گروه بین‌الملل:دو روز از اظهارات دبیرکل اتحادیه عرب درباره سوریه نگذشته بودکه وزیر خارجه روسیه خروج بشار اسد از قدرت را امری محال دانست که باید از آن گذشت و به جای آن چاره بحران را در گفت‌وگو و مذاکره جست.

سوریه

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خواسته‌ها برای کناره‌گیری رئیس‌جمهور سوریه از قدرت به‌عنوان پیش شرط آغاز روند‌گذار سیاسی در سوریه را امری ناشدنی دانست و افزود: شرکای روسیه کنار رفتن اسد از قدرت را پیش از هرگونه فرایند سیاسی ضروری می‌دانند اما این خواسته نه در بیانیه ژنو آمده و نه اجرای آن شدنی و ممکن است.

سرگئی لاوروف سپس تصریح کرد که مخالفان سوریه همان شیوه اسد را در پیش بگیرند و ایده‌هایی درباره آغاز گفت‌وگوها مطرح کنند.
وزیر خارجه روسیه پیشنهادهای بشار اسد برای دعوت از مخالفان به‌منظور گفت‌وگو را پیشنهادهایی عملی دانست هرچند که از نظر برخی طرف‌ها جدی تلقی نشد و اگر روس‌ها به جای مخالفان بودند، ایده‌های خود را به‌عنوان پاسخ به کیفیت انجام گفت‌وگوها مطرح می‌کردند.

اما وزیر خارجه روسیه دیروز هم به پرونده سوریه پرداخت و گفت که برای برون رفت از بحران، هیچ راه‌حلی جز انجام گفت‌وگو بدون پیش شرط وجود ندارد.لاوروف این بار در گفت‌وگویی تلفنی با همتای اندونزیایی خود این موضع را بیان کرد و پرونده سوریه را حساس‌ترین پرونده در جدول برنامه‌های وزارت خود دانست.

اظهارات این مقام دیپلماتیک روسیه اما در حالی بیان شد که دو روز پیش از او، دبیرکل اتحادیه عرب در دیدار با وزرای خارجه عرب در قاهره، اعلام کرد که شخصا از دبیرکل سازمان ملل خواسته تا موضوع صدور قطعنامه‌ای الزام آور از سوی شورای امنیت تحت بند هفتم منشور سازمان ملل درباره سوریه و ضرورت ارسال نیروهای پاسدار صلح به این کشور را مطرح سازد.

نبیل العربی در نشست اضطراری وزرای خارجه عرب درباره پناهجویان سوری این اظهارات را بیان کرد و افزود که شمار پناهجویان سوری در لبنان، اردن و عراق رو به افزایش است و به‌علت نبود راهکاری سیاسی، سیل خون در سوریه توقفی ندارد.اما در این بین، اظهارات وزیر خارجه لبنان درباره امیدواری کشورش در زمینه پایان بحران در شش ماهه نخست سال‌جاری میلادی پرسش‌هایی را درباره احتمال توافقات برای حل وفصل این بحران مطرح کرد.

به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، عدنان منصور ضمن اینکه گفت‌وگو را تنها راه‌حل فراروی ملت سوریه دانست به جزئیات بیشتری درباره علت این ابراز امیدواری اشاره‌ای نکرد و سپس به موضوع پناهجویانی پرداخت که تاکنون 200هزار نفر از آنها وارد خاک لبنان شده‌اند. قرار است اواخر‌ماه جاری میلادی نشستی برای بررسی اوضاع پناهجویان سوری در کویت برگزار شود. وزرای خارجه عرب در پایان نشست خود در قاهره تصمیم گرفتند که هیأتی را به کشورهای عربی میزبان پناهجویان سوری به‌منظور بررسی اوضاع آنها و نیازهایشان اعزام کنند.

پناهجویان سوری در ترکیه که اخیرا مقام‌های آنکارا یک والی ترک را برای حکومت بر آنها تعیین کرده‌اند، شرایط نسبتا بهتری در مقایسه با هموطنان خود در اردن دارند که در اردوگاه الزعتری در بدترین شرایط حیاتی به‌سرمی‌برند و باران‌های شدید اخیر در اردن، زندگی آنان را مختل کرده است.

اما در عرصه میدانی، ارتش سوریه پنج ترک عضو یک گروه مسلح را بازداشت کرد. به نوشته روزنامه سوری الوطن، پنج تبعه ترک به‌دنبال کمین ارتش سوریه در روستای خان العسل در نزدیکی شهر حلب و به هنگام تلاش برای ورود به یکی از مخازن منطقه بازداشت شده‌اند.

کد خبر 197833
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز