گروه شهری: آلودگی هوا به لطف تصمیمات دولتی، مهمان ماندگار هفته‌های اخیر پایتخت شده و شواهد مختلف نشان از ماندگاری این عنصر نامطلوب در شهر دارد.

طرح طرافیک

بی‌اعتنایی هفت‌ساله به برنامه کاهش آلودگی هوا، پیشنهادهای شگفت نظیر آبپاشی خیابان‌ها و نصب پنکه بزرگ و تصمیمات ناگهانی کمیته غیرکارشناسی «اضطرار آلودگی هوای تهران» و ده‌ها دلیل و سند نشان می‌دهد که دولت کوچک‌ترین عزمی برای تغییر وضع بحرانی پایتخت ندارد. از سویی آسمان پایتخت و کلانشهرها نیز سر باریدن ندارد و عیار مدیریت دولت هر روز بیش از پیش عیان می‌شود.

دیروز پس از هشت روز هوای ناسالم و خطرناک، وضعیت آلودگی هوای پایتخت همچنان در شرایط ناسالم برای تمام افراد جامعه قرار گرفت اما کمیته دولتی «اضطرار» تصمیم گرفت طرح زوج و فرد از در منازل را پایان دهد. این طرح گرچه هیچ پشتوانه کارشناسی و اصولی نداشت اما به هر ترتیب توانست پس از تحمیل هزینه دو میلیارد تومانی به رانندگان متخلف تهرانی و هزینه‌های فراوان به پلیس راهنمایی و رانندگی، اندکی از شدت آلاینده‌های شهر بکاهد.

به گفته یوسف رشیدی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص آلودگی هوا در ذرات کمتر از2.5میکرون روز دوشنبه 133 بود که به‌معنای شرایط ناسالم برای «گروه‌های حساس» است اما دیروز میزان آلاینده‌ها افزایش یافت به‌گونه‌ای که شاخص آلودگی هوای تهران ازنظر ذرات معلق به‌طور متوسط به 152افزایش یافت و شرایط ناسالم را برای تمام افراد جامعه تثبیت کرد. براساس اطلاعات به‌دست آمده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، دیروز بیشترین میزان آلودگی در ایستگاه‌های مناطق 18، 11و 17ایجاد شد که شاخص کیفیت ذرات معلق در هر سه ایستگاه 172بود. همچنین کمترین میزان آلودگی هوا در ایستگاه منطقه 15در مسعودیه مشاهده شد که شاخص ذرات معلقش 95 بود.

در چنین شرایطی معاون استاندار تهران به نمایندگی از کمیته اضطرار اعلام کرد که طرح زوج وفرد سراسری نیست و به حالت اولیه بازمی‌گردد. محمدرضا محمودی گفت: تقاضاهایی از سوی شهروندان عنوان شده که عده‌ای به‌صورت اضطراری باید از خودروهای شخصی استفاده کنند لذا با توجه به اینکه یک هفته همکاری کرده‌اند کمیته اضطرار آلودگی هوا نیز تصمیم گرفت این طرح را به حالت اول برگرداند. این مسئول دولتی سپس چنین استدلال کرد که البته گزارش‌های هواشناسی نیز در این تصمیم مؤثر بود چرا که ناپایداری هوا پیش‌بینی شده است بنابراین لزومی به ادامه طرح زوج و فرد از در منازل نیست.

اما سازمان هواشناسی در تکذیب این گزارش اعلام کرد: بارش باران پراکنده هرگز باعث کاهش آلاینده‌ها نشده واین موضوع را اعضای کمیته اضطرار آلودگی هوا می‌دانند و اینکه گفته می‌شود طرح زوج و فرد براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی لغو شده، فرافکنی است. آنچه موجب کاهش آلاینده‌ها می‌شود وزش باد افقی یا عمودی است که چنین شرایطی برای تهران پیش‌بینی نشده بود.
اما محور شائبه برانگیز دیگر تصمیمات کمیته اضطرار مربوط به اختلاف نظر دو مسئول دولتی درباره آلودگی هوا بود.

سازمان محیط‌زیست در پی لغو طرح سراسری زوج و فرد در تهران واکنش نشان داد. علی محمد شاعری قائم‌مقام این سازمان گفت: متأسفانه لغو این طرح یک تصمیم اشتباه بود و در این زمینه با سازمان حفاظت محیط‌زیست هماهنگی نشده است و مسئولان استان تهران گفته‌اند که با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی مبنی بر بارش باران در پایتخت، این تصمیم را لغو کرده‌ایم. این طرح باید تا اطلاع ثانوی ادامه پیدا کند.

به گفته او اگر تصمیمات اجرایی نمی‌‌شد با توجه به شرایط آلودگی هوا حتما به مرز اضطرار می‌رسید. اما معاون استاندار در پاسخ به شاعری گفت: کمیته اعتقادی به‌نظرات قائم‌مقام سازمان محیط‌زیست ندارد. همچنین سردار حسین رحیمی رئیس راهور تهران با رد هرگونه حضور در تصمیمات کمیته اضطرار اعلام کرد: لغو این طرح براساس تصمیم روز دوشنبه کمیته اضطرار آلودگی هوا بوده و از امروز طرح زوج و فرد خودروها به حالت عادی بازگشته و در محدوده قبلی و از ساعت 6:30 تا 19 به‌اجرا درمی‌آید.این درحالی است که سرهنگ جمال زرافشان جانشین رئیس پلیس راهور تهران نیز در گفت‌وگو با همشهری از لغونشدن طرح زوج و فرد در تهران خبر داده بود.

کد خبر 197319
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز