گروه شهری: تونل کمکی کانال ابوذر به طول چهار کیلومتر روز گذشته با حضور معاون فنی عمرانی شهرداری تهران به بهره‌برداری رسید.

abouzar tunnel

سید مازیار حسینی، در مراسم بهره‌برداری از این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: سال 92، سال شکوفایی عملیات اجرایی طرح جامع جمع‌آوری آب‌های سطحی در پایتخت خواهد بود. به‌طور متوسط سالانه 10تا 12کیلومتر کانال و تونل برای جمع‌آوری آب‌های سطحی در تهران احداث می‌شود اما امسال با اقدامات خوبی که در این زمینه صورت گرفته در تلاشیم که بتوانیم رکورد 30کیلومتری را در این حوزه به‌جا بگذاریم.

وی با بیان این مطلب اظهار کرد: مدیریت آب‌های سطحی شهر تهران و کاهش خطرپذیری شهر در مقابل سیلاب یکی از پروژه‌های با اهمیت شهرداری تهران است و خدا را شاکریم که حفاری این پروژه در منطقه 14و 15در کوتاه‌ترین زمان ممکن به اتمام رسید. کانال ابوذر از کانال‌های پرحجم سیلابی تهران است اما متأسفانه از ظرفیت کافی برای مهار آب‌های سطحی در مواقع خاص برخوردار نبود به همین دلیل ساخت کانال کمکی ابوذر در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفت و در بازه زمانی 10ماهه چهار کیلومتر حفاری تونل زیر‌زمینی در این پروژه به پایان رسید.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه در حفر چهار کیلومتر تونل با دستگاه حفار اتوماتیک(TBM) خوشبختانه کوچک‌ترین حادثه یا نشستی رخ نداد، گفت: به‌طور متوسط سالانه 10تا 12کیلومتر کانال و تونل جمع‌آوری آب‌های سطحی احداث می‌شود اما امسال با اقدامات خوبی که در این زمینه صورت گرفته در تلاشیم که بتوانیم رکورد 30کیلومتری را در این حوزه به‌جا بگذاریم که بر این اساس تا پایان سال حجم شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی در تهران از مرز 530کیلومتر عبور خواهد کرد. وی تصریح کرد: تونل کمکی کانال ابوذر به طول چهار کیلومتر حفاری‌شده که پیش‌بینی‌شده طراحی و احداث سازه، شفت، آبگیر و کانال انحرافی نیز تا پایان سال به سرانجام برسد و بتوانیم طی ماه‌های آتی از این پروژه بهره‌برداری کنیم.

حسینی با بیان اینکه ما شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی را بازنگری کرده‌ایم، گفت: طرح جامع جمع‌آوری آب‌های سطحی تهران با مطالعه چند ساله امسال به پایان رسید. حال یک سند بالادستی برای مدیریت آب‌های سطحی با تأکید بر حفظ منابع آبی و جلوگیری از انتقال بی‌مورد آب به پایین‌دست در دست است.

همچنین در مناطق 22گانه طرح‌های تفصیلی پروژه پیش‌بینی خواهد شد. وی گفت: تقریبا تمام مناطق مشاور متخصص در زمینه آب برای طراحی، طرح تفصیلی‌شان دارند و عملیات اجرایی در بسیاری از حوزه‌ها شروع شده است. معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با تأکید براینکه سال 92، سال شکوفایی عملیات اجرایی طرح جامع جمع‌آوری آب‌های سطحی شهر تهران است، گفت: در حوزه جمع‌آوری آب‌های سطحی 9پروژه در دست بهره‌برداری است که در روزهای آینده افتتاح رسمی این پروژه‌ها را شاهد خواهیم بود.

کد خبر 197976
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز