یکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۶
۰ نفر

گروه شهری: همزمان با آغاز هفته هوای پاک(امروز)، موجی دیگر از آلاینده‌های جوی، هوای تهران و کلانشهر‌های کشور را در بر گرفته‌است.

هوای پاک

افزایش ذرات معلق و دیگر شاخص‌های آلودگی هوا درحالی آسمان شهرها را تسخیر کرده که کشور سه روز بارش و وزش باد را پشت سر گذاشت اما با آغاز هفته‌ای دیگر، هشدار‌ها نسبت به افزایش آلودگی‌ها بالا گرفت.

به گزارش سازمان هواشناسی، بررسی نقشه‌های پیش‌یابی نشان می‌دهد که امروز و فردا در نیمه شمالی کشور جوی پایدار در لایه‌های پایین حاکم است که تا فردا (دوشنبه) آلاینده‌های جوی در کلانشهرهای تهران، کرج، اصفهان، اراک، تبریز و مشهد افزایش می‌یابد. بدین‌ترتیب در این روزها افزایش غلظت آلاینده‌های هوا سبب کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا می‌شود. برپایه این گزارش، گرچه طی چند روز گذشته به‌دلیل وزش باد مناسب میزان آلاینده‌های هوای تهران به حد شرایط سالم رسید اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که آلودگی هوا تا روز دوشنبه در تهران و کلانشهرها به اوج خود می‌رسد. نقشه‌های پیش‌یابی همچنین مشخص می‌کند که تا پایان هفته بارشی در تهران رخ نخواهد داد و از امروز، روند افزایشی دما برای پایتخت پیش‌بینی می‌شود به شکلی که حداقل دما به منفی سه می‌رسد.

اما مجلس در هفته جاری طرح دوفوریتی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها را بررسی می‌کند تا مقصر آلودگی هوا را شناسایی و دولت را پس از هفت سال به اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا ملزم کند. این طرح در سه محور، در صحن علنی ارائه و بررسی می‌شود. کمال الدین پیرموذن عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس در این‌باره توضیح داد که هفته گذشته اعضای فراکسیون محیط‌زیست با رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و معاونان این سازمان و کارشناسان ذی‌ربط جلساتی برگزار کردند که در این جلسات موضوع آلودگی هوای تهران و کلانشهرها بحث و بررسی شد. به گفته وی در این جلسات قرار شد طرح دوفوریتی درخصوص آلودگی هوا در سه محور بهینه‌سازی‌ سوخت(استانداردسازی واحدهای آلاینده، برخورداری صنایع کشور به‌ویژه صنعت خودروسازی، برخورداری از استاندارد یوروچهار)، توسعه فضای سبز و محور حمل‌ونقل عمومی تهیه و در صحن علنی ارائه شود. موید حسینی صدر، سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست نیز از تصمیم این فراکسیون برای تهیه طرح دو فوریتی در مبارزه با آلودگی هوا و پیش‌بینی اعتبارات در بودجه 92برای اصلاح ناوگان حمل‌ونقل عمومی و لزوم ارتقای کیفیت خودروهای تولید داخل خبر داد.

ناکارآمدی راهکارهای موقت در کاهش آلودگی هوا

آخرین اخبار و اطلاعات نشان از عدم‌اجرای طرح زوج و فرد از در منازل به‌رغم افزایش آلودگی هوا دارد. سردار حسین رحیمی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با انتقاد از طرح‌های این‌چنینی گفت: راهکارهای موقت مانند اجرای طرح زوج و فرد در تمام شهر یا تعطیلی تهران برای کاهش آلودگی هوا ناکارآمد است. اجرای این طرح‌ها تنها در کوتاه‌مدت می‌تواند مفید باشد و کاهش آلودگی هوا با استانداردسازی وسایل نقلیه و سوخت میسر می‌شود. وی درباره کارآمدی اجرای راهکارهایی که فعلا در روزهایی که تهران با پدیده اینورژن مواجه می‌شود، به اجرا درمی‌آید، گفت: اجرای راهکارهای موقتی همچون تعطیلی سراسری یا اجرای طرح زوج و فرد از در منازل تنها برای یک بازه زمانی بسیار کوتاه‌مدت مفید خواهد بود درحالی‌که کاهش آلودگی هوا باید از طرق دیگر میسر شود.

کد خبر 197573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز