گروه شهری: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی جدی‌ترین گام را برای مقابله با شانه خالی‌کردن دولت از مسئولیت کاهش آلودگی هوای تهران برداشتند.

در این قدم، مجلس طرحی دوفوریتی را در صحن علنی بررسی می‌کند تا دولت را به اجرای طرح کاهش آلودگی هوا ملتزم کند. گرچه احتمال اجرای این قانون از سوی دولت، مانند قوانین متعدد مربوط به آلودگی هوا و حمل‌ونقل پایتخت، بعید به‌نظر می‌رسد اما گامی اساسی از سوی مهم‌ترین نهاد نظارتی کشور برداشته شده که در مجموع، امیدوارکننده تحلیل می‌شود.

مهرداد لاهوتی، عضو هیأت رئیسه فراکسیون محیط‌زیست مجلس با اشاره به جلسه عصر روز سه‌شنبه این فراکسیون که با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد، از تهیه طرحی دوفوریتی برای مقابله با آلودگی هوای تهران خبر داد. در این جلسه فراکسیون محیط‌زیست راهکارهایی برای برون‌رفت از وضعیت آلودگی هوای تهران و برخی کلانشهرها مطرح کرد و قرار شد طرحی دو فوریتی در همین رابطه به مجلس ارائه شود.

در این طرح که هفته آینده تقدیم مجلس خواهد شد، دولت مکلف می‌شود تا پایان سال‌جاری 50درصد سوخت یورو4 را برای تولیدکنندگان خودرو تأمین کند. در حال حاضر تولیدکنندگان می‌گویند سوخت یورو4 وجود ندارد تا خودروهایی با این استاندارد تولید شوند. در این طرح، تولیدکنندگان خودرو نیز مکلف شدند معادل این سوخت، برای خودروها استاندارد یورو4 بگیرند و برای مابقی خودروها تا پایان سال 92 این امر محقق شود. تصمیم بدیع نمایندگان ملت، درحالی گرفته شده که تولید سوخت یورو4، از الزامات طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران و کلانشهرها محسوب می‌شود. این طرح از سال 79تا 84 در کشور اجرا شد و پس از آن به‌طور کامل متوقف ماند.

در این طرح راهکارهایی برای تحقق حکم قانون برنامه پنجم مبنی بر انجام 75درصد جابه‌جایی‌ها با حمل‌ونقل عمومی نیز پیش‌بینی شده که در طرح سال 1379به آن اشاره شده بود. در این طرح همچنین پیش‌بینی شده محاسبه عوارض سوخت که درحال حاضر 10درصد سوخت به شهرداری‌ها اختصاص می‌یابد، با قیمت فعلی بنزین محاسبه شود نه قیمت بنزین 100تومانی، تا تحقق 75درصدی جابه‌جایی‌های حمل‌ونقل عمومی انجام شود. همچنین سیدامیر حسین قاضی‌زاده هاشمی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با انتقاد از عملی‌نشدن قانون پنجم در زمینه استانداردسازی سوخت خودروها گفت:

در شرایطی که خودروسازان در دنیا به سوی استفاده از سیستم برقی برای وسایل نقلیه حرکت می‌کنند در کشور ما هنوز رعایت استاندارد یوروچهار در خودروها اجرایی نشده است. وی معضل آلودگی هوا در کلانشهرهای بزرگ را ناشی از بی‌توجهی به موضوعات زیست‌محیطی خواند و گفت: وارونگی دما در زمستان و پدیده گردوغبار ناشی از خشک شدن تالاب‌ها در تابستان دو مقوله‌ای است که سبب تشدید آلودگی هوا در کشور شده است.

قاضی‌زاده با انتقاد از تکنولوژی‌های به‌کار‌‌گرفته‌شده در زمینه مصرف سوخت در ناوگان حمل و نقل کشور، گفت: در کشورهای توسعه‌یافته که میزان بارندگی‌شان نسبت به ایران در شرایط مطلوب‌تری قرار دارد و با بحران آلودگی روبه‌رو نیستند، در صنعت خودروسازی در حال حرکت به سمت حذف سوخت بنزین و جایگزینی سیستم‌های هیبریدی و برقی برای وسایل نقلیه خود هستند درحالی‌که ما در کشور همچنان برای اجرایی شدن استاندارد یوروچهار با معضلاتی روبه‌رو هستیم. به گفته قاضی زاده، در بحث کاهش آلودگی هوا، مراکز صنعتی باید از مراکز جمعیتی دور باشند، باید بدانیم تا زمانی که صنعت به مراکز جمعیتی نزدیک باشد، معضلات این‌چنینی تشدید می‌شود.

کد خبر 197446
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز