شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با اعلام تشکیل نیروی ویژه دفاع ملی در سوریه و کشته شدن یکی از رهبران شورشیان مسلح، سه کشور ازجمله روسیه، ترکیه را تهدید کردند درصورت ادامه اقداماتش درقبال سوریه، آنکارا را تحریم گازی خواهند کرد.

اسد

به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، مقام‌های دمشق نیروهایی را سازمان داده‌اند که مأموریت آنها یاری‌رسانی به ارتش در عملیاتش علیه گروه‌های مسلح و حمایت از مناطق مسکونی در مقابل حملات این گروه‌ها خواهد بود. دولت سوریه هرگونه اطلاق نام ارتش بر این نیروها را رد کرد و تشکیل ارتشی غیراز ارتش عربی سوریه را محال دانست و افزود: نیروهای دفاع ملی مرکب از کمیته‌های مردمی و افرادی است که پیش از این خدمت زیرپرچم کرده‌اند.

کمیته‌های مردمی، همزمان با آغاز بحران به‌صورت خودجوش برای حمایت از مناطق مسکونی شکل گرفتند. شمار این نیروها حدود 10 هزار نفر از استان‌های مختلف کشور و با پوششی یکدست خواهند بود. در نواری ویدئویی که 10روز پیش در یویتوب منتشر شد،

نخستین یگان‌ها از این نیروی دفاع ملی به همراه ارتش سوریه عازم منطقه داریا شده و توانسته بودند این منطقه را از گروه‌های مسلح پاکسازی کنند.از سوی دیگر، رئیس دوره‌ای شورای امنیت از وجود شکاف و دودستگی میان قدرت‌های عضو شورای امنیت درباره واگذاری پرونده سوریه به دادگاه جنایات بین‌الملل خبر داد.

مسعود خان نماینده پاکستان درشورای امنیت تصریح کرد که جلسه غیرعلنی شورای امنیت شاهد مناقشات اعضا درباره مسائل بشری و حقوق بشر در سوریه بوده و اعضا درباره ضرورت اتخاذ اقداماتی درقبال بحران به بحث پرداختند. در جلسه غیرعلنی شورای امنیت، خانم‌ها ناوی پیلای کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل و والری آموس نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور حقوق بشر اظهاراتی را درباره اوضاع حقوق بشر در سوریه بیان کردند. رئیس دوره‌ای این نهاد بین‌المللی تصریح کرد که قرار است اخضر ابراهیمی 29ژانویه جاری برای ارائه گزارش خود به شورای امنیت بیاید تا ارزیابی جامع خود درباره تحولات میدانی و سیاسی سوریه را بیان کند.

در همین حال معاون وزیر خارجه روسیه بر ثبات موضع کشورش درباره حل بحران سوریه براساس گفت‌وگو و بیانیه ژنو تأکید کرد.میخاییل بوگدانف در دیدار با هیأتی از پارلمان سوریه به ریاست فائق الصائغ تصریح کرد که حمله‌ای ناجوانمردانه علیه سوریه در رسانه‌ها و به‌ویژه رسانه‌های غربی و کشورهای دشمن سوریه در جریان است. خانم فادیه دیب رئیس کمیته روابط عربی و خارجی در پارلمان سوریه هم تصریح کرد که در حال حاضر بسترسازی‌ها برای انجام گفت‌وگوهای داخلی به‌صورت گسترده در جریان است.

وی با ابراز امیدواری درباره بی‌طرف ماندن ابراهیمی در میانجیگری جاری، تصریح کرد که میان راه‌حل امنیتی و دخالت ارتش برای برقراری امنیت در کشور تفاوت وجود دارد و تعامل با تروریسم و تعامل با اپوزیسیون متفاوت است و مبارزه با تروریسم ضروری است. به موازات این تحولات، درپی اقدام ترکیه در باز گذاشتن مرزهای خود روی پیکارجویان چچنی برای ورود به سوریه، سه کشور روسیه، اوکراین و بلاروس، آنکارا را تهدید کردند که ارسال گاز به این کشور را متوقف خواهند کرد.

به نوشته روزنامه لبنانی الدیار، ترکیه اخیرا یکی از نقاط مرزی خود را به روی پیکارجویان چچنی باز کرده است. روسیه از ترکیه خواسته تا مانع عزیمت چچنی‌ها به سوریه شود و در غیراین صورت، به همراه اوکراین و بلاروس، گاز را به روی این کشور قطع خواهند کرد. ترکیه 60درصد از گاز خود را از روسیه تأمین می‌کند.

اما در عرصه عملیاتی، فرمانده لشکر نوادگان حضرت رسول از گروه‌های مسلح فعال در سوریه در درگیری با ارتش کشته شد. این فرد سلفی ملقب به ابوعلی در درگیری با ارتش در نزدیک داریا در جنوب دمشق کشته شد. چند روز پیش هم یک فرد 32ساله ملقب به ابوحمزه و مسئول شرعی گروه تروریستی جبهه النصره در درعا در درگیری با ارتش سوریه کشته شده بود.

کد خبر 198341
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز