبت حریم دارند، اعلام کرد: حریم تعداد زیادی از آثار تاریخی با یک شماره ثبت امکان پذیر نیست. به گفته وی، حرم حضرت امام رضا(ع) نیز با یک شماره ثبت شده بود اما این موضوع موجب ایجاد مشکلاتی در حریم شد و بنابراین حریم آن جداگانه به ثبت رسید.

وی گفت: در شهر شوش بین قلعه و آرامگاه دانیال‌نبی فاصله زیادی وجود دارد و هر کدام نیازمند یک حریم جداگانه هستند. کاخ اردشیر و تپه‌های آپادانا نیز از یکدیگر فاصله دارند، اگر قرار بود برای آنها یک حریم درنظر گرفته شود پس چرا در طول سال‌های گذشته در آن فاصله ساخت‌وساز انجام شده است؟ آیا در فاصله بین آثار تاریخی که می‌گویند برای همه آنها یک حریم ثبت شده است، زمین کشاورزی وجود ندارد؟ وی درباره اینکه اداره کل ثبت آثار تاریخی درنظر دارد تا در طرح پایش، برخی از حریم‌های مصوب را کمتر یا بیشتر کند هم گفت: ضوابط ثبت آثار تاریخی و حریم آنها چگونه است که می‌توانند بعد از مدتی آن را تغییر داده و کم یا زیاد کنند؟ چگونه می‌توان برای یک اثری 30هکتار حریم ثبت کرد اما بعد از گذشت چند سال آن را کاهش داد؟

کابلی گفت: تا جایی که می‌دانیم قاعده‌ای برای حریم قائل نشده‌اند چون باید برای ثبت حریم آثار تاریخی کارهای باستان‌شناسی و گمانه‌زنی انجام شود تا هرگونه احتمال وجود آثار مورد بررسی قرار بگیرد. وی درباره اینکه بخش ثبت آثار تاریخی در معاونت میراث فرهنگی همواره عنوان می‌کند که ثبت حریم آثار تاریخی به بودجه و زمان زیادتری نسبت به ثبت همان اثر تاریخی نیاز دارد، گفت: از نظر فعالان اقتصادی، کارهای فرهنگی مقرون به‌صرفه نیست چون سودآور نیستند.

پل تاریخی اصفهان، ترک خورده و کثیف

در خبری دیگر در آخرین تصاویر جدید منتشر شده در خبرگزاری مهر از وضعیت پل تاریخی خواجو در اصفهان که از شاهکارهای معماری در دوران صفوی است، ترک‌های ایجاد شده بر پل خواجو همچنان فعال به‌نظر می‌رسد درحالی‌که در پاسخ قبلی سازمان میراث فرهنگی درخصوص وضعیت این پل تاریخی اعلام شده بود، ترک‌های پل خواجو فعال نیست و علامت‌گذاری شده است.

همچنین رطوبت ایجاد شده در دیواره‌های پل که در برخی نقاط همراه با ریزش خشت‌ها و آجرهای این پل با ارزش تاریخی دوران صفوی است بیانگر نیاز جدی این پل به نگهداری اصولی است.در گزارش تصویری منتشر شده حتی اعلام شده است که ترک‌های ایجاد شده در پل خواجو فعال است و به‌تدریج موجب تخریب این اثر می‌شود.دیوارنویسی‌های موجود در پل خواجو و در برخی نقاط خراشیدن خشت‌ها و آجرها برای نوشتن یک جمله، مشکل دیگری است که پل خواجو با آن مواجه است.

آنطور که در تصاویر آمده است حتی نقاشی‌های موجود در کنگره‌های پل خواجو با وسایل آتش‌بازی هدف قرار گرفته شده است. پاشیدن رنگ و دودگرفتگی سقف و کنگره به‌دلیل روشن کردن آتش از دیگر مشکلات موجود در پل خواجوی اصفهان است که اکنون با بی‌توجهی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.

کد خبر 198506

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز