همشهری آنلاین: نماینده تهران با بیان انیکه تصمیم اخیر دولت در خصوص اجازه استانداران برای استخدام افراد به منزله انفجار یک چمدان تی‌ان‌تی در نظام اداری کشور است، گفتدر صورت اجرایی شدن مصوبات استخدام دولت، نظام اداری فرو می‌ریزد.

احمد توکلی در گفت‌وگو با مهر افزود: در طرحی مصوب دولت اجازه تغییرات بی شمار بدون هیچ قید و شرطی به وزیران و معاونان آنان، استانداران و معاونان آنان و حتی مدیران کل داده شده که هر بلایی خواستند بر سر نظام اداری بیاورند و حداقل 390 هزار نفر را استخدام کنند.

توکلی با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر دادن اختیار به استانداران سراسر کشور در استخدام نیرو، اظهار داشت: غیر از تصمیم رئیس جمهور در واگذاری غیر قانونی اجازه استخدام 1500 نفر به معاون خود، 4 - 3 هفته قبل طرح عجیب و غریب دیگر به نام مهرآفرین تهیه شده که گفته می‌شود این طرح به تصویب هیات وزیران رسیده است.

وی افزود: این طرح مانند انفجار یک چمدان تی ان تی، تمام نظام اداری را فرو می‌ریزد و آنارشیسم و هرج و مرج را بر نظام اداری حاکم می‌کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطر نشان کرد: بر اساس این طرح اجازه تغییرات بی‌شمار بدون هیچ قید و شرطی به وزیران و معاونان آنان، استانداران و معاونان آنان و حتی مدیران کل داده شده که هر بلایی خواستند بر سر نظام اداری بیاورند و حداقل 390 هزار نفر را استخدام کنند، پست خلق کنند، واحدهای سازمانی را در هم ادغام کنند، تغییر وضعیت استخدامی دهند و ده‌ها اختیار دیگر از جمله اختیار امور مالی در مورد این استخدام‌ها را دارند.

توکلی ادامه داد: این تعداد استخدام که بین دستگاه‌های مختلف از وزارتخانه تا دانشگاه و از بانک تا شرکت‌ها تقسیم شده است، غیر از استخدام‌هایی است که در احکام پیوست طرح مهر آفرین با اجازه خاص صورت می‌گیرد.

رئیس سابق مرکز پژوهش‌های مجلس خاطر نشان کرد: استخدام 390 هزار نفر به معنای رشد 20 درصدی نیروی انسانی در دولت است. اگر این مصوبه اجرایی شود امکان اینکه در 30 استان، دستگاه‌های اداری، 30 جور باشند وجود دارد. اگر استاندار صلاح دید که فردی استخدام شود و به خزانه دستور پرداخت داد، خزانه باید اطاعت کند.

توکلی گفت: این تصمیمات در تاریخ 29/9/91 تصویب شده است. حدود 10 بند دارد که 300 صفحه پیوست همراه آن است. در پیوست ها که ظاهرا ادعایی برای تصویب آنها در دولت وجود ندارد، دهها حکم عجیب و غریب گنجانده شده است.

هیات وزیران در آخر آذرماه در فاصله 7 ماه تا پایان کار دولت دهم؛ مصوبه‌ای را گذراند که طبق آن اختیار استخدام 1500 نفر خارج از ضوابط قانونی استخدام به معاون اجرایی رئیس جمهور داده می‌شود.

در همین روز دولت مصوبه مشابهی تحت عنوان مهر آفرین مبنی بر مجوز استخدام بی‌ضابطه به استانداران تصویب کرد که به گفته محمد رضا خباز عضو هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین طبق پیوست‌های این مصوبه هر استاندار اختیار تام می‌یابد که حدود 4 هزار نفر را به تشخیص خود به استخدام دولت در بیاورد. وی در گفتگو با مهر خبر داده است که در جلسه توجیهی در دولت برای این طرح ، مسئولان دولتی تاکید کرده‌اند که این مصوبه با ضرب الاجل و فوری اجرایی گردد و در این جلسه صحبت از استخدام 490 تا 500 هزار نفر در سراسر کشور شده است.

بخشی از پیوست طرح مهر آفرین که احمد توکلی تاکید دارد که فراتر از استخدام‌هایی که در احکام پیوست طرح با اجازه خاص استانداران صورت می‌گیرد، اجازه استخدام حداقل 390 هزار نفر را به دولت می دهد، اظهارات خباز درباره تصمیم دولت در جلسات داخلی برای استخدام حدود 500 هزار نفر را تایید می‌کند.

بنا بر این گزارش پیش از این هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین دو مصوبه نخست را مغایر بندهای متعدد قانون خدمات کشوری و قانون برنامه پنجم توسعه همچنین قانون بودجه سال جاری دانسته است .

طبق اصل 138 قانون اساسی تصویب‏نامه‏ها و آیین‏‌نامه‏‌های دولت ضمن ابلاغ برای اجرا به اطلاع رئیس مجلس شورای اسلامی می‌رسد تا در صورتی که آنها را بر خلاف قوانین بیابد با ذکر دلیل برای تجدید نظر به هیأت وزیران بفرستند. مطابق تبصره (4) قانون الحاق پنج تبصره به قانون نحوه اجرای اصل (85 و 138) قانون اساسی مصوب سال 1378 نیز چنانچه تمام یا قسمتی از مصوبه مورد ایراد رئیس مجلس قرار گیرد و پس از اعلام ایراد به هیئت وزیران، ظرف مدت مقرر در قانون، نسبت به اصلاح یا لغو آن اقدام نشود پس از پایان مدت مذکور حسب مورد تمام یا قسمتی از مصوبه مورد ایراد، ملغی الاثر خواهد بود.

کد خبر 197134
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز