همشهری‌آنلاین: موسسه تحقیقاتی و مشاوره ای جی اف ام اس در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد بانک‌های مرکزی جهان در سال 2013 میلادی عامل مهم و تعیین کننده‌ای در بازار جهانی طلا خواهند بود.

به گزارش اکونیوز، موسسه تحقیقاتی جی اف ام اس اعلام کرد رشد تقاضا برای خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهان، موجب افزایش قیمت طلا در سال 2013 خواهد شد.

پیش بینی می‌شود بانک‌های مرکزی جهان در شش ماه نخست امسال بیش از 280 تن طلا خریداری کنند. بر این اساس، میزان خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی جهان در سال 2012 میلادی بر اساس آمارهای رسمی، 536 تن بوده است که این رقم نسبت به سال 2011 بیش از 17.4 درصد رشد داشته و بالاترین رکورد از سال 1964 میلادی به شمار می‌رود.

این موسسه همچنین اعلام کرد با توجه به اجرای سیاست‌های انبساطی پولی در آمریکا و احتمال کاهش رتبه اعتباری این کشور تقاضا برای خرید دلار کاهش پیدا خواهد کرد و بانک‌های مرکزی جهان تمایل بیشتری برای خرید طلا خواهند داشت.

ادامه بحران مالی و بدهی منطقه یورو و اجرای سیاست‌های انبساطی پولی از سوی ژاپن نیز تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت طلا خواهد داشت. این تحولات موجب کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران بین‌المللی به ارزهای جهانی و افزایش تقاضا برای خرید طلا خواهد شد.

بانک‌های مرکزی کشورهای در حال توسعه شامل مکزیک، کلمبیا، تاجیکستان و اوکراین نیز میزان ذخایر طلای خود را افزایش داده‌اند.

کد خبر 198212
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز