دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۹
۰ نفر

گروه سیاسی: هر دم از باغ استخدام‌های بی‌رویه بری می‌رسد؛ گاهی از مأموریت بقایی برای استخدام 1500نفر صحبت می‌شود، گاهی هم از طرحی موسوم به طرح مهرآفرین و استخدام 500هزار نفر.

علی لاریجانی مغایرت مصوبه هیأت وزیران و مأموریت بقایی را غیرقانونی می‌داند و به دولت ابلاغ می‌کند، غلامحسین الهام معاون توسعه مدیریت انسانی ریاست جمهوری می‌گوید که اصلا آمده است همین مصوبه را اجرا کند. محمد رضا خباز عضو هیأت تطبیق مصوبات دولت با قوانین، از تلاش دولت برای استخدام 490تا 500هزار نفر در سراسر کشور خبرداده و گفته که طرح دولت که به نام مهر آفرین مصوب شده، برای کشور بسیار خطرناک است و هیأت تطبیق کلیات این مصوبه را مغایر با اصول قانون اساسی، برنامه پنجم توسعه و قانون خدمات کشوری دانست.

طرح مهرآفرین 19 روز پیش در سی‌ام آذرامسال در هیأت دولت به تصویب رسیده است، پیش از این احمد توکلی یکی از نمایندگان تهران از بخشنامه‌ای به استانداران صحبت کرده بود که به آنها اختیار استخدام نیرو را می‌داد. قبل از تمامی اینها نیز هیأت وزیران مصوبه‌ای را گذرانده بود که طبق آن اختیار استخدام 1500نفر خارج از ضوابط قانونی استخدام به معاون اجرایی رئیس‌جمهور داده می‌شود. احمد توکلی گفته بود که اگر وزیران پای این مصوبه را امضا کرده‌اند باید در عقلشان شک کرد. دیروز محمد رضا خباز به مصوبه دولت برای استخدام 1500نفر در نهاد ریاست‌جمهوری اشاره کرد و گفت:

رئیس مجلس در نامه‌ای شش صفحه‌ای استدلال‌های حقوقی و قانونی پیرامون مغایرت این مصوبه را به دولت ابلاغ کرد. خباز خاطرنشان کرده که برخلاف مصوبه اول که اختیار استخدام 1500نفر را به نماینده رئیس‌جمهور می‌داد، در این مصوبه (مهرآفرین) عدد و رقمی ذکر نشده است اما در جلسه توجیهی که آقایان دولتی داشته‌اند، تأکید کرده‌اند که این مصوبه به طور ضرب‌الاجل و فوری اجرایی شود، صحبت از استخدام 490تا 500هزار نفر در سراسر کشور شده است.

این مصوبه تأسف ما را بیشتر برانگیخت زیرا این استخدام‌ها قرار است با همان روش غیرقانونی و غیرشرعی در مقیاس بزرگ‌تر انجام شود. با تمامی این هشدارها و تذکرها اما برخی استانداری‌ها پیشقدم شده و شروع به جذب و استخدام نیرو کرده‌اند. سایت استانداری فارس در همین زمینه آگهی استخدام منتشر و اعلام کرده است در مرحله اول 274نفر استخدام می‌شوند. پیش از این استاندار فارس وعده داده بود 3991نفر در استان فارس پست‌های خالی دولتی را پرمی‌کنند. از آن سو احمد توکلی بار دیگر نسبت به این مصوبه دولت واکنش نشان داده و گفته که درصورت اجرایی شدن مصوبات استخدام دولت، نظام اداری فرو می‌ریزد.

او که پیش‌تر گفته بود با این مصوبه‌های استخدام دولت در ماه‌های پایانی‌اش می‌خواهد زمین سوخته تحویل بدهد بار دیگر نسبت به سرانجام طرح موسوم به مهرآفرین هشدار داده و گفته که براساس این طرح اجازه تغییرات بی‌شمار بدون هیچ قید و شرطی به وزیران و معاونان آنان، استانداران و معاونان آنان و حتی مدیران کل داده شده که هر بلایی خواستند بر سر نظام اداری بیاورند و حداقل 390هزار نفر را استخدام کنند، پست خلق کنند، واحدهای سازمانی را در هم ادغام کنند، تغییر وضعیت استخدامی دهند و ده‌ها اختیار دیگر ازجمله اختیار امور مالی در مورد این استخدام‌ها به آنها داده شده است.

توکلی ادامه داد: این تعداد استخدام که بین دستگاه‌های مختلف از وزارتخانه تا دانشگاه و از بانک تا شرکت‌ها تقسیم شده است، غیراز استخدام‌هایی است که در احکام پیوست طرح مهر آفرین با اجازه خاص صورت می‌گیرد. رئیس سابق مرکز پژوهش‌های مجلس خاطرنشان کرد: استخدام 390هزار نفر به‌معنای رشد 20درصدی نیروی انسانی در دولت است. اگر این مصوبه اجرایی شود امکان اینکه در 30استان، دستگاه‌های اداری، 30جور باشند وجود دارد. اگر استاندار صلاح دید که فردی استخدام شود و به خزانه دستور پرداخت داد، خزانه باید اطاعت کند. او گفته است این طرح مانند انفجار یک چمدان تی. ان. تی، تمام نظام اداری را فرو می‌ریزد و آنارشیسم و هرج و مرج را بر نظام اداری حاکم می‌کند.

کد خبر 197191
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز