ندا انتظامی: چندی است که رسانه ملی موسیقی را در برنامه‌های خود مورد توجه قرار داده است.

 تلویزیون مجموعه برنامه «دستان» را روانه آنتن کرده که برنامه‌ای است در رابطه با موسیقی و جمعه‌ها از شبکه آموزش پخش می‌شود و در رادیو علاوه بر اختصاص‌دادن زمان‌های زیادی به موسیقی، چند سالی است که رادیوی مستقلی برای موسیقی به نام رادیو آوا طراحی و تاسیس شده است.

جای خالی شبکه تلویزیونی و رادیویی مستقل برای موسیقی به‌شدت در رسانه ملی دیده می‌شد، هرچند تلویزیون هم دست به‌عصا به سمت برنامه‌های موسیقایی رفته و برخلاف وعده‌های سابق هنوز شبکه‌ای مستقل برای موسیقی در تلویزیون طراحی نشده است، اما به‌دلیل اینکه خط قرمز برنامه‌های موسیقی در رادیو کمتر است، رادیو آوا تاسیس شد. رادیو آوا زمانی افتتاح شد که جای خالی شبکه‌ای مستقل برای موسیقی به‌شدت در رادیو احساس می‌شد، خصوصا اینکه رادیو پیام دیگر پاسخگوی نیاز شنوندگان تخصصی موسیقی و دوستداران موسیقی نبود.گرچه زمان زیادی از تاسیس شبکه آوا نمی‌گذرد اما به‌نظر می‌رسد که این شبکه در این مدت توانسته مخاطبان خودش را پیدا کند، خصوصا که در سال جاری 24ساعته شده است.

شکی نیست که برنامه‌های موسیقی در رادیو طرفداران خاص خودش را دارد و گواه این ادعا را می‌توان در پخش برنامه‌های موسیقی از شبکه‌های مختلف رادیویی جست. رادیو آوا به این قابلیت جذب مخاطب توسط موسیقی پی برده است، اما بد نیست هنرمندان و مسئولان رادیو چند نکته مهم را مدنظر داشته باشند تا علاوه بر جذب شنوندگان بتوانند هنرمندان عرصه موسیقی را جذب کنند؛ هنرمندانی که به‌دلیل عدم‌رعایت کپی رایت از تلویزیون از این رسانه متضرر شده‌اند. سال‌هاست که هنرمندان موسیقی درگیر مشکل کپی‌رایت و حق و حقوق معنوی آثارشان هستند. حال که شبکه‌ای به نام موسیقی در رادیو راه افتاده است بد نیست که مسئولان هم به این امر بیندیشند.

از سوی دیگر رادیو آوا هم به سمت و سوی دیگر شبکه‌های رادیویی در پخش برنامه‌های موسیقی رفته است. پخش برنامه‌های موسیقی از رادیو علاوه براینکه بدون پرداخت دستمزد و رعایت حق کپی‌رایت انجام می‌شود، معمولا با عدم‌معرفی موسیقی‌های پخش شده از رادیو انجام می‌شود.

در برنامه‌های رادیو آوا معمولا اعلام می‌شود که موسیقی ملل، موسیقی محلی، موسیقی فیلم و موسیقی سنتی پخش خواهد شد، اما هرگز اعلام نمی‌شود که این موسیقی فیلمی که قرار است پخش شود مربوط به کدام فیلم بوده و چه آهنگسازی آن را ساخته است یا مثلا کدام نوازنده قطعه محلی‌ای که پخش می‌شود را نواخته یا ساخته است. توضیحاتی از این دست نه‌تنها باعث ارتقای سطح دانش شنوندگان می‌شود بلکه باعث جذب بیشتر مخاطب هم می‌شود و از سوی دیگر رسانه رادیو به وظیفه دیگر خود یعنی اطلاع‌رسانی و بالابردن سطح سواد شنوندگان کمک کرده است.

رعایت اصولی همچون کپی‌رایت و اطلاع‌رسانی، رادیو آوا را یک گام به ساخت برنامه‌های حرفه‌ای در رادیو نزدیک می‌کند. برخلاف تصور همگان تهیه و تولید برنامه‌های موسیقی در رادیو ساده نیست، چراکه انتخاب موسیقی و چیدمان آن با توجه به سلیقه و نیاز مخاطب پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد که این موضوع باید مدنظر دست‌اندرکاران رادیو آوا قرار بگیرد؛ خصوصا اینکه تکیه رادیو آوا تنها بر ارائه برنامه‌های موسیقی است و پخش برنامه‌های دیگر در این شبکه وجود ندارد و مخاطب درصورت عدم‌پاسخگویی به پخش موسیقی‌های متنوع، غیرتکراری، باکیفیت و از همه مهم‌تر موسیقی‌های روز به‌راحتی شبکه رادیویی را عوض می‌کند.

کد خبر 197335

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز