گروه شهری: این روزها «هوا» تعیین می‌کند محدوده طرح زوج و فرد از کجا اجرا شود؛ کافی است اندکی به سردی متمایل شود و آسمان چند روز نبارد تا هوای آلوده، سد راه سلامت مردم پایتخت و کلانشهرها شود.

بدین‌منظور از امروز طرح زوج و فرد اجرا نمی‌شود.افزایش ذرات معلق در ماه‌های اخیر شرایط ناسالم و هشدار را برای هموطنان تشدید کرده‌ و به‌دنبال آن، طرح زوج و فرد از در منازل را به اهالی تهران تحمیل کرده است. در شرایط بحرانی حتی این گسترش محدوده به تعطیلی تهران و شهرهای بزرگ کشور نیز انجامیده است تا هیچ ثباتی در عرصه برخورد با معضل ملی آلودگی هوا مشاهده نشود. با بالاگرفتن شاخص‌های آلاینده در فصل زمستان، هموطنان بسیاری با مشکلات تنفسی مواجه شده‌اند و دولت کمترین توجهی به شرایط فعلی نمی‌کند.

در هفته ابتدایی‌ دی‌ماه طرح زوج و فرد پنج روز در سراسر تهران اجرا شد. این طرح پس از آن هشت روز متوقف بود تا آنکه هفته گذشته بار دیگر اجرا شد و از ترددها در شهر کاست. طرح سراسری زوج و فرد دوم اما دیروز به پایان رسید و استانداری تهران اعلام کرد که از امروز(شنبه) طرح زوج و فرد از در منازل اجرایی نمی‌شود.

در عین حال نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد آلودگی هوا این هفته نیز مهمان ناخوانده تهران خواهد بود و در سراسر هفته، جوی پایدار بر تهران و کلانشهرها حاکم است. در چنین شرایطی احتمال بازگشت مجدد طرح زوج و فرد از در منازل نیز وجود دارد و بار دیگر هوا حکم تردد در شهرها را تعیین می‌کند. اما دیروز وحید نوروزی مشاور محیط‌زیست معاون شهردار تهران درخصوص شرایط فعلی هوا گفت: بهتر است همانطور که برخی مسئولان مربوطه برای حیات‌وحش، ژست دلسوزانه می‌گیرند، کمی هم برای میلیون‌ها شهروندی که سلامت‌شان را آلودگی هوا تهدید می‌کند، نگران شوند تا با اتخاذ تصمیمات لازم وضعیت هوای کلانشهرها بهبود یابد.

کد خبر 198215
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز