گروه شهری: تونل نیایش براساس زمانبندی در دهه فجر امسال یعنی تا یک‌ماه آینده به بهره‌برداری آزمایشی خواهد رسید و شهروندان امکان استفاده از آن را خواهند داشت.

معاون فنی عمرانی شهرداری تهران در بازدید خبرنگاران روزنامه همشهری از این پروژه با اعلام این خبر گفت: با توجه به وضعیت ترافیکی بزرگراه صدر ترجیح بر این است که تونل شمالی نیایش با تمام دسترسی‌های موجود در آن با هدف تخلیه بار ترافیکی بزرگراه صدر براساس زمانبندی به بهره‌برداری آزمایشی برسد.

سیدمازیار حسینی با اشاره به آغاز بهره‌برداری از پروژه تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر افزود: در شش فروردین‌ماه سال90 این دو پروژه عظیم با حضور شهردار محترم تهران شروع به‌کار کرد و براساس زمانبندی کار احداث تونل نیایش در زمان مقرر به پایان رسید و مانند تمامی پروژه‌های بزرگ عمرانی به‌صورت آزمایشی به بهره‌برداری خواهد رسید. به گفته وی بزرگراه طبقاتی صدر و تونل نیایش هر کدام قابلیت استفاده جدا از هم را دارد.

حسینی با اشاره به بهره‌برداری آزمایشی از تونل نیایش براساس زمانبندی گفت: تدابیر لازم برای انتقال ترافیک بزرگراه صدر به تونل شمالی و در مسیر شرق به غرب در حال بررسی است و با توجه به آماده بودن تونل نیایش این اتفاق تا یک‌ماه آینده رخ خواهد داد. وی به آماده بودن تونل جنوبی نیایش اشاره کرد و افزود: با توجه به بار ترافیکی بزرگراه صدر در حال حاضر مسیر دسترسی از غرب به شرق تونل نیایش برقرار نخواهد شد. معاون فنی عمرانی شهرداری تهران در ادامه تصریح کرد: تونل نیایش 10هزار و 200متر طول دارد و 2.5‌برابر تونل توحید است و در جریان احداث آن، رکوردهای قابل‌توجهی به ثبت رسید.

حسینی همچنین ادامه داد: برای نخستین‌بار در یک تونل شهری، در تونل نیایش پنج دوراهی زیرزمینی در قالب تونل طراحی و ساخته شده است. این در حالی است که همه تونل‌های ساخته شده در کشور، فقط یک تونل ساده هستند. به گفته وی دو راهی تونل نیایش که به سمت کردستان و به سمت نیایش ساخته شده است، بزرگ‌ترین تونل حفاری شده در قاره آسیا و از بزرگ‌ترین تونل‌های حفاری شده در جهان است.

حسینی همچنین گفت: براساس آمار انجمن بین‌المللی تونل، نیایش، دومین تونل طولانی جاده‌ای شهری دنیا در سال2012 شناخته شده است و کار مهندسی ساخت آن بر عهده مهندسان ایرانی بوده است و این برای کشور و دانش مهندسی کشور عزیزمان یک افتخار به‌حساب می‌آید. وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در تمام پروژه‌های بزرگ حفاری دنیا، برای حوادث و سوانح یک تابلوی ویژه وجود دارد. همه افتخار ما این است که در مراحل ساخت تونل نیایش و در تمام روزهای کاری این پروژه که بسیار فشرده بود، حتی یک حادثه جدی رخ نداد.

وی در مورد احداث بزرگراه طبقاتی صدر نیز گفت: از ابتدای هفته جاری، کار ساخت مکانیزه پروژه از سمت شرق آغاز شده است و با استقرار دستگاه‌های جرثقیل دروازه‌ای، در محل پروژه در غرب بزرگراه، کار ساخت مکانیزه این پروژه از غرب نیز طی چند روز آینده آغاز خواهد شد. حسینی زمان پایان ساخت بزرگراه صدر را تا پایان سال اعلام کرد و بهره‌برداری نهایی از این پروژه را با توجه به شرایط آب و هوایی در طول ماه‌های آینده دانست.

کد خبر 197318
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز