همشهری آنلاین: در صورتیکه مواد اولیه اساسی صنعت خودرو به نرخ ارز مبادله‌ای در اختیار خودروسازان قرار بگیرد، امکان کاهش قیمت خودرو در بازار وجود خواهد داشت.

ایسنا نوشت: اخیرا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از دستور رییس‌جمهوری برای تعیین قیمت خودرو براساس نرخ ارز مبادله‌ای خبر داده است.

به گفته محسن صالحی‌نیا، با دستور رییس‌جمهوری قیمت خودرو شامل مواد اولیه و هزینه‌های تولید این محصول براساس نرخ ارز مبادله‌ای محاسبه خواهد شد. این در حالی است که در حال حاضر مواد اولیه اساسی صنعت خودرو مانند مس، فولاد، آلومینیوم و پتروشیمی به نرخ ارز آزاد در بورس کالا عرضه شده و قطعه‌سازان و خودروسازان مواد اولیه مورد نیاز را از این بازار تامین می‌کنند.

در این شرایط در صورت تخصیص مواد اولیه با نرخ ارز مبادله‌ای به صنعت خودرو، هزینه‌های تامین این مواد برای خودروسازان و قطعه‌سازان به‌طور میانگین 15 تا 20 درصد کاهش خواهد یافت. به این ترتیب با توجه به نقش 70 درصدی مواد اولیه و قطعات در ارزش یک خودرو، پیش‌بینی می‌شود که با توجه به کاهش قابل توجه هزینه‌های تولید قیمت فروش این محصول نیز کاهش یابد.

طبق دستور رییس‌جمهوری مقرر شده ارز مبادله‌ای نیز در اختیار خودروسازان و قطعه‌سازان قرار گیرد. با توجه به آنکه در حال حاضر بخش اعظم قطعه‌سازان و خودروسازان از ارز آزاد برای خرید مواد اولیه خارجی استفاده می‌کنند، این اقدام نیز تاثیر مثبتی در کاهش هزینه‌های تولید خودرو در کشور خواهد داشت.

بنابراین اجرایی شدن دستور رییس‌جمهوری موجب کاهش هزینه‌های تولید و قیمت فروش خودرو خواهد شد.

نسل سوم و چهارم پراید در ایران تولید می‌شود؟

اگرچه نسل اول خودروی پراید در سال 1983 تولید شد اما در سال 2013 مدل‌های نسل چهارم این خودرو در کشور‌های مختلف تردد می‌کنند.

نسل اول خودروی پراید در سال 1983 بر روی پلت‌فرم مشترک دو شرکت فورد و مزدا تولید شد. از سال 1989 این دو شرکت بخشی از سهام شرکت کیا را خریداری کرده و تولید این خودرو به کره جنوبی منتقل شد. از ابتدای سال 1372 (1993) نیز اولین محموله CBU پراید وارد ایران شده و تولید این خودرو از اواخر این سال در دو مدل صندوق‌دار و هاچ‌بک با نام‌های صبا و نسیم آغاز شد.

در سال 1375 (1995) شرکت کیا فیس‌لیفت جدیدی از پراید عرضه کرد که تولید این خودرو در ایران نیز آغاز شد. پس از مدتی شرکت سایپا مدل استیشن پراید را تحت عنوان پراید سفری تولید کرد که به دلیل عدم استقبال مشتریان تولید آن متوقف شد.

پس از آن به دنبال انتقادات صورت گرفته نسبت به سطح ایمنی پراید، شرکت سایپا پروژه‌ای تحت عنوان پروژه X100 را برای بهینه‌سازی پلت‌فرم پراید و ارتقاء سطح ایمنی این خودرو اجرا کرد و با تملک مالکیت این پلت‌فرم، خودروهای جدید را با نام سایپا 111، سایپا 141، سایپا 131 و سایپا 132 نام‌گذاری کرد.

تمام این اتفاقات در حالی افتاد که تولید پراید در حال تولید در ایران (نسل اول پراید) از سال 1997 در کره جنوبی متوقف شده بود. در سال 1997 شرکت کیا نسل دوم خودروی پراید را تولید کرد که در برخی بازار‌ها به نام کیا پراید و در برخی دیگر به نام کیا ریو عرضه می‌شد. ریو به ایران نیز آمد و چند سالی در سایپا تولید شد.

شرکت کیا در حال حاضر نسل چهارم خودروی پراید را تولید می‌کند که تحت عنوان کیا پراید معروف بوده و در بازارهای مختلف عرضه می‌شود. در این شرایط مشخص نیست که آیا نسل‌های سوم و چهارم پراید نیز مانند نسل دوم این خودرو (ریو) امکان تولید در ایران را خواهند یافت یا اینکه پرونده پراید سرانجام با توقف تولید نسل اول این خودرو در ایران بسته خواهد شد.

کد خبر 198503
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز