چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۲۵
۰ نفر

سال 2012 به پایان رسید و فعالان اقتصادی سال 2013را با امید و تردید آغاز کرده‌اند. سال 2012برای اقتصادجهانی، چندان رضایت‌‌بخش نبود.

 اگرچه رشد اقتصاد جهانی در این سال به آهستگی ادامه پیدا کرد اما بسیاری از پیش‌بینی‌ها برای بهبود و رونق بیشتر اقتصاد جهانی محقق نشد و نهادهای اقتصادی و پژوهشی مانند صندوق‌بین‌المللی پول مجبور به تجدید نظر در پیش‌بینی‌های خود شدند. در این سال رقابت سه اقتصاد بزرگ- ایالات متحده، چین و ژاپن- ادامه پیدا کرد،17کشور استفاده‌کننده از یورو دچار رکود شدند و رشد اقتصادهای در حال ظهورکند شد؛ اگرچه بهبودی آهسته اقتصاد جهانی به‌عنوان برترین رویداد تجاری سال توسط سردبیران روزنامه آسوشیتدپرس انتخاب شد. 10رویداد برتر تجاری عبارتند از:

1 اقتصاد جهانی

رشد اقتصاد جهانی در سال 2012 دوباره آهسته شد. صندوق بین‌المللی پول برآورد می‌کند که اقتصاد جهانی فقط 3/3درصد رشد داشته که پایین‌تر از رشد 3/8درصدی در سال 2011و 5/1درصدی در سال 2010بوده است. ایالات متحده، بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، در دستیابی به کشش با شکست مواجه شد. نرخ بیکاری در سطح بالای 7/7درصد باقی ماند. وضع اروپا بدتر بود. آمریکا بحران مالی خویش را ثبات بخشید، اما اتحادیه اروپا در کساد اقتصادی فرو رفت. اروپایی‌ها، به نوبه‌خود با کاهش واردات کالاهای چینی، چین، اقتصاد شماره دو جهان را عقب نگه داشتند. اقتصاد چین از جولای تا سپتامبر با نرخ سالانه 7/4درصد رشد داشته است.

2 انتخابات آمریکا

رئیس‌جمهور، باراک اوباما که وعده بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا را داده و متعهد شده بود از مالیات بکاهد، با شکست میت رامنی، مجدداً در انتخابات به پیروزی رسید. رأی دهندگان، احتمالاً با سپری‌شدن سال، دلگرم به‌دستاوردهای شغلی، امتیاز بالاتری را در اقتصاد به اوباما اختصاص دادند.

3 طرح درمانی بهداشتی اوباما

هنگامی که اصلاحات بهداشتی دولت اوباما با پنج‌رأی موافق و چهار رأی مخالف به تصویب رسید، دیوان عالی بسیار شگفت‌زده شد. قانون، آمریکایی‌ها را ملزم به خرید بیمه یا پرداخت مالیات می‌کند، درحالی‌که به نیازمندان یارانه می‌پردازد.

4 پرتگاه پولی

بسته مخوف افزایش مالیات و کاهش هزینه‌های سنگین در طرح‌های داخلی و دفاعی در ماه‌های پایانی سال در اقتصاد نمایان شد. مذاکره‌کنندگان تلاش کردند تا با معامله بودجه از آن اقدامات جلوگیری به عمل آورند که ظاهرا به توافق نیم‌بندی در ساعات پایانی سال رسیدند.

5 - اولین عرضه عمومی سهام فیس بوک

در سال 2012پس از سال‌ها انتظار، نخستین عرضه عمومی سهام فیس‌بوک انجام شد. ارزش بازار فیس‌بوک در آستانه نخستین روز تجاری خود، 1/4میلیارد دلار، بیشتر از ارزش بازارسایت آمازون یا مک دونالد بود. با این حال، در سه‌ماه، ارزش سهام به نصف ارزش نخستین عرضه عمومی خود سقوط کرد.

6 - بهبود بخش مسکن

پس از رکود شش ساله‌ای که بیش از چهار میلیون خانه را به حراج گذاشت و قیمت مسکن را حدود یک سوم در سراسر کشور کاهش داد، بازار مسکن ایالات متحده از اواسط سال بهبود یافت. مسکن برای نخستین بار از سال 2005اقتصاد را تقویت کرد.

7 بازگشت نفت بزرگ

تولید داخلی نفت خام در پی تولید نفت در ایالت داکوتای شمالی و تگزاس به بیشترین رشد و سود یکساله خود از سال 1951رسید. ایالات متحده به‌سرعت عربستان سعودی، بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت جهان را طی دو سال پشت‌سر می‌گذارد.

8 - بدرفتاری بانک ها

بانک جی. پی. مورگان چیس در یکسری معاملات پیچیده تجاری شش میلیارد دلار از دست داد. مورگان استنلی بانک به برآورد غلط ارزش واقعی سهام فیس بوک متهم شد. یک بانکدار سابق از گلدمن ساکس به‌خاطر مقدم قراردادن سود بر مشتریان و به تمسخرگرفتن آنان مانند عروسک‌های خیمه شب بازی انتقاد کرد. بانک‌های بارکلی و یو. بی. اس. به‌دلیل دست‌کاری نرخ بهره جریمه شدند و بانک اچ. اس. بی. سی. برای حل و فصل تخلفات بر پرداخت یک میلیارد و 900میلیون دلار موافقت کرد که این امر امکان پولشویی توسط قاچاقچیان مواد‌مخدر مکزیکی را فراهم آورده است.

9 مادر طبیعت

درماه‌های ابتدایی سال در بسیاری از نقاط آمریکا بارش به اندازه کافی وجود نداشت اما در ماه‌های بعد به‌طور ناگهانی بارش بیش از حد بود. کشور از بدترین خشکسالی خود از دهه 1950 که 80درصد زمین‌های کشاورزی آمریکا را شامل می‌شد، رنج می‌برد. قیمت غلات و مواد غذایی افزایش یافت. پس از آن توفان سندی سواحل ایالت نیوجرسی و نیویورک را ویران کرد و 8/5 میلیون نفر را در 21 ایالت در تاریکی قرار داد. سندی، به‌عنوان دومین توفان پرهزینه آمریکا پس از توفان کاترینا، لقب گرفت.

10 رقابت گوشی های موبایل

اپل سلطه خود را حفظ کرده بود، اما نرم‌افزار اندروید گوگل روی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها سریع‌تر از سهم بازار اپل گسترش یافت. 44درصد از بزرگسالان ایالات متحده دارای گوشی‌های هوشمند هستند که بیشتر از 35درصد در سال قبل است. مالکیت تبلت در سال 2012 دوبرابر شد.

آسوشیتدپرس
ترجمه: هاجر باقریان

 

کد خبر 197379

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز