گروه بین‌الملل: درحالی‌که بحران گروگانگیری در الجزایر توسط شبه‌نظامیان وابسته به القاعده همچنان ادامه دارد مقام‌های دولت فرانسه، تلاش‌های خود برای دریافت کمک کشورهای دیگر در عملیات نظامی مالی به‌ویژه از سوی آمریکا و دولت‌های غرب آفریقا را بیشتر کرده‌اند.

جنگ

همزمان با نشست رهبران غرب آفریقا به همراه مقام‌های فرانسه برای گفت‌وگو درباره وضعیت مالی و اعزام نیرو به این کشور ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از درخواست رسمی پاریس برای کمک نظامی واشنگتن به این کشور برای مداخله نظامی مالی خبر داد. رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با اشاره به درخواست رسمی دولت فرانسه در این رابطه اعلام کرده که همکاری وزارت دفاع، امور خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا در این رابطه با پاریس آغاز شده است.

ژنرال دمپسی تأکید کرده است که کمک‌های آمریکا به فرانسه برای عملیات در مالی شامل برنامه‌ریزی و طراحی عملیات نظامی، حمایت هوایی و لجستیکی می‌شود و این کشور قصد اعزام سرباز را ندارد. علاوه بر درخواست کمک از آمریکا، روز گذشته لورن فابیو، وزیر امور خارجه فرانسه در نشست رهبران غرب آفریقا در ابیجان شرکت کرد تا این کشورها را برای اعزام نیرو به مالی و کمک‌های بیشتر به فرانسه قانع کند. وزیر امور خارجه فرانسه با اشاره به شرکت خود در نشست کشورهای جامعه اقتصادی غرب آفریقا (ECOWAS) به همراه مقام‌های نظامی این کشور گفت:

ما در تلاش برای سرعت بخشیدن به استقرار نیروهای ائتلاف بین‌المللی در مالی هستیم. فرانسه در حال حاضر هزار و ۸۰۰ نیرو در مالی دارد و مقام‌های این کشور اعلام کرده‌اند که نیروهای خود را به دو هزار و ۵۰۰ نفر افزایش خواهند داد. مقام‌های این کشور در ابتدا اعلام کرده بودند که عملیات نظامی در مالی سریع خواهد بود اما با‌گذشت مدت کوتاهی تأکید کردند که شرایط در این کشور سخت‌تر از آنچه تصورش را می‌کردند، پیش می‌رود.

هشت روز از آغاز عملیات نظامی فرانسه در مالی گذشته و اکنون به‌نظر می‌رسد با پیچیده شدن اوضاع و به‌ویژه بحران گروگانگیری در یکی از تأسیسات گازی الجزایر مقام‌های پاریس به‌دنبال وارد کردن کشورهای دیگر به درگیری‌‌های نظامی هستند تا در این کشور تنها باقی نمانند. مقام‌های کشورهای غرب آفریقا وعده داده‌اند که پنج هزار و ۸۰۰ نیرو برای کمک به عملیات نظامی در مالی اعزام کنند اما از این تعداد تاکنون تنها حدود ۱۰۰ نظامی از توگو و نیجریه به این کشور رسیده‌اند. براساس توافق‌های اولیه نیجریه رهبری نیروهای آفریقایی را برعهده خواهد داشت و چاد، بنین، غنا، نیجر، سنگال، بورکینافاسو و توگو نیز در این عملیات مشارکت می‌کنند. نیجریه گفته است به تدریج تعداد نیروهای خود را به ۱۲۰۰ نفر می‌رساند و چاد تأیید کرده که ۲۰۰۰ سرباز به مالی اعزام خواهد کرد.

چندین روز است که مذاکرات کشورهای غرب آفریقا برای اعزام نیرو ادامه دارد و به‌نظر می‌رسد که سران این کشورها نگرانی‌های جدی درباره اعزام نیروهای خود برای مقابله با شبه نظامیان تا بن دندان مسلح مالی دارند.

مخالفت ترکیه با مداخله یکطرفه در مالی

این در حالی است که احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با انتقاد از مداخله یکطرفه نظامی فرانسه در مالی اعلام کرد که هر نوع تلاشی در این رابطه باید تحت نظر سازمان ملل متحد صورت بگیرد. وی با تأکید بر اینکه آنکارا با هر نوع مداخله یکجانبه در مالی مخالف است گفت: سیاست ترکیه درباره مالی واضح است و این کشور برای بازگشت دمکراسی در این کشور با سازمان ملل و اتحادیه آفریقا همکاری می‌کند.

درگیری‌های مالی در حالی ادامه دارد که بحران گروگانگیری در الجزایر پس از گذشت سه روز هنوز به پایان نرسیده و شبه‌نظامیان وابسته به القاعده همچنان تعدادی از گروگان‌های خود را در مجتمع گازی امیناس در اختیار دارند. مقام‌های دولت الجزایر می‌گویند گروگانگیرها را محاصره کرده‌اند اما مجهزبودن آنها به تسلیحات مختلف هر نوع عملیاتی را بسیار سخت کرده است. سرنوشت حداقل ۳۰ نفر از کارکنان خارجی این مجتمع ازجمله ۱۰تبعه انگلیس هنوز مشخص نیست و به تازگی تأیید شد که یک آمریکایی در میان کشته‌شدگان بوده است.

این در حالی است که با کشیده شدن جنگ در مالی به کشورهای همسایه، سازمان ملل متحد از وضعیت در منطقه ابراز نگرانی کرده است. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد با اعلام اینکه درگیری‌های اخیر در مالی می‌تواند آواره شدن بیشتر از ۷۰۰ هزار نفر را به‌دنبال داشته باشد از دریافت گزارش‌ها از خشونت‌های هولناک در مالی خبر داده است.

کد خبر 198345
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز