چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: رسم هرساله تلویزیون است که بنا به مناسبت‌های مختلف برنامه‌های مختلفی ساخته می‌شود.

مجموعه تلویزیونی

ساخت برنامه‌های مناسب با ایام دهه فجر هم از سال‌ها پیش در تلویزیون باب بوده‌است. امسال هم گروه فیلم و سریال معاونت سیما از ساخت و پخش سه مجموعه تلویزیونی در آستانه سی‌و‌سومین سالگرد جشن‌های پیروزی انقلاب خبر داده‌است. مجموعه‌های داستانی «روح‌الله»، «خاطرات مرد ناتمام» و «پروانه» به مناسبت دهه فجر از شبکه‌های سیما پخش خواهد شد.

روح‌الله؛ روایت‌های مختلف مردم

سریال روح‌الله در 12 قسمت 54دقیقه‌ای در مرحله تصویربرداری است. این مجموعه که به همت محمدرضا شفیعی از 14 بهمن‌ماه روی آنتن خواهد رفت، منتخبی است از قصه‌های گوناگون که افراد مختلف از دیدارهایشان با حضرت امام (ره) روایت کرده‌اند. برخی از این داستان‌ها نیز برداشت‌هایی از روابط رهبر کبیر انقلاب با همسایگان و آشنایان است. این سوژه‌ها بر اساس مستنداتی ساخته می‌شود که در کتاب‌های گوناگون از قول افراد متعدد روایت شده و داستان‌ها به‌گونه‌ای روایت می‌شود که مخاطب امام(ره) و رجال سیاسی وقت را در آن مشاهده نمی‌کند. مجموعه روح‌الله را سعید نعمت‌الله نگاشته و راما قویدل آن را کارگردانی می‌کند. با اینکه از سوی روابط عمومی تلویزیون اعلام شده است که این کار در حال تصویربرداری است، اما چندی پیش خبرگزاری فارس اعلام کرد این سریال مدتی است که به‌دلیل کمبود بودجه تعطیل شده‌است و سازندگان، تولید آن را متوقف کرده‌اند. این مجموعه قرار است از شبکه دو سیما روی آنتن برود. از 12داستان‌ اپیزودیک برخوردار است که تا به حال 5 اپیزود آن ساخته شده است. محمد کاسبی، عنایت‌الله شفیعی، شیوا ابراهیمی، انوش ارجمند، رحمان باقریان و مهدی صباغی بازیگران این سریال هستند.

خاطرات استعمار

سریال تلویزیونی خاطرات مرد ناتمام یکی دیگر از مجموعه‌هایی است که قرار است در ایام دهه فجر روی آنتن برود. آنطور که اعلام شده است این سریال از اول بهمن‌ماه از شبکه اول سیما پخش خواهد شد. مجموعه خاطرات مرد ناتمام در 26قسمت به قلم سیدعلی میرفتاح و ابوالفضل زرویی نگاشته شده است و روایتی از زندگی دکتر همایون پورسیناست که تحصیلات داروسازی خود را در فرانسه به‌پایان رسانده و به کشور بازگشته و برای خود در ایران لابراتوار داروسازی ایجاد کرده است، سفیر انگلیس به وی پیشنهاد همکاری می‌دهد و پس از رد آن مشکلات آغاز می‌شود و... مراحل مونتاژ این مجموعه به اتمام رسیده و در مرحله صداگذاری است. محسن علی‌اکبری تهیه و صادق کرمیار کارگردانان این سریال هستند.

خاطرات مرد ناتمام یکی از مجموعه‌هایی است که با توقف چندین‌ساله روبه‌رو بوده‌است. صادق کرمیار در مقام کارگردان این مجموعه درباره این توقف گفت: «زمانی که آقای فرجی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک بود این کار تصویب شد، اما بعد از مدتی ایشان به شبکه دو رفتند و به‌عنوان مدیر شبکه دو منصوب شد، به همین دلیل این مجموعه به سرانجام نرسید. وقتی آقای فرجی به شبکه یک برگشت، پیگیر این مجموعه تلویزیونی شد و همراه عباس اکبری مدیر وقت گروه سریال‌ شبکه یک این مجموعه را دوباره کلید زدند. وقفه سه ساله این کار به این دلیل بود.» محمود پاک‌نیت، امین زندگانی، سروش صحت، مهرداد ضیایی، مهوش صبرکن، داوود فتحعلی‌بیگی، سیامک صفری، مجید سعیدی، آزاده شمس، امیرحسین مدرس و شهزاد صفوی در این سریال بازی می‌کنند.

پروانه؛ روایت مبارزات مردمی

مجموعه دیگری که برای این ایام تدارک دیده‌ شده است، مجموعه پروانه است. این مجموعه تلویزیونی در 15 قسمت 40 دقیقه‌ای به نویسندگی و کارگردانی جلیل سامان و به تهیه‌کنندگی منصور سهراب‌پور برای پخش از شبکه سه‌سیما ساخته شده‌است. این سریال درباره مبارزات مردمی علیه رژیم ستمشاهی و درمورد امیر فعال سیاسی است که وارد خانه‌ای اشرافی می‌شود تا اسامی افراد اعدام شده توسط ساواک را به دست آورد. صاحب‌خانه از خواب بیدار می‌شود و امیر خود را در اتاقی پنهان می‌کند که اتاق پروانه دختر خانواده است. پروانه امیر را زخمی‌ می‌کند و امیر از او می‌خواهد حضور وی را در خانه مخفی نگه‌دارد، پروانه راضی می‌شود تا به امیر کمک کند و لیست را به دست آورد. حامد کمیلی، نیما رئیسی، مهدی سلوکی، قطب الدین صادقی، شهرام عبدلی، فرشید نوابی، سارا بهرامی، سپیده خداوردی و الهام چرخنده از بازیگران این سریال هستند. جلیل سامان پیش از این سریال «ارمغان تاریکی‌» را برای دهه فجر سال 89 در شبکه سه سیما ساخت که با استقبال خوب مخاطبان و منتقدان روبه‌رو شد. سامان فیلم سینمایی «وقت بودن» محصول شبکه چهار سیما را هم در کارنامه کارگردانی خود دارد که با وجود دریافت جوایز بسیار، هنوز پروانه اکران عمومی دریافت نکرده‌است.

کد خبر 197987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز