سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان یک نوع کپسول قابل بلعیدن تولید کرده‌اند که داخل آن یک میکرو دوربین کار گذاشته شده که می‌تواند به پزشکان برای تشخیص نشانه‌های اولیه سرطان مری کمک کند

دوربین بلعیدنی، شیوه جدید تشخیص سرطان مری

به گزارش مهر، اندازه این دستگاه شفاف با فناوری بالا برابر یک قرص مولتی ویتامین بزرگ است. این دوربین قابل بلعیدن مجهز به یک لیزر است که به سرعت می‌چرخد و اشعه‌ای از نور مادون قرمز نزدیک را به دیواره مری، لوله‌ای که غذا را به معده منتقل می‌کند، می‌تاباند.

حسگرها بازتاب نور را ضبط کرده و تصاویر جزئی میکروسکوپی تولید می‌کنند که می‌تواند نشان دهنده تغییرات سلولی مرتبط با سندروم بارت مری باشد که منجر به سوزش معده و بازگشت اسید به مری می‌شود.

نوعی افسار شبیه به نخ نیز به این دستگاه متصل است و موجب می‌شود که پزشک بتواند دستگاه را بازگردانده و تصاویر را به مونیتور منتقل کند. در آزمایش‌های انجام شده روی 13 داوطلب که شش نفر آنها به سندروم مری بارت مبتلا بودند، این کپسول توانست تصاویر کامل مری را در کمتر از یک دقیقه نشان دهد.

روند کامل این آزمایش دربرگیرنده چهار بار بررسی مری از بالا تا پایین است که تنها 6 دقیقه طول می‌کشد. درحال حاضر آزمایش تشخیصی ابتلا به سندروم مری بارت بیشتر از یک ساعت با استفاده از آندوسکوپی طول می‌کشد.

یک افسار، بازگرداندن این دستگاه و انتقال تصاویر آن به مونیتور را میسر می‌سازد

در نتایج این تحقیقات آمده است که این دستگاه جدید زیرساخت‌هایی را در مری مشخص می‌کند که در آندوسکوپی سنتی مشخص نیست.

گری تیرنی از بیمارستان عمومی ماساچوست اظهار داشت: این سیستم به ما یک راه متقاعد کننده برای بررسی سندروم بارت ارائه می‌کند و برای انجام آن برخلاف آندوسکوپی‌های عادی نیاز به فضا و یا تجهیزات اضافی و یا حضور یک پزشک متخصص آندوسکوپی ندارد.

وی افزود: این دستگاه با نشان دادن تصاویر میکروسکوپی سه بعدی از لایه‌های مری جزئیات بیشتر و وضوح بیشتری نسبت به اندوسکوپی ارائه می‌کند.

کد خبر 197864
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز