همشهری آنلاین: نخست‌وزیر سابق فرانسه با انتشار یادداشتی به شدت از تهاجم جنگنده‌های فرانسوی به مالی انتقاد کرد و هشدار داد که این مداخله می‌تواند به آغاز جنگی طولانی بیانجامد.

هشدار دو ویلپن در مورد مداخله نظامی فرانسه در مالی

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه فرانس24، «دومینیک دو ویلپن» نخست‌وزیر سابق فرانسه روز دوشنبه نسبت به تبعات مداخله نظامی در مالی هشدار داد و گفت این مداخله می‌تواند فرانسه را درگیر جنگی طولانی مدت کند. وی طرح حمله نظامی به مالی را فکری نادرست خواند و گفت این کار «روش فرانسوی‌ها نیست».

دو ویلپن با انتشار یادداشتی در نشریه فرانسوی «دیمانش» حمله نیروهای نظامی فرانسه به مالی را با «یک دهه جنگ شکست‌خورده در افغانستان، عراق و لیبی» مقایسه کرد و نوشت پاریس نتوانسته از درس‌های تاریخ عبرت بگیرد.

این سیاستمدار نام‌آشنای فرانسوی بیش از همه به دلیل سخنرانی سال 2003 خود در سازمان ملل و اعلام مخالفت با تهاجم آمریکا به عراق شناخته شده است.

وی در یادداشت خود جنگ‌طلبی را ویروسی دانسته که از نومحافظه‌کارهای آمریکایی به فرانسه نفوذ کرده است. او همچنین نوشت که روحیه جنگ‌طلبی و عجله مقامات فرانسوی برای آغاز جنگ، وی را نگران کرده است. نخست‌وزیر سابق فرانسه در این مورد نوشته است: ما با چشمان بسته و بدون هیچ دلیل مشخصی به نبرد رفته‌ایم و می‌جنگیم.

دو ویلپن در یادداشت خود دولت مالی را نیز مورد انتقاد قرار داد و آن را حاصل یک کودتا خواند.

وی در این مورد نوشت: ما در حالی می‌جنگیم که حتی یک شریک مالیایی قابل اتکا نیز نداریم.

با پایان دوره رئیس‌جمهور مالی در ماه مارس و پایان دوره نخست‌وزیر مالی در ماه دسامبر، با فروپاشی ارتش به شدت متفرق مالی و مجموعا احتمال فروپاشی کلی دولت مالی، واقعا ما به چه کسی می‌توانیم اتکا کنیم؟

وی روش سیاسی و گفت‌وگو را تنها راه برون رفت از وضعیت موجود دانست و به کشورهای همسایه مالی توصیه کرد در کنار مذاکرات، وضعیت منطقه «بی‌قانون ساحل» را نیز مشخص کنند.

جنگنده‌های فرانسوی از دو روز قبل با حمایت آمریکا و انگلیس حمله به کشور مالی را آغاز کردند. این حمله به درخواست دولت مالی و با هدف عقب نشاندن گروه‌های مسلح مخالف دولت انجام گرفته است و تاکنون ده‌ها کشته برجای گذاشته است.

کد خبر 197825
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز