گروه اجتماعی- علی اصغر محمدی: امور حج به‌گونه‌ای است که رئیس سازمان حج و زیارت نیز ناچار لب به اعتراض گشوده و از دکان باز‌کردن برخی و فشار برای جلوگیری از ساماندهی امور در این مجموعه انتقاد کرد.

حج

حجت‌الاسلام سید احمد موسوی با اعلام اینکه برای هدفمندی سهمیه‌های عمره و حج تحت فشار است،گفت: زیر بار فشارها نخواهیم رفت و اگر لازم باشد با مردم در میان خواهم گذاشت که چه تماس‌ها و چه نامه‌هایی زده می‌شود. وی افزود: فضای سنگینی علیه ما در سازمان ایجاد شده‌ اما بنا داریم همه سهمیه عمره را در اختیار مردم قرار بدهیم نه اینکه بین سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها تقسیم کنیم.

موسوی که مشاور رئیس جمهور نیز هست پیش از این نیز با انتقاد از اختصاص سهمیه حج عمره و تمتع به دستگاه‌ها از قطع شدن سهمیه‌های همه دستگاه‌ها خبر داده بود. وی گفت: نگفته‌ایم که سهمیه‌ها را قطع می‌کنیم بلکه به دنبال هدفمند‌کردن آنها هستیم. موسوی اظهار کرد: هم‌اکنون چنین کاری را انجام می‌دهیم و تحت فشار هستیم، برخی در این باره می‌گویند که داد‌و‌ستد بین مدیران وجود دارد. در ایام تمتع امسال برخی هر روز برای ما مشکل ایجاد کرده و دیگران را تحریک و شایع‌سازی می‌کردند.

وی در همایش کارگزاران عمره و حج استان تهران تصریح کرد: بعضی‌ها در سازمان دکان باز کرده‌اند و برای برخی نان دارد و نمی‌خواهند که اصول علوی در سازمان حاکم شود. رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه وقتی کار برخی‌ها پیش نمی‌رود به مدیران و معاونان فشار می‌آورند، گفت: برای گرفتن سهمیه حج نامه‌هایی می‌آید که آنها را بایگانی می‌کنیم و اگر باز هم در این خصوص نامه بیاید باز هم بایگانی می‌شود.

هشدار رسانه‌ها

طی چند سال اخیر رسانه‌ها،‌ به‌ویژه همشهری ایراداتی به روند جاری در سازمان حج و زیارت وارد کردند که همواره بدون پاسخ و اقدام باقی‌مانده است و هیچ واکنشی نیز از سوی مسئولان سازمان حج نداشت و به کار بردن واژه «دکان» نشان از تایید برخی مسائل و حواشی است که عملکرد این سازمان را تحت‌الشعاع قرار داده است.

فیش‌های حج چگونه تغییر نام می‌یابند

یکی از پرسش‌های بی‌پاسخ در حوزه حج و زیارت چگونگی نقل و انتقال فیش‌های حج تمتع و عمره است که دلالان از این راه سودهای هنگفتی به جیب می‌زنند، البته از روزی که این کار رونق گرفته سازمان حج و زیارت نیز دائما اعلام کرده که این کار غیرقانونی است.
با وجود این خرید و فروش و نقل و انتقال فیش‌های حج تمتع و عمره همچنان انجام می‌شود و افرادی که این فیش‌ها را تهیه می‌کنند نیز به سرزمین وحی اعزام می‌شوند و این قصه پر‌غصه ادامه دارد.

در این ماجرا یک نقطه تاریک وجود دارد که سال‌هاست هیچ مسئولی نتوانسته در این سازمان به آن پاسخ دهد،‌ مگر نه اینکه انتقال فیش‌های حج فقط به بستگان و اقوامی که سازمان حج و زیارت اعلام کرده مجاز است پس چگونه افرادی که این فیش‌ها را از دلالان تهیه می‌کنند به حج اعزام می‌شوند؟ جالب‌تر اینکه با نزدیک شدن ایام عمره و تمتع قیمت فیش‌ها نیز تغییر می‌کند،‌ البته می‌دانیم که خرید و فروش آن غیر قانونی است! شاید اشاره رمزآلود رئیس سازمان حج و زیارت به «دکان» همین مسائل باشد و اینکه که برای برخی نان دارد!

سود سپرده‌ها؛ ‌راز مگو

یکی دیگر از حواشی حج، سود سپرده‌های مردم نزد بانک‌هاست که ظاهرا «محرمانه» و رازی است که نباید فاش شود و سپرده‌گذاران از آن مطلع شوند. تاکنون در سازمان حج و زیارت سابقه ندارد که ریز‌هزینه‌های عمره و تمتع به‌طور شفاف به زائر اعلام ‌شود تا زائر مطلع شود که سود متعلقه به سپرده وی نزد بانک چه مبلغی است، مبنای محاسبه نرخ سود چه بوده و هزینه عمره یا تمتع چقدر است و پولی که باید واریز ‌کند شامل چه مواردی می‌شود.

با وجود تغییر در مدیریت سازمان حج و زیارت و شعارهایی که داده شده اما هیچ اشاره‌ای به این موضوع مهم نشده و جا دارد اکنون که رئیس سازمان حج و زیارت قصد شفاف‌سازی و روشن کردن نور‌افکن‌ها را دارد در این باره رفع ابهام کند. تیرماه امسال حجت الاسلام قاضی‌عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی در همایش حج و اقتصاد به نکته‌ای مهم اشاره کرد: در ثبت‌نام اخیر عمره ‌(سال 90‌) حدود شش میلیون و 500هزار نفر ثبت‌نام کردند که هر نفر 800هزار تومان به بانک ودیعه سپرد. چنانچه خود سازمان حج و زیارت این مبلغ را سرمایه‌گذاری کرده و با احتساب نرخ تورم، سود به مردم پرداخت کند، مازاد درآمد در کاهش هزینه‌های حج بسیار تأثیرگذار است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید‌علی قاضی‌عسکر که پیش از این مخالفت صریح خود را با ایجاد نوبت انتظار چند‌ساله برای عمره اعلام کرده بود، تصریح کرد: مگر حجاج ما متولی این هستند که جیب بانک‌ها را پر کنند؟ ما با این سرمایه‌گذاری می‌توانیم هزینه‌های حج را کاهش دهیم و از آن در مراسم عمره‌گزاری استفاده کنیم.

به هر روی چند هزار میلیارد تومان ودیعه مردم برای عمره و تمتع سال‌هاست نزد بانک‌ها مانده و ادامه وضعیت کنونی تنها به سود بانک‌ها و دلالان فیش‌های حج است. سال 90 با وجود مخالفت صریح نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی مبنی بر
ایجاد نشدن نوبت انتظار چند‌ساله برای عمره و تکرار نشدن اشتباهی که در ثبت‌نام تمتع رخ داد،‌ قرعه‌کشی بین همه ثبت‌نام‌کنندگان عمره انجام و نوبت انتظار 10 ساله ایجاد شد.اکنون بیش از 7 میلیون ایرانی در نوبت انتظار عمره و بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر نیز در نوبت تمتع هستند که یکی از عوامل داغی بازار دلالان فیش نیز همین موضوع است.

کد خبر 197159
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز