سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: پس از فراز و نشیب فراوان درباره حذف کنکور، مجلس به جای حل مسئله تصمیم گرفت صورت مسئله را پاک کند و کنکور همچنان شرط ورود به دانشگاه باشد.

کنکور

رئیس کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از لغو قانون حذف کنکور مصوب سال 86مجلس شورای اسلامی خبر داد و این تصمیم در نشست مشترک کمیته آموزش عالی مجلس با مسئولان مربوطه اتخاذ شده است. رضا صابری اظهار کرد: البته این موضوع باید مراحل قانونی خود را طی کند و در جلسه علنی مجلس مطرح، بررسی و تصمیم‌گیری شود.

صابری با تأکید بر تأثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو برای سال 93در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی اعلام کرد: افزون بر تأثیر سوابق تحصیلی، برگزاری کنکور‌های عمومی و تخصصی اجتناب‌ناپذیر است به همین دلیل وزارتخانه‌های علوم، آموزش و پرورش و بهداشت موظف خواهند شد تا بسترهای لازم را برای اجرای پذیرش براساس سوابق تحصیلی فراهم کنند.

رئیس کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش مجلس افزود: برای رشته‌های پر طرفدار و رقابتی پذیرش دانشجو براساس سابقه تحصیلی و کنکور‌های سراسری صورت خواهد گرفت و طبق بحث کارشناسی، قانون حذف کنکور حذف شد اما سازمان سنجش مکلف به برگزاری کنکورهای عمومی و اختصاصی می‌شود.

کنکور تخصصی

صابری با اشاره به اینکه در طرح پیشنهادی کمیته آموزش عالی مجلس، کنکورهایی که قرار است از سوی سازمان سنجش برای سال 93برگزار شود، تفکیک شده به مهر گفت: تنها برای درصدی از دانشجویان، الزام کنکور تخصصی وجود دارد و بخش عمده‌ای از پذیرش دانشجو نیازی به شرکت در کنکورتخصصی ندارند و به‌دنبال عملی کردن کنکور آسان هستیم.

رئیس کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش مجلس اظهار کرد: تنها برای 10درصد پذیرش‌ها رقابت از طریق برگزاری کنکور تخصصی خواهد بود و برای آن هم چارچوبی تعیین می‌شود که به سختی کنکور به روش کنونی نباشد و تغییرات در این کنکور بسیار جدی است.وی تصمیم‌گیری درباره رشته‌محل‌های مورد پذیرش را منوط به تشکیل شورای سنجش و پذیرش دانشجو اعلام کرد و گفت: این شورا موظف است هر ساله رشته‌های بدون کنکور و دارای کنکور تخصصی را اعلام کند.

حذف کنکور و مافیای کنکور

محمود فرشیدی، یکی از وزرای آموزش و پرورش دولت نهم سال 85پیشنهاد حذف کنکور سراسری با هدف گزینش دانشجو براساس سوابق تحصیلی داوطلبان را مطرح کرد و گفت: به وزارت علوم پیشنهاد شد نمرات امتحانات سال دوم و سوم دبیرستان ملاک ورود به دانشگاه شود. وی افزود: آموزش و پرورش پیشنهاد حذف کنکور را دارد و با اقتدار می‌تواند امتحانات نهایی دانش‌آموزان را برگزار کند که در ورود به دانشگاه عدالت حفظ شود.

‌هنگام مطرح شدن بحث حذف کنکور در دولت نهم(سال 85) برخی ادعا کردند که مافیای کلاس‌های کنکور اجازه نمی‌دهد کنکور ورودی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی عالی در ایران حذف شود، دلیل و برهان این گروه این بود که کنکور برای برخی درآمد کلانی ایجاد کرده است که این گروه به سادگی از این سود چشم‌پوشی نمی‌کنند. اکنون به‌نظر می‌رسد پیش‌بینی این گروه درست بوده است.

رقابت فشرده و درآمد بیشتر

تا چند سال پیش حدوداً یک میلیون داوطلب‌ برای تصاحب یکصد هزار صندلی در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در کنکور شرکت می‌کردند و به فرض تأیید تصمیم کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش مجلس در صحن علنی، عملا نه‌تنها کنکور حذف نمی‌شود بلکه رقابت برای ورود به برخی رشته‌ها بسیار فشرده‌تر از گذشته می‌شود. از طرف دیگر بازهم کلاس‌های کنکور رونق می‌گیرد و طبیعتا کار و کاسبی آموزشگاه‌های کنکور پر‌رونق می‌شود و البته بر تعداد دانش‌آموزان برای ورود به مدارس غیردولتی و دولتی خاص هم افزوده می‌شود. بدین‌ترتیب نه‌تنها کنکور از بین نمی‌رود بلکه بین مدارک دانشگاهی نیز تفاوت به‌وجود می‌آید و مدرک دانشگاه‌های دارای کنکور ورودی از مدرک دانشگاه‌های بدون کنکور ورودی معتبرتر خواهد بود.

سازمان و دستگاه‌ها و حتی شرکت‌های خصوصی برای تأمین نیروی انسانی متخصص خود شرط فارغ‌التحصیل بودن دانشگاه‌های دارای کنکور ورودی را مطرح می‌کنند. به یاد داریم که تا همین چند سال پیش برای استخدام نیرو در سازمان و دستگاه‌های دولتی و خصوصی بین فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های دولتی با دانشگاه‌هایی نظیر آزاد و پیام نور تبعیض قائل می‌شدند و اولویت با دارندگان مدرک دانشگاهی دولتی بود.

زنده باد حافظه محوری

‌مسئولان آموزش و پرورش از کنکور ورودی دانشگاه‌ها به‌عنوان آفت یاد می‌کنند و معتقدند کنکور افزون بر وارد کردن استرس به دانش‌آموزان موجب حافظه محوری آنها شده است.آموزش و پرورشی‌ها می‌گویند که نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها بر‌نحوه آموزش دوره متوسطه سایه انداخته و به‌دنبال آن، هم دانش‌آموزان و هم معلمان به تست‌زنی و حافظه محوری روی آورده‌اند و شیوه تدریس معلمان هم براساس آزمون ورود به دانشگاه‌هاست به همین علت آموزش و پرورش بارها خواستار برداشته شدن سایه کنکور از سر دانش‌آموزان شده است تا با حذف حافظه محوری، آموزش صحیح وارد مدارس شود، ولی با لغو قانون حذف کنکور بازهم حافظه‌محوری در نظام آموزش و پرورش کشور حاکم می‌شود. البته هم‌اکنون کنکور در بیش از 10هزار رشته محل حذف شده و رقابت برای ورود به رشته‌های پرطرفدار به‌مراتب نفسگیرتر شده است.

تمدید و لغو

براساس قانون کنکور که سال 86در مجلس تصویب شد، می‌بایست شرایطی برای حذف کنکور تا سال 1390فراهم می‌شد و سوابق تحصیلی دانش‌آموزان مبنای پذیرش در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی قرار می‌گرفت. با توجه به آماده نبودن بستر مناسب برای اجرای این قانون در دستگاه‌های ذی‌ربط و ناهماهنگی بین آموزش و پرورش و وزارت علوم این قانون اجرایی نشد و براساس تصمیم‌ مجلس اجرای این قانون به سال 93موکول شد که دیروز اعلام شد که این قانون لغو شد.

کد خبر 197955
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز