همشهری آنلاین: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تهران حدود دو میلیون واحد آلاینده مسکونی، تجاری، اداری و ... دارد که باید کالیبره شود، زیرا به صورت جدی آلودگی ایجاد می‌کنند.

محمدی زاده رئیس سازمان محیط زیست

به گزارش ایسنا، محمد جواد محمدی‌زاده در «پانزدهمین همایش واحدهای صنعتی و خدماتی سبز»، افزود: با شروع فصل سرما، مصرف این واحدها افزایش می‌یابد و اگرچه مصرف گاز، آلودگی کمتری دارد؛ اما از آنجایی که بخشی از این واحدها از سوخت مازوت استفاده می‌کنند، آلودگی آنها بیشتر می‌شود.

وی افزود: با وجود آنکه یک درصد جمعیت دنیا را داریم، سومین مصرف‌کننده گاز جهان هستیم و مصرف سرانه ما 1700 مترمکعب است؛ در صورتی که میزان استاندارد آن 1100 مترمکعب است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: همچنین با مصرف سرانه 2900 کیلووات برق، در مقابل 900 کیلووات استاندارد جهانی، جزو اسراف‌کننده‌های مصرف انرژی و برق هستیم.

به گفته محمدی‌زاده، سرانه مصرف آب در کلانشهرهای ایران، 250 لیتر در روز است و این در حالیست که استاندارد جهانی 150 لیتر است؛ به عبارتی هر نفر در ایران 100 لیتر آب به صورت روزانه اسراف می‌کند.

وی با بیان اینکه در زمینه پسماند و تولید زباله، سرانه ایران 800 کیلوگرم در سال است، افزود: این سرانه در جهان 299 کیلوگرم است که نشان می‌دهد در استفاده بهینه از منابع طبیعی، مدیریت درستی نداریم و این دقیقا در حالیست که کشور ما روی کمربند خشک و نیمه خشک جهان قرار داشته و از نظر منابع تحت فشار هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بارندگی در کشور ما 250 میلی‌متر است، راندمان کشاورزی ما 35 تا 45 درصد است و این در حالیست که کشورهای اروپایی که 10 برابر ما بارندگی دارند، راندمان کشاورزی‌شان 80 تا 85 درصد است.

محمدی‌زاده تاکید کرد: مسئله اساسی در اسراف منابع، هم به حوزه‌ شخصی و هم به خانواده‌ها مربوط است و هم به حوزه کلان مجموعه مدیریتی کشور که باید برای آن فکری کنیم.

وی ادامه داد: باید توجه کنیم برای کشوری که محدودیت منابع دارد و باید از منابع آبی‌اش خوب استفاده کنند، راهکار احداث سد بهتر است یا اصلاح آبیاری و ذخیره‌سازی آب و لایه‌های زیرین! که مدیران باید با بهره‌گیری از تجربیات جهانی، پاسخی مناسب برای این گونه سوالات بیابند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه پایش محیطی و مدیریت فرآیندهای توسعه‌ای، یک ضرورت است، افزود: امروز باید به این مساله توجه کرده و برای دستیابی به آن، فرهنگ محیط زیست را ارتقا داده و نظام‌های محیط زیستی را پیاده کنیم.

ایجاد یک صنعت جدید بسیار راحتر از تطبیق یک صنعت کهنه با استاندارد روز است

محمدی‌زاده با بیان اینکه "مدیریت سبز" یعنی "توجه به زمینه‌های پایداری و منطق تعادل"، افزود: باید بتوانیم منابع را مدیریت کنیم و اقدامات خوبی را در همه حوزه‌ها، از جمله حوزه صنعت، کشاورزی و نیرو صورت دهیم.

وی گفت: اگر به ما می‌گفتند صنعتی را مطابق با استانداردهای روز تعبیه کنید، بسیار راحتر از آن است که یک صنعت کهنه را بهبود بخشیم. مثلا پالایشگاه تهران 50 سال سابقه دارد که ما آن را با استانداردهای روز انطباق داده‌ایم. همچنین در پالایشگاه شازند و آبادان نیز چنین اتفاقاتی افتاده است.

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در حوزه صنعت و نیروگاه‌های پتروشیمی، استانداردسازی باید سریعتر و با قدرت بیشتری ادامه پیدا کند که سازمان محیط زیست به عنوان یک نهاد حاکمیتی با رویکرد "اصلاح فرآیندهای موجود" و "تعبیه و طراحی" مورد نیاز، پایش آنها را با دقت دنبال می‌کند.

محمدی‌زاده با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین رویکردهای ما در حوزه صنعت، مساله "صنعت سبز" است، افزود: در سال‌های 87، 3682 صنعت آلاینده داشتیم که این میزان در سال 88 به 3843 و در سال 89 به 4157 صنعت آلاینده رسید که به دلیل رشد واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری افزایش داشت.

به گفته وی، تعداد واحدهای آلاینده صنعتی در سال 90 به 2976 واحد تقلیل یافت که در سال 91 با کاهش آهنگ رشد واحدهای آلاینده، حجم قابل توجهی از آنها کم شد و امیدواریم تا پایان برنامه پنجم آلایندگی‌ها را به کلی مرتفع کنیم.

استقرار واحدهای صنعتی باید با مکان‌یابی صحیح صورت گیرد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه توقع داریم ضوابط استقرار واحدهای صنعتی رعایت شود، افزود: مکان‌یابی واحدهای صنعتی باید به درستی صورت گرفته، و گرنه مجوز ایجاد آن واحد صنعتی داده نخواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین اصول آمایش سرزمینی باید در واگذاری مناطق در نظر گرفته شود و نباید فکر کنیم که اگر شهر کناری ما صنعتی مثل پتروشیمی دارد، ما هم باید شبیه آن را داشته باشیم.

محمدی‌زاده افزود: در استقرار صنعت باید سازگاری با محیط در نظر گرفته شود، مثلا برخی صنایع ذات آلایندگی دارند که نباید در مجاورت آبهای تحت‌الاعرضی احداث شوند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطر نشان کرد: نوسازی صنایع، صرفه‌جویی در مصرف آب، بازیافت و چرخه هسته‌ای فاضلاب مساله مهمی است که باید مورد توجه همه صنایع قرار گیرد. همچنین توجه به پایش لحظه‌ای و آنلاین برای دسترسی به اطلاعات و ارزیابی‌های محیط زیستی بسیار با اهمیت است.

وی ادامه داد: باید از فارغ‌التحصیلان استفاده شده و از ظرفیت‌های الهی بهره لازم را ببریم.

به گفته محمدی‌زاده، در موارد 184 تا 193 برنامه پنجم، ظرفیت‌های توسعه‌ای از نظر قانونی انجام شده است.

50 درصد از تولیدات وزارت نفت تا پایان امسال به استاندارد یورو 4 می‌رسد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه وزارت نفت تعهد داده تا پایان امسال 50 درصد از تولیدات استاندارد و تا سال آینده 100 درصد آن را انجام خواهد داد، افزود: امیدواریم در حوزه خودروسازی نیز برای تبدیل خودروهای یورو 2 با استاندارد یورو 4 تطبیق پیدا کند.

وی افزود: همچنین موتورسیکلت‌ها به دلیل آلایندگی‌هایی که دارند باید استاندارد شوند که طبق هماهنگی‌های انجام شده با بیش از 60 شرکت موتورسیکلت‌ساز، کل کارهای پژوهشی و استانداردسازی آن در مقیاس نمونه انجام شده و باید تجاری‌سازی شود.

محمدی‌زاده با بیان اینکه تنظیم موتورخانه‌ها‌ کار بسیار ساده‌ای است که انجام نمی‌شود، افزود: با کالیبره کردن موتورخانه‌ها، می‌توانیم تا حد زیادی از آلودگی جلوگیری کنیم.

همچنان بیش از یک میلیون خودرو فرسوده در کشور داریم

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه یک میلیون و 300 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شده است، افزود: هنوز بیش از یک میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد.

به گفته وی، با وجود آنکه موضوع از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به بیش از 15 سال می‌رسد، بیش از 85 هزار خودروی فرسوده در دولت دهم از رده خارج شده‌اند و با وجود شتابی که در چند سال اخیر در این زمینه داشته‌ایم، هنوز این تعداد خودروی فرسوده وجود دارد.

محمدی‌زاده با بیان اینکه نیروی انتظامی تاکنون همکاری‌های خوبی در زمینه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده داشته است، افزود: داشتن معاینه فنی نیز یکی دیگر از مواردی است که باید توسط نیروی انتظامی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه فعالیت‌های عمران شهری و معدنی، تاثیر مستقیمی بر افزایش ریزگردها دارد، افزود: فعالیت‌هایی مانند واحدهای تولیدکننده شن و ماسه، تخریب و نوسازی، جمع‌آوری نخاله و حفاری‌های شهری از مواردی هستند که باعث افزایش ریزگردها می‌شوند. همچنین سوخت این واحدها باید تبدیل به گاز شود که در این راستا دستگاه‌های مرتبط به خصوص وزارت کشور، شهرداری‌ها و در برخی موارد وزارت صنایع باید فعالیت‌های لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه رشد تکنولوژی و افزایش خدمات برای بشر بسیار مهم است، افزود: اما این پیشرفت با افزایش جمعیت، رفاه و تکنولوژی، باعث افزایش مصرف تولیدات صنعتی شد که بر اثر آن فشار بیشتری بر طبیعت وارد می‌شود.

به گفته محمدی‌زاده، تعادل و پایداری در توسعه بسیار مهم است و ما نیازمند پیشرفتی هستیم که تعادل و پایداری جزو ذات آن در پایان این مراسم از 120 واحد صنعتی سبز تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 197796
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز